Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga faktura i FileMaker

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-13 16:24

Jag har byggt en faktura i FileMaker, och använder denna sen ett antal år tillbaka. Den har dock ett par begränsningar som jag inte är tillräckligt kunnig för att fixa.

- Hur ska jag lägga upp det för att kunna blanda olika momssatser på samma faktura? Nu har jag helt enkelt en räkneoperation som heter "Total exkl moms * Momssats"...

- Kan jag få förfallodatumet att ställa in sig själv, alltså fakturadatum + antal dagar i betalningsvillkor?

Tacksam för tips eller om någon vill dela med sig av en mall.

- Hur ska jag lägga upp det för att kunna blanda olika momssatser på samma faktura? Nu har jag helt enkelt en räkneoperation som heter "Total exkl moms * Momssats"...

- Kan jag få förfallodatumet att ställa in sig själv, alltså fakturadatum + antal dagar i betalningsvillkor?

1. Vill du välja en moms-sats för hela fakturan eller för resp artikel? Gör ett menyfält där du skapar en värdelista med dom olika moms-satser du vill använda. Använd samma sätt för att beräkna totala momsen som du gör idag.

2. Gör en beräkning: "(fakturadatum)+(betalningsvillkor)"

  • Oregistrerad
  • 2002-03-13 20:26

null1. Vill du välja en moms-sats för hela fakturan eller för resp artikel? Gör ett menyfält där du skapar en värdelista med dom olika moms-satser du vill använda. Använd samma sätt för att beräkna totala momsen som du gör idag.

Som jag har det nu är det för hela fakturan. Och jag har en värdelista för det. Det jag vill ha är olika momssats för olika artiklar.

2. Gör en beräkning: "(fakturadatum)+(betalningsvillkor)"

Det är det jag inte får att fungera...

Jag har försökt återskapa ditt andra problem:

Tre fält:

1. datum (dagens datum)
2. antaldagar (numerärt fält)
3. totaldagar (beräkningsfält)

totaldagar har följande beräkning:

Left(Year(Today); 4) + Left(DateToText(DayofYear(datum) + antaldagar); 4) - 1 & "-" & Right(DateToText(DayofYear(datum) + antaldagar); 5)

Och detta åstadkommer följande lösning:

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Ditt första problem går endast att lösa med en portal och ett relaterat register.

Det bästa är nog ändå att använda en riktig relationsdatabas typ 4D istället för lek-programmet Filemaker.

Ursprungligen av bigmac:

Det bästa är nog ändå att använda en riktig relationsdatabas typ 4D istället för lek-programmet Filemaker.

Jag har byggt ett fakturasystem som kan hantera upp till 3 momssatser på radnivå, och det var inga problem i Filemaker. Dessutom gick det snabbt att göra lösningen...
Filemaker lekprogram, hmm... innan 7:an var det så men inte nu...

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Det bästa är nog ändå att använda en riktig relationsdatabas typ 4D istället för lek-programmet Filemaker.

Here we go again!

/John

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 13:38

Tack iBib för off-line hjälpen, nu har jag fixat ett automatiserat förfallodatum.

Vad det gäller momssatserna så får jag kanske stå ut ett tag till... om det inte går att finna något malldokument någonstans?

Eftersom du inte fakturerar saker från ett annat register (typ en produktkatalog) så kan du ju göra en momssatsvärdelista för varje fakturaobjekt. Det ska väl inte vara problematiskt?

En momsats för varje rad på fakturan

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

  • Oregistrerad
  • 2002-03-16 03:17

1. Använder du repeterade fält lägger man upp ett nytt repeterat fält för momssatsen + nytt repeterat beräkningsfält med momsbeloppet som man sedan summerar för att få totalt momsbelopp på fakturan. Använder du ett relaterat register för fakturarader gör man på motsvarande sätt. Sen är det inte fel att ha ett register med artiklar så man kan länka in uppgifter på fakturaraderna baserat på valt artikelnr.

2. Förfallodag = Fakturadatum + Betalningsvillkor
Förfallodag och Fakturadatum är datumfält medans betalningsvillkor är ett vanligt numeriskt fält.

FileMaker ett lek-program... Vi har under de senaste 5 åren byggt hundratals kostnadseffektiva informationssystem i FileMaker/Lasso, ofta affärskritiska system som hantera flera hundra miljoner SEK. Vi och våra kunder har en annan uppfattning...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tony B:
FileMaker ett lek-program... Vi har under de senaste 5 åren byggt hundratals kostnadseffektiva informationssystem i FileMaker/Lasso, ofta affärskritiska system som hantera flera hundra miljoner SEK. Vi och våra kunder har en annan uppfattning...

Jag håller med Tony om att Filemaker kan vara ett mycket kompetent program för affärssystem.
Resonia har byggt sitt affärssystem i Filemaker. De har en låneportfölj på ca. 6.500 miljoner kronor

Filemaker är en mycket kompetent programserie, som blir allt kraftfullare vad versionsnumrena går...

Filemaker är tveklöst ett av de mer attraktiva programmen för att göra affärssystem, informationssystem och många produktionssystem (t.ex. för journalister). Det är kostnadseffektivt, robust och blir hela tiden snabbare. Det är även en mycket kompetent lösning för att skapa databaspublicering för webben (gärna i koppling till de interna systemen).

Ursprungligen av CubeDude:

Nu har jag helt enkelt en räkneoperation som heter "Total exkl moms * Momssats"

Så gör jag också och sedan kör jag "Total exkl moms + Moms" för den slutliga summan. Här kommer en något relaterad fråga:

Jag har mina momssatser som en värdelista som ser ut så här:

0,25
0,12
0,06
0,00

Problemet är att jag har ett fält på fakturan där kunden ska se vilken vilken momssats som använts, och då visas ju värdena från värdelistan ovan när det vore snyggare med

25%
12%
6%
0%

Hur fixar jag detta?

Sifferformat
Utforma med
Enhet: Procent

Ah, var det så enkelt. Tackar!

1
Bevaka tråden