Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massutskick av mejl

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som är bra på sånt här.

Vi ska skicka ut en jäkla massa mejl till ett nyhetsbrev som vi har, men nu börjar det bli ganska många prenumeranter så vi skulle vilja förenkla det en smula. Bla för att våra journalister skall kunna göra det själva utan att vi tekniknissar skall behöva fixa det...

Jag skulle vilja ha lite hjälp med följande:

1. Finns det någon bra programvara för att göra massutskick? PC eller Mac spelar ingen roll.

2. Hur fan skickar man mejl med både text och HTML???

Någon som kan hjälpa till?

Jag har utvecklat ett PHP script för precis det. Det innehåller även ett enkelt gränssnitt för att göra ordning mejlet som ska skickas.
Det hanterade att skicka ut 4000 mejl i alla fall - de tog cirka 30 sekunder att pumpa ut dom.

Ojdå, det låter magnifikt. Är det något som man kan få titta närmare på?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-03-13 11:34

Vi använder ett (gammalt) program som heter "MacJordomo" på jobbet för olika e-postlistor. Det funkar bra som distributör för många mail, men jag tror inte det hanterar HTML utan enbart text i mailen.

Någon som vet annat program för E-postlistor?

Majordomo borde väl funka under Mac OS X... som är förlagan till det du använder.
Lite krångligt att konfiga men grymt kraftfullt å andra sidan.

Mejllistor borde väl de flesta mejlservrar ha, förutom ASIP då...

Klarar Majordomo text och HTML utskick i samma mejl?

Majordomo distribuerar bara mejlen, mejlet i sig får du plita ihop i vilket mejlprogram som helst och skicka det till server så fixar den resten.

Ok, men Majordomo ser lite väl brutal ut för att vara en lättassimilerad lösning.

Finns det inga enklare lösningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-13 21:06

Okej, förenkla det mer. Hur många prenumeranter har ni idag?
Hur många kommer ni ha om ett år?
Hur ofta skickar ni ut mailet?
Hur många k är mailet?
Hur snabbt behöver ni kunna få iväg det?
Vad har ni för internetkoppling?

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 00:35
Citat:

Jag har utvecklat ett PHP script för precis det. Det innehåller även ett enkelt gränssnitt för att göra ordning mejlet som ska skickas.
Det hanterade att skicka ut 4000 mejl i alla fall - de tog cirka 30 sekunder att pumpa ut dom.

Jag misstänker att PHP-scriptet exekverades på 30 sekunder men att ditt sendmail program hade att göra i ett bra tag efter. Min erfarenhet är att sendmail på en 800 MHz linux server klarar cirka två-tre mail per sekund

Om jag har helt fel får du gärna skicka över din sendmailkonfiguration för vår mailserver går på knäna med 3-4 mail per sekund som den måste hantera just nu

För att återgå till ämnet, här är ett PHP-script för att skicka HTML-mail:

<? function SendHTMLEmail($to , $subject , $body){ ?>
<?
	$mail_headers = "";
	$mail_headers .= "Mime-Version: 1.0
";
	$mail_headers .= "Content-Type: multipart/mixed; boundary="=MULTIPART="
"; // HTML email
	#$mail_headers .= "Content-Transfer-Encoding:
";
	$mail_headers .= "From: Alxnet <[email protected]>
";
	$mail_headers .= "Reply-To: Alxnet <[email protected]>";

	/* format mail content */
	$mail_body = "--=MULTIPART=
Content-Type: text/html;charset=US-ASCII


";

	/* header of mail */
	$mail_body .= "
	


	
		här slänger du in all html-kod
	
	
	";


	$mail_body .= "


--=MULTIPART=--
";

	/* send the email */
	mail($to , $subject , $mail_body , $mail_headers);
?>
<? } ?>

Om du har planer på att skicka många mail skulle jag rekommendera dig att sätta timeout värdet för PHP-script till något högt. Annars finns risken att PHP automatiskt stänger av scriptet efter ett antal mail. Då får du aldrig veta om alla skickades iväg eller om vilka som isåfall aldrig fick sitt mail. Om du installerat PHP som mod_cgi kan du även köra PHP via kommandoraden, då slipper du problemet med timeout helt och hållet.

//Patrik

99mac använder Communigate PRO som har inbyggd listserver. Där kan prenumeranter själva göra SUBSCRIBE och UNSUBSCRIBE till och från listan.

Jag har ställt in den för 200 samtidiga SMTP kanaler och det går fruktansvärt snabbt att maila alla 1300 på 99mac listan.

Ett litet tips som jag rekommenderar!

http://www.stalker.com/

Vi har licenser på Communigate Pro, ska kolla upp ditt tips Martin.

Glemme - Jag ska kolla upp dessa saker och lägger upp dom när jag kommer till jobbet.

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

patrikp: Vi satt på en 100 Mbits lina, Cobalt Raq 3 skötte det hela. Hur sendmail var konfigurerat vet jag inte. Jag vet bara att killen som skötte om servrarna rent personligt fysiskt personifierar root.
Han har levt framför terminalen de senaste 20 åren.

Fort gick det. Du har så rätt att man ska ställa upp timeouttiden för php, ungefär 2 minuter borde räcka, beroende på servern.

Jag tänkte nog inte riktigt när jag skrev innan hur lång tid det tog, på klient sidan tuggade den cirka 30 s till en minut.

Vi hade självklart ett par tre egna mejladresser på listan bl.a. den sista - och det mejlet dök ner i inboxen efter cirka 6-7 minuter.

Så visst tuggade snedmail ett tag den med - men så fruktansvärt långsamt gick det inte.

Och mitt mejlscript skiljer sig inte speciellt mycket från det du la ut. Men det är också bara själva skicka koden.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 11:49

Mattias: Woa, en sån server vill jag ha

Ang koden, tänkte den kunde vara av intresse för alla som vill skicka mail, därför jag postade den. Det är inte helt enkelt att få HTML-mail att fungera som det ska för alla klienter. Den koden bör dock fungera överallt (utom AOL jä****na som inte stödjer HTML-brev) :/

//Patrik

Citat:

Skapades ursprungligen av: patrickp:
Woa, en sån server vill jag ha

Det finns att köpa, det är bara att punga upp med pengarna.
Jag kan fixa så du får kontakt med killen som konfigade våra servarar också...

Citat:

Ang koden, tänkte den kunde vara av intresse för alla som vill skicka mail, därför jag postade den. Det är inte helt enkelt att få HTML-mail att fungera som det ska för alla klienter. Den koden bör dock fungera överallt (utom AOL jä****na som inte stödjer HTML-brev) :/

Antar att det är ett ännu större helvete än att få alla browsers att acceptera den HTML kod man skriver...

  • Oregistrerad
  • 2002-03-14 22:47
Citat:

Det finns att köpa, det är bara att punga upp med pengarna.
Jag kan fixa så du får kontakt med killen som konfigade våra servarar också.

Heh, om man ändå kunde slänga ut pengar på nya prylar när som helst vore livet en fröjd. Tyvärr går ju inte alltid det :/

Citat:

Antar att det är ett ännu större helvete än att få alla browsers att acceptera den HTML kod man skriver...

I mail har jag inte haft så mycket problem faktiskt. Håller man sig bara under HTML 4 (tror jag det är) fungerar det ganska bra. Det gäller bara att hoppa över moderniteter som Javascript, DHTML, CSS och Layers

Och WYSIWYG-editorer är ju inte mycket att ha vad gäller kompatibel kod (iaf inte sist jag kollade en för två år sen )

//Patrik

1
Bevaka tråden