Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sju timmar driftstopp

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror inte många har missat att vi varit offline med rejäla databasproblem sedan ca 15.05. Ingen rolig dag och klockan är 03:42 här i Bangkok. Orkar inte ens försöka förklara alla problem utan jag går och lägger mig nu.

Ett tag såg det ganska mörkt ut faktiskt. Jobbigt när ingen vet svaren på ens frågor och problem - det fanns så många felkällor och möjliga kedjeeffekter att man knappt visste var man skulle börja.

Godnatt

Men nu är det igång, så bra jobbat! Bangkok!... lät inte helt fel det!

Skönt att det löste sig, sov gott

Ja, värkligen. Höll på att bli galen sov gott...

Bra jobbat...
Sov gott nu!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-10 23:19

Bara för mig som det verkar att CSS-mallen och vissa bilder har blivit hel knasigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-11 07:08

Skönt att se 99mac igen - väl jobbat!

/m

Kortfattat:

- Jag ville börja testningen av nya 99mac v6. Stannade MySQL och dubblerade databasen. Startar MySQL. (normalt sett skulle det sluta här) MySQL startar....i 20 sekunder.....och dör.

Försöker starta om MySQL tjänsten men den vägrar dö. Startar om servern och MySQL är uppe igen i.....20 sekunder....och dör. Vad nu?

"Ångrar" hela dupliceringen av databasen så att vi är tillbaka där vi började och startar om servern. MySQL uppe i 20 sekunder....och dör. Jaha, det här var ju spännande!

Lång historia kort:

- Slår på full loggning för MySQL. Den loggar ingenting konstigt i error.log eller mysql.log men slutar lyssna efter en kort stund. Visar dock ett par konstiga rader i systemloggen.

- Läser alla felsökningssidor på MySQL, googlar hejvilt efter raderna från systemloggen och alla möjliga ledtrådar. Hittar fler och fler tips men ingenting fungerar.

- Ställer fråga på vBulletin.com

- Det konstiga är att 99mac/ipod.se kan ansluta under en kort tid men sedan dör MySQL. Om dom inte kunde ansluta överhuvudtaget vore det lättare...

- Installerar om MySQL med ny my.ini utan någon skillnad.

- Kör optimize/repair på alla databasenra utan att hitta några fel.

Vad hade ni gjort i detta läge?

Ursprungligen av Björnström:

Vad hade ni gjort i detta läge?

Skyller på Windows och testar att installera MySQL på en UNIX-burk istället?

Ciryon

Ursprungligen av Björnström:

Vad hade ni gjort i detta läge?

Hm, eftersom det är mysql och det inte finns något annat val än att få igång skrället hade jag kört med min mysql-standardlösning, d.v.s. offrat en get, satt ett katthuvud ovanpå serverchassit och dansat runt det rasslandes med benbitar, gärna skanderandes mystiska ramsor på utdöda språk. Mysql har personlighet, och det är banne mig ingen trevlig personlighet heller, och det är mer än en gång jag varit i samma sits och utan resultat försökt få den att starta. Men så till sist ändrar den sig, och sparkar igång utan uppenbar anledning. Ska man vara elak känns mysqls uttalade ambition att bli "databasernas ikea" mycket träffande i såna lägen.

Annars, om det hade funnits några alternativ, hade jag inte tvekat en sekund utan slängt in valfri annan databashanterare som är byggd från grunden upp för att vara ultrarobust och hantera enorma datamängder under stor belastning. Men det är ju en annan diskussion.

Ursprungligen av Samuel K:

Mysql har personlighet, och det är banne mig ingen trevlig personlighet heller, och det är mer än en gång jag varit i samma sits och utan resultat försökt få den att starta. Men så till sist ändrar den sig, och sparkar igång utan uppenbar anledning.

Ja man undrar ju om det spökar. Hur fixade vi det?

- Stängde av apache på webbserver så att INGEN försöker ansluta mot MySQL. Då lirade den hur länge som helst (dvs om jag anslöt lokalt kunde jag köra utan problem).

- Ändrade alla användarkonton (ny mysql-login och lösenord) i MySQL och på webbservern. Struligare än det låter med många sajter, många rättigheter och vi använder "old_password" typer så vi måste även konvertera lösenorden en extra gång.

Öppnade upp endast iPod.se och den rullade igång utan problem. Öppnade en sajt till och till slut alla sajter. Det rullade.

Vad var felet, egentligen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-11 14:03
Ursprungligen av Björnström:

Ja man undrar ju om det spökar. Hur fixade vi det?

- Stängde av apache på webbserver så att INGEN försöker ansluta mot MySQL. Då lirade den hur länge som helst (dvs om jag anslöt lokalt kunde jag köra utan problem).

- Ändrade alla användarkonton (ny mysql-login och lösenord) i MySQL och på webbservern. Struligare än det låter med många sajter, många rättigheter och vi använder "old_password" typer så vi måste även konvertera lösenorden en extra gång.

Öppnade upp endast iPod.se och den rullade igång utan problem. Öppnade en sajt till och till slut alla sajter. Det rullade.

Vad var felet, egentligen?

Har ni uppdaterat MySQL på senate tiden? "old_password" dödade mactuellt/lokalen databasen för några dagar sedan, använde nämligen en gammal conf och hade uppdaterat MySQL, sedan en dag startades databasen om, och den nya MySQL drog igång, men den ville icke, för saker som "old_password" inte användes på samma sätt längre.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 09:13

Så du fixade allt detta igår från Bangkok? Visst det går ju, men ändock impressive

99Mac är en fantastisk sajt Martin, skräm oss inte så här igen

Ursprungligen av Ree_Tab:

Så du fixade allt detta igår från Bangkok? Visst det går ju, men ändock impressive

99Mac är en fantastisk sajt Martin, skräm oss inte så här igen

Så länge man har bredband spelar det väl inte så stor skillnad var man sitter? Vi åker ju inte till serverhallen för att fixa sånt här (jag är där typ 2-3 gånger per år). Med bredbandet försvann avstånden på jorden...

