Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

W800i eller ipod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 09:44

Är i behov av tre saker, en mobil med kalenderfunktion, en mp3-spelare och en hyfsad digitalkamera. Kameran ska duga för att ta bilder för det mesta, men jag har en systemkamera, så när man går ut för att fotografera så får digitalkameran stanna hemma.

Funderingarna går kring om jag ska köpa en billig telefon med kalenderfunktion, och sen en bra mp3spelare och kamera separat. Kanske finns det t.o.m. nån mp3spelare och kamera integrerat (om de har lyckats på en telefon så...).

Min fråga är till er som har W800i (och även K750): duger den som Mp3spelare? Ersätter den en ipod eller annan spelare? Ersätter kameran en kamera?

Om någon har tips på nån annan produkt så mottages även det tacksamt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-11 09:53

Behöver du massa utrymme till mp3? Välj en iPod, annars kan du lika gärna ha en W800. En kameramobil är skitkul att ha då man alltid har en kamera med sig om man ser något kul eller dylikt. Dock kan den nog inte ersätta en digital-kamera om du ska ta "seriösa" bilder. Men för att ta kort lite allmänt räcker den gott och väl. Så om du inte behöver ha med dig 20Gb musik så kanske mobilen är det bästa valet. Men om du har tålamod så släpper Nokia en Symbian-mobil med 4Gb hårddisk och 2Mp-kamera i början av 2006.

  • Medlem
  • 2005-10-11 10:27
Ursprungligen av xtimmyx:

Men om du har tålamod så släpper Nokia en Symbian-mobil med 4Gb hårddisk och 2Mp-kamera i början av 2006.

Å andra sidan kan han ju redan nu få en 2Mpixelkamera om han köper w800/k750 samt utbytbara minneskort istf hårddisk, vilket jag personligen tycker är en fördel (drar mindre ström, mindre som kan gå sönder). Memory stick pro duo som sitter i går i dagsläget upp till 2GB och kostar i den storleken lite mindre än 2000:-

Kameran i de aktuella mobilerna är rätt bra, men du har ju ingen optisk zoom vilket är lite synd, fast det gör kanske inget för din del då du ändå inte tänker plåta "seriöst" med den? På sätt och vis kanske du kommer att tycka att alla bilder blir risiga oavsett vilken billig kamera, mobilkamera eller inte, som du köper när du jämför med vad du får ut av din systemkamera. Därför är kanske smidigheten att ha kameran i mobilen att föredra ändå?

Ljudet i w800 tyckte jag var alldeles utmärkt med Koss porta pro-lurar, de som följde med var verkligen inget att ha vid en jämförelse. Det finns dessutom programvara på nätet som gör att du kan få en smidig koppling till iTunes.

Vill du komma undan lite billigare så kan du kanske hitta en begagnad k750, eller iaf en lite prissänkt, så kan du sedan uppgradera mjukvaran i den så att det blir en w800. Då måste du iofs köpa nytt minneskort för k750 har bara 64 MB som standard jämfört med w800 som har 512 som standard.

Det är rätt skönt att ha få prylar vilket helt klart talar till w800:ans fördel, å andra sidan är det nog inte mycket som slår känslan av att ha en iPod Nano ( ).

Ursprungligen av xtimmyx:

Behöver du massa utrymme till mp3? Välj en iPod, annars kan du lika gärna ha en W800. En kameramobil är skitkul att ha då man alltid har en kamera med sig om man ser något kul eller dylikt. Dock kan den nog inte ersätta en digital-kamera om du ska ta "seriösa" bilder. Men för att ta kort lite allmänt räcker den gott och väl. Så om du inte behöver ha med dig 20Gb musik så kanske mobilen är det bästa valet. Men om du har tålamod så släpper Nokia en Symbian-mobil med 4Gb hårddisk och 2Mp-kamera i början av 2006.

