Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spela med virtual pc?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

rubriken säger väl nästan allt. Hur ligger det till? kan man spela pc-spel genom virtual pc och isåfall hur mycket mac krävs det för att det ska flyta?

säg att man vill lira counter strike 1.6 genom virtual pc på ett lan. hur mycket mac krävs det då?
och en annan fråga, kan man lana med mac versionen av age of empires 2 med pc datorer som kör pc versionen?

tack på förhand. /linus

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-10 12:52

Ett ord när det gäller att spela spel med graifk genom VPC: Nej. Nada. No.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-10 12:54

Jag spelar inte, och har därför inga prestanda att bjuda på. Men VPC har jag (på en dual 2 Ghz), och jag kan lova dig att det inte är spelmässigt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-10 12:55

Jag har spelat diablo över VPC... På min 1GHz 12" Powerbook flyter inte musen helt.
Däremot på min Dual 1,33GHz Powermac flyter det jättebra. Men det är inte ett krävande spel dock. Det går att spela på en Pentium 120MHz

Grim Fandango fungerar sådär, grafiken laggar knappt något medans ljudet är för dåligt för att vara njutbart. Worms 2 funkar helt ok!

Då snackar vi alltså om en ibook 12" 1.2 ghz som kör spel gjorda för att kunna köras på en 133:a... med andra ord så är det inte drömsustemet för att köra spel direkt.

Counterstrike och Virtual PC är inte lönt, nej.
Mac-versionen av Age of Empires II går tyvärr inte att köra i nätverk mot Windows-versionen.

Så svaret är dessvärre "nej" på alla dina frågor...

Ursprungligen av star-affinity:

Mac-versionen av Age of Empires II går tyvärr inte att köra i nätverk mot Windows-versionen.

Men går det att köra AOE II under VPC (på min PM G4 1GHz) mot en PC? Det skulle vi kunna ha rätt roligt med här hemma i så fall.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men går det att köra AOE II under VPC (på min PM G4 1GHz) mot en PC? Det skulle vi kunna ha rätt roligt med här hemma i så fall.

Om du tänker testa så kör med Windows 98 som system.
Vet att jag fått igång Half-Life med Virtual PC med Windows 98 (mjukvarurendering) och det gick bättre än väntat faktiskt. Dock inget man spelar "på riktigt" med.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 10:48

Spela CS genom VPC är BIG NO NO. Provade att spela ett fjuttigt internetspel på på Pb 12" 1.5Ghz med 1.25Gb ram och det laggade rätt kraftigt. Och du vill spela CS som är ett hyfsat krävande spel där inget lagg och låga fps är acceptabla? Tror du ska vara glad om du klarar starta spelet.

Tror inte att nån mac klarar det "bra" pga att vpc inte kan emulera ett någerlunda graffikkort (bara 2D tror jag). Nån som har koll på det här kanske kan fylla in?

Gör som jag, använd din PC som speldator och Macen till allt annat.
Jag har en P4 2,4GHz, Radeon 9600 128MB på bordet bredvid min Mac.
Spelar endast CS Condition Zero på den PC:n och testar kompabiliteten i IE/Firefox på Windows när jag designar sajter, that´s it!
Allt annat använder jag Macen till.

Har du inte en PC så får du ju köpa en, de kostar ju bara ett par tusingar och du behöver ju ingen värsting speldator när du bara ska lira CS!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-12 14:58

Det går nog, men hur snabbt det är kan jag inte säga. Du får väl prova.

Har man en mac som kan boota OS 9 så fanns ett gammalt tilläggsprogram kallat OS Booster som låter datorn boota med VPC (eller annat enstaka program). Det ger en mycket stor prestandaskillnad men frågan är om det ändå räcker för moderna spel.

Kontakta mig om du vill testa OS Booster. Tror inte programmet finns ute för nerladdning längre. Det jag har är en demo som tillåter en start men pillrar man bort preferencefilen mellan varja start så funkar det fler gånger.

Det fanns förut ett emuleringsprogram vid namn RealPC men den försvann från marknaden för några är sen så det finns inte till mac os x. RealPC skulle vara mer spelanpassad än Virtual PC men jag är osäker på om den är anpassad för dagens spel.

Mer info på
http://emulation.victoly.com/windoze/realpc/index.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-14 10:58

VPC skulle onekligen vara intressant ifall man kan spela WIN versionen av AoE2 emot PC användare och gärna andra 2d och 3d spel (WipeOut, HL o CS1.5 kanske? CS 1.6 via Steam kan man glömma, kan jag säga direkt utan att enns ha testat (funkar inte på min 400mhz'are) däremot fungerar CS 1.5 fint på en 400mhz'are me voodoo2...borde ju finnas någon som har lyckats...)

1
Bevaka tråden