Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny screenshoot på easyIRC

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-10-05 23:07
  • Oregistrerad
  • 2001-10-06 11:55

Säg gärna vad ni tycker om utseendet på mitt program.

Förstår inte riktigt vad alla spalter är. Den till vänster är det kanaler? Den större till höger är det användare i kanalen?

Förklara lite så kan jag kommentera bättre.

Umm...

Vänster spalt listar kanaler och personer man har direkt chat med (antar jag...)

Höger spalt listar användarna i de olika kanalerna.

På tal om IRC, är det någon som lyckats få igång Bitchx i 10.1? Tycker Ircle är för klottrigt... Säg till om du behöver betatestare Ekelund.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-06 22:53

Jon Adolfsson: Japp du har rätt med det med spalterna, hmm vet ej än, kan komma att behöva beta testare senare, just nu är det inte mycket man kan göra liksom, men om jag får tid över så ska jag inplantera /commands kommando med så snart som möjligt, hade tänkt göra det innan idag men blev inte av.

Skulle man kunna få kika på källkoden? Det vore intressant. Jag försöker lära mig progga lite java nämligen.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-07 00:14

Innocent Tyvärr hade jag inte tänkt göra detta till opensource, dock har jag planer för annat som kan vara intressant för java programmerare med detta program, att kolla in koden till mitt program är inget att rekommendera. Speciellt inte eftersom jag slarvat med att kommentera raderna, bonnier har en lite blå bok kallad java eller java 2.0 som är toppen lätt att lära sig ifrån, om du vill göra liknande program är det bara att kolla i den boken tror den innehåller allt du behöver kunna för att göra en IRC klient.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-07 22:27

Igår fixade jag några /kommando.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-08 10:13

Vore intressant att höra vad du vill med ditt program, vilket mål du har med det och vem det är till för.

Noviser eller söndagsirc´are, eller avancerade användare som är uppkopplade 24/7.

Stämmer in med Adolfsson, jag betatestar gärna.

Edit: Glömde kommentera utseendet och sånt

Ser cleant ut. Kanaler i en egen kolumn kan vara juste för att spara utrymmet på skrivbordet. Kan man få kanalerna i separata egna fönster också?

Användare är väl standard, och knapparna. Sen är frågan vem programmet ska vända sig till, många vill ha hosten så man kan lägga till användare som vänner och liknande, det kanske finns men är gömt i usermenyn? Snygg lösning i sådana fall!

Knapparna vill man antagligen gärna ha flera av, voice, dcc etc. Där tycker jag ircle är trevligt, lägga dit dom knappar man vill och plats för alla.

I själva meddelande fönstret finns en sak som jag irriterade mig på i en annan klient (kommer ej ihåg vilken, snak?), användarna ska vara högerställda så det blir en jämn rad så all text startar längs med samma vertikala linje.

En sista liten petitess, "Bann", stavas det så? Är det inte bara "Ban"?

[ 08-10-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-08 19:07
Citat:

Skapades ursprungligen av: Smith:
Vore intressant att höra vad du vill med ditt program, vilket mål du har med det och vem det är till för.

Noviser eller söndagsirc´are, eller avancerade användare som är uppkopplade 24/7.

Stämmer in med Adolfsson, jag betatestar gärna.

Edit: Glömde kommentera utseendet och sånt

Ser cleant ut. Kanaler i en egen kolumn kan vara juste för att spara utrymmet på skrivbordet. Kan man få kanalerna i separata egna fönster också?

Användare är väl standard, och knapparna. Sen är frågan vem programmet ska vända sig till, många vill ha hosten så man kan lägga till användare som vänner och liknande, det kanske finns men är gömt i usermenyn? Snygg lösning i sådana fall!

Knapparna vill man antagligen gärna ha flera av, voice, dcc etc. Där tycker jag ircle är trevligt, lägga dit dom knappar man vill och plats för alla.