Vi vill ju bara göra 99mac bättre - med nästa version fixar vi nog nästan allt vi vill ändra på. Tanken var att dra igång en betasajt igår men det blev inte av. Blev lite avskräckt

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 16:12
Ursprungligen av Björnström:

Så länge man har bredband spelar det väl inte så stor skillnad var man sitter? Vi åker ju inte till serverhallen för att fixa sånt här (jag är där typ 2-3 gånger per år). Med bredbandet försvann avstånden på jorden...

Vi vill ju bara göra 99mac bättre - med nästa version fixar vi nog nästan allt vi vill ändra på. Tanken var att dra igång en betasajt igår men det blev inte av. Blev lite avskräckt

Det stämmer bra att bredband har ändrat sättet att jobba på lite

Det ska bli kul att se resultatet av testerna av den nya sajten. Har ni planerat lanseringsdatum osv ännu?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-10-11 16:48

mysql alternativ

Alternativet är väl postgre sql? Eller har den något sunkit avtal? Började använda den och har sen inte känt behovet av någon annan db. Mest för små lekprojekt men jag har inte varit med om att den strular.

Ursprungligen av Osmium:

Alternativet är väl postgre sql? Eller har den något sunkit avtal? Började använda den och har sen inte känt behovet av någon annan db. Mest för små lekprojekt men jag har inte varit med om att den strular.

Forumet stödjer inte Postgre SQL så det är inte ens ett alternativ. MySQL strular väldigt lite, är helt säker på att det uppstår problem även med andra lösningar.

Ursprungligen av Osmium:

Alternativet är väl postgre sql? Eller har den något sunkit avtal?

Nejdå, BSD-licensen. Enligt mig ännu trevligare än GPL.

Ursprungligen av Osmium:

Alternativet är väl postgre sql? Eller har den något sunkit avtal? Började använda den och har sen inte känt behovet av någon annan db. Mest för små lekprojekt men jag har inte varit med om att den strular.

Det finns egentligen gott om alternativ, varav samtliga gör ett bättre jobb än mysql. PostgreSQL är en helt fantastisk databas; strulfri, ultra-robust och lättadministrerad. I samma liga spelar även Firebird som knoppats av från gamla arbetshästen Borland Interbase, och satsar man i stället på supersnabbt och slimmat finns i stället synnerligen trevliga lilla SQLite. Själv alternerar jag mellan PostgreSQL och SQLite beroende på behov, medan MySQL mest känns som en onödig halvmesyr som egentligen inte är särskilt bra på något. Men precis som Björnström säger så finns det egentligen inga alternativ alls för 99mac i och med att forumprogramvaran inte stödjer något annat, och det enda man kan göra då är att gilla läget.

Ursprungligen av Samuel K:

Det finns egentligen gott om alternativ, varav samtliga gör ett bättre jobb än mysql. PostgreSQL är en helt fantastisk databas; strulfri, ultra-robust och lättadministrerad. I samma liga spelar även Firebird som knoppats av från gamla arbetshästen Borland Interbase, och satsar man i stället på supersnabbt och slimmat finns i stället synnerligen trevliga lilla SQLite. Själv alternerar jag mellan PostgreSQL och SQLite beroende på behov, medan MySQL mest känns som en onödig halvmesyr som egentligen inte är särskilt bra på något. Men precis som Björnström säger så finns det egentligen inga alternativ alls för 99mac i och med att forumprogramvaran inte stödjer något annat, och det enda man kan göra då är att gilla läget.

Finns en lång tråd om konvertering av vBulletin till Postgre SQL här:
http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=97747

Finns en bra artikel här:
http://www.livejournal.com/users/alathren/

Vi har generellt sett enormt goda erfarenheter av MySQL som dessutom är gratis så jag ser absolut inte någon anledning att byta. Särskilt inte om det innebär ett par hundra tusen i konsultarvoden (ingen jobbar väl gratis med saker som detta?).

Jag hade ringt MySQL och krävt svar.
Jag vet inte hur stor 99macs databas är men nog borde MySQL AB vara intresserade av att ha sin banner på sidan för lite gratis hjälp/optimering?

Jo vi känner till "old_password" - precis som jag skrev ovan. Det infördes med MySQL 4.1 vilket vi kört länge nu. Första gången blev jag lite förvånad dock

Ok grabbar. Håll i hatten för om fem minuter försöker vi igen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-11 14:51

Ajdå.

Dags att börja ducka nu då, lägga sig i skyttegraven och vänta på stormen.

Och nu var det klart. SÅÅÅÅ ska det se ut mother*****s

Det försvann en liten sekund, men det kanske berodde på att det endast var MySQL-servern som startades om?

45 sekunder idag, 7.5 timme igår....

Ursprungligen av Björnström:

45 sekunder idag, 7.5 timme igår....

Man har väl rätt att vara kräsen
Allvarligt så gör ni ett jättebra jobb med detta.

Senast redigerat 2005-10-11 15:07

MySQL kanske var snäll idag...
Ska bli spännande med en beta sajt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-11 15:14

Trodde det var kört där ett tag... Men sedan tändes det bruna orginaltemat

Bevaka tråden