Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm och projektor samtidigt på Mini?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-07 10:23

Jag har en mini som jag skulle vilja använda som demo-dator i ett klassrum.

Till den här minin vill jag dels ha en liten platt 15"-skärm inkopplad, men även en projektor för visning i lite större format. Problemet är ju att minin bara en en dvi-port. Finns det en "splitter" av något slag, för att kunna koppla två enheter till denna port? Att det bara blir spegling isåfall spelar ingen roll, huvudsaken jag får bild på båda skärm och projektor.

Tacksam för alla eventuella tips/idéer!

Om det går bra med bara vga-kvalitet kan du använda dvi>vga-adaptern och köra det genom en splitter (helst en aktiv dito).

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38482&path=3340000,5570000,5600000

Eller så kan du använda en usb>vga-adapter. Då får du ett till grafikkort via usb-bussen. Prestandan är kanske inte direkt något att hurra över. (Jag vågar inte tänka på hur segt exposé borde bli...) Men det är en annan (dyrare lösning). Dessutom så är jag inte säker över om dom har gjort färdigt os x-drivrutinerna än, men de skall vara på g i alla fall.

http://www.direktronik.se/prod/prod26.asp#25-0050

dvi-splitters! kostar skjortan (ändå inte dyraste affären!) men det är med bibehållen kvalitet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-07 17:03

En del av problemet, som jag inte nämnde, är att det är en ADC-skärm som ska kopplas till minin. För att omvandla DVI till ADC-kontakt används Apples egna DVI-ADC-omvandlare.

Projektorn klarar naturligtvis bara VGA, därför skulle jag behöva en Y-kabel som tar en DVI-kontakt, och gör om till en DVI och en VGA.

Saken blir ju inte enklare då det finns både DVI-I och DVI-D.. :/

Det känns som att det kommer att behövas först en dvi-splitter med en dvi>vga på ena utgången och en dvi>adc på andra. Med andra ord kan det lätt bli lite dyrt. (Läs: Minst 2000-2500 kr).

Men som alltid finns det en alternativ lösning...

Till projektorn kopplar du en gammal sunkburk (funkar med pc eller typ vadsomhelst) som kör vnc eller liknande. Den visar då minins skärm fast över nätverket. Kan gå lite segt, men det borde funka.

En annan lösning är att använda vlc, då kan man ju ställa ner upplösning/framerate/osv.. så att det går att streama över nästan vilken uppkoppling som helst. Om jag inte minns helt fel så ska det finna en inputmodul som skickar iväg vad som visas på skärmen med i originalinstallationen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-10 23:13

Jag tror jag löser det genom att fimpa ADC-skärmen, sätter den på nån annan burk.
Köper in en billig 15" TFT istället, då räcker det med en billig VGA-splitter.

Tack för alla tips och råd!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-11 01:00

Många projektorer har en VGA-in och en VGA-ut, då behöver du ingen splitter alls...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-11 01:17

Det är möjligt, men jag misstänker att en splitter är billigare än en lång VGA-kabel.
Projektorn sitter uppsatt i taket, och det är högt i tak.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-11 08:47

Ja jo, då kan det ju bli lite jobbigt..

vga>5xbnc

är en lösning, så var det i min gamla skola. Det blev en hel del kablar, men bnc är rätt så billigt om jag inte minns fel. iofs så behövs de ju t ex 4 st vga>bnc för ungefär 150 kr styck, plus 10 stycken bnc-kablar på kanske en 25 meter (typ en hundring styck eller nåt). Blir nog rätt dyrt ändå...

1
Bevaka tråden