I själva meddelande fönstret finns en sak som jag irriterade mig på i en annan klient (kommer ej ihåg vilken, snak?), användarna ska vara högerställda så det blir en jämn rad så all text startar längs med samma vertikala linje.

En sista liten petitess, "Bann", stavas det så? Är det inte bara "Ban"?

[ 08-10-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

Egentligen är det till för alla, har inte inriktat mig till någon speciell grupp, mitt projekt härstammar från BeOS men då hade jag ett annat utseende på klienten.

Visa en bild på "I själva meddelande fönstret finns en sak som jag irriterade mig på i en annan klient (kommer ej ihåg vilken, snak?), användarna ska vara högerställda så det blir en jämn rad så all text startar längs med samma vertikala linje."

Det med Bann är redan fixat

  • Oregistrerad
  • 2001-10-10 23:25

Nu håller jag på att fixa så att man ska kunna se vilka som är på kanalen till höger i fönstret kommit en bit på vägen.

Jag körde irc på PC 24tim/dygnet typ
Så jag testar gärna din

  • Oregistrerad
  • 2001-10-11 09:58

Hehe många som önska bli beta testare ser jag ;), hmm får väl se hur det blir. Tänker inte låta den beta testas än en del kvar att lägga in som ni kan förstå. Vill inte släppa en halvdann version den här gången till någon beta testare, för då får man antagligen påpekande på saker man redan vet som man inte har hunnit lägga till i klienten än. Jag må säga det att min klient ser bäst ut i MacOSX kolla in alla screenshootar på www.pundare.nu/easyIRC/easyIRCscreenshoot/ dock fungerar den antagligen inte för tillfället eftersom min dator inte är igång där hemma. Men den kommer säkert sättas igång när jag kommer hem, är på universitetet i lund för tillfället. Solaris 8 är den det OS som får fulast utseende på klienten. Men ska se om jag kan fixa detta på något sätt senare. Om där är någon programmerare där ute som har koll på om det finns någon metod för att kolla av vilket os som körs för tillfället så skulle jag bli väldigt glad eftersom vissa grejer vill jag inte ha med tex i MacOSX eftersom det inte ser så bra ut där eller tvärrt om tex hade jag velat ta bort det vita färgen bakom knapparna i macosx men inte i xp. Inget svårt juh men tradigt att behöva skriva om koden för varje OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-11 11:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Visa en bild på "I själva meddelande fönstret finns en sak som jag irriterade mig på i en annan klient (kommer ej ihåg vilken, snak?), användarna ska vara högerställda så det blir en jämn rad så all text startar längs med samma vertikala linje."

Haha, kanske blev lite otydligt!
Får förklara, har inte kvar Snak någonstans.
Till exemple, dom två första raderna i skärmdumpen är inte vertikalt justerade vad gäller själva meddelandet, eftersom användarnamnen är olika långa.

Det blir småstökigt att läsa då alla meddelanden inte har en jämn vänsterjustering. Det är inte så farligt i dumpen, men med lite större variation på namnen (antal tecken) blir det kaos.

Krånglade jag till det igen nu?
-
Smith: Kanske går att illustrera genom att bara göra såhär?
Quakefraggod: Jo kanske det.
Smith; Weeeeee
-

Jag - förklaringens mästare!

Edit: La in bilden, bästa förklaring på hur det ska se ut för att vara lättläst irc

[ 11-10-2001: Meddelandet ändrat av: Smith ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-11 18:12

Du vill ha det som i klienten felix för beos alltså, hmm inget jag har planerat eftersom jag gillar det som det är, men ska påpeka att så som jag byggt mitt program så kan det vara möjligt för andra att fixa det om de kan lite Allt grafisk är ändringsbart, eftersom man kan byta ut delar och köra min klient som bibliotek för andra GUI´n.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-11 21:16

Ungefär så som jag tänkte när du sa det andra gången men som sagt inget jag prioriterar i första hand.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-19 01:03

Tänkte bara visa att det fortfarande händer saker på easyIRC fronten den här gången bild från win xp.

1
Bevaka tråden