Ja, Råddan, en SE W800i eller K750i kan ersätta en Ipod med samma minnesmängd. Jag har själv en K750. Ljudet är bra med rätt lurar. Ipod saknar manuell eq. Kameran är rätt sunkig i dåligt ljus, hyfsad i övrigt.

Sony Ericsson w800 är en suverän produkt. Kameran tycker jag är riktigt bra för dess storlek. Musikspelarfunktionen ersätter inte en iPod, det märker du om du sätter den jämte en iPod nano. Det som gör en iPod har inte så mycket att göra med att den kan lagra musik som går att lyssna på, vilket är det som de har gemensamt. Det finns nog ingen perfekt lösning till dig, men säkert en kompromiss som du kan nöja dig med.

Jag kör iPod nano, gammal Sony Ericsson telefon och en systemkamera. Kameran och nanon kommer jag hålla på, och telefonen vill jag inte uppgradera för det finns ändå inget därute som inte ser helt löjligt ut när man sätter en nano bredvid.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 13:10

Jag har en k750i med hörlurarna som finns till W800, och den har numera ersatt min iPod helt. Det är jättebra ljud, säger jag som icke-proffessionell musikälskare, bra format och en bra kamera.

Så det som du är ute efter, tror jag k750i/W800 kan ge dig, om du skaffar ett minneskort på >512MB vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 16:17

Jag trodde att den W800 jag köpte skulle kunna ersätta en iPod men det blev ju inte riktigt så! Det är riktigt jobbigt (segt) att lägga över låtar och dessutom fixa spellistor. Jag är van vid iTunes och W800 fungerar inte alls med det programmet...dessutom blev det en massa "skitfiler" på telefonen när jag förde över från macen...köp en ipod istället

  • Medlem
  • 2005-10-11 23:14
Ursprungligen av oskarrr:

Jag trodde att den W800 jag köpte skulle kunna ersätta en iPod men det blev ju inte riktigt så! Det är riktigt jobbigt (segt) att lägga över låtar och dessutom fixa spellistor. Jag är van vid iTunes och W800 fungerar inte alls med det programmet...dessutom blev det en massa "skitfiler" på telefonen när jag förde över från macen...köp en ipod istället

Försök med nåt av de här då?

http://www.kaisakura.com/dreamsicle.html

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27888

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 16:29

USb 2.0 till telefonen går lika fort som USB 2.0 till iPoden. Det är min erfarenhet iallfall. Klart man saknar iTunes, men jag använder bara shuffle-funktionen (skada efter min gamla iPod Shuffle).

"Skitfilerna" håller jag med om att de är jobbiga, och enda sättet att råda bot på dem är att använda Bluetooth (låångsamt), något special-"W800-hjärta-iTunes"-script eller programmet FinderCleaner.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 18:58

Jag använder inte alls min iPod mini 4GB sedan jag köpte W800an.
Telefonen är ju alltid med. Och 2 prylar i fickan vill jag inte ha.
Det medlevererade minnet (512MB) räcker till för favoritlåtarna (de som alltid går i lurarna trots att man har fjarton skivor till med sig...) och det är ju expanderbart när minnespriserna sjunker.
Att telefonen låter bättre än iPoden är ju inte dåligt heller.

Dessutom så gillar jag lurarna till W800i. De sitter perfekt. Låter bra. Stänger ute lagom med oljud. Man får även en vanlig 3.5mm ljudutgång till exempevis bilstereon om man drar ur lurarna ur handsfree-delen. De ingår inte i k750i kittet.
Bättre än Apples tycker jag!

Det enda som retar mig är .filerna som skräpar ner. Ett litet minus. Men så är det ju med en del USB-minnen och OSX också. Inte SonyEricssons fel.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 22:30

Som sagt så rensar prorammet FinderCleaner bort de,, för Mac OS X, osynliga filerna. Enkelt, bara dra och släpp funktion.

1
Bevaka tråden