Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckla för MacOS X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska man gå tillväga om man vill lära sig utveckla för MacOS X. Jag är i stort sett helt nollställd vad gäller programmering så ska man börja lära sig koda C++ eller finns det något sätt att lära sig att koda Cocoa eller Carbon samtidigt?

OBS! Jag vill undvika att gå någon kurs som kostar många tusenlappar där man lär sig koda i en win basserad miljö, dvs jag vill lägga all energi på att lära mig utveckla för MacOS X.

Någon som har några bra tips för böcker som är lättförstådda där man lär sig från grunden.

Tacksam för alla svar!

Jag har också haft en ide om att börja lite lätt med programutveckling. Efter att ha rotat runt lite och frågat utvecklare så tror jag att det är lättast om man först lär sig C.

Därifrån kan man sedan gå vidare till Cocoa (som man kan utveckla i objective-C, en objektorienterad version av C).
Att satsa på Carbon nu tycker jag är lite dumt. Det är ju som att köpa en ny PowerMac två dagar före MacWorld i San Francisco eller New York...

Fast om du vill att programmen ska funka i OS 9 också så finns det ju bara ett val och det är Carbon.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-20 20:27

Ett annat håll att börja är med Java, finns bra böcker som är lätta att lära ifrån, och cocoa finns för java med. Och innan du lärt dig det så kan du både utveckla för win och mac.

Jag röstar för att du börjar med Java. Det är ett lättlärt språk och har utmärkt stöd i OS X. Installera Developer Tools för OS X och jobba igenom de tutorials som finns så har du grunden för att fördjupa dig i Java sen.

Men som gammal Objective-C-räv (jag har använt det av och till sen 1985 faktiskt) så slår jag även ett slag för det! Ett kul språk, och ytterst effektivt.

/Per

Jag tycker också att Obj-C låter som det bästa förslaget... Har inte jobbat med det särskilt mycket själv, men det jag pillat med och vad jag sett av mina kollegors användande verkar det vara ett helt underbart språk...

Vill du har tryckt dokumentation och inte bara läsa i PDF / HTML format rekomenderar jag den här boken, så vitt jag vet den enda Cocoa bok som finns att få tag på...

  • Oregistrerad
  • 2001-09-20 23:02

Java grund utbildningen i Lund använder denna text som häfte till alla studenter som går matnat eller dave. Dock är det lite väl grundläggande, man lär sig hur en dator fungerar med, vilket många redan kan.
Länk:schmidt

Bruce Eckel har lagt ut flera av sina böcker för nedladdning. bl.a. en om Java. Inga om Obj-C.

En bra site om man lär sig Java är Java Ranch.

Jag skulle börja med C. Det är lätt och det är inte objektorienterat vilket jag tycker är bra då det gäller ens första språk.
De flesta andra språk liknar C i sin syntax (de flesta språk liknar varandra) och både Objective-C och C++ är direkta vidareutvecklingar av C. Även om Java är enklare så tycker jag det är lite väl enkelt. Det är svårare att lära sig C efter man lärt sig Java än tvärtom. Personligen tycker jag det är viktigt att få kunskap om pekare och minneshantering redan i början av ens lärande något som är svårt att lära sig i Java eftersom sådant till stor del sköts helt automatiskt.

Själv började jag med Learning C on the Macintosh av Dave Mark. Den följde med Codewarrior: Discover Programming Edition, i pdf-format, som jag köpte för några år sedan. Den kanske inte är den lättaste boken att börja med enligt vissa (läs recentioner på amazon, se länk nedan) men jag tyckte den var perfekt. Det kan tyckas tråkigt att gå igenom en hel bok utan att göra några program med grafiskt gränssnitt men jag tycker det är en bra start. Efter C kan man börja med andra språk som tex. Objective C eller C++.

Anledningen till att jag tycker att man ska börja med ett icke objektorienterat språk är dels för att det kan vara svårt att greppa objektorientering i början och dels att man kommer att förstå och uppskatta objektorientering mycket mer om man sysslat mer procedurell programmering innan. Jag ser alldeles för många på min utbildning som fortfarande inte greppar objektorientering och inte kan dela upp problem i ett antal klasser och objekt på ett bra sätt. Jag tror det hade hjälpt om de börjat med tex. C och sluppit bry sig om objekt och isället kunnat fokusera sig på att dela upp problem i funktioner. Först när man lärt sig det kan man gå över till objektorientering och de språk so stödjer det.

Amazon - Learning C on the Macintosh

[ 21-09-2001: Meddelandet ändrat av: Gabriel Falkenberg ]

  • Oregistrerad
  • 2001-09-21 18:00

Hmm om du väljet C++ vilket jag startade med så finns där boken "C++ programmering av Stephen Prata" svensk utgivning ges ut av Pagina, den boken är grymmt bra.

Tack för alla svar...

Ska köpa lite böcker och kolla lite sidor ni har tipsat om.

Känns tryckt att man kan komma hit och fråga om hjälp också...utan att känna sig dum

Tack än en gång. Mer tips är alltid välkommet!

  • Oregistrerad
  • 2001-09-24 18:22

http://cs.northwestern.edu/~josha/ObjCGuide.pdf bra länk om du lär dig c++ och sen vill förstå obj-c där efter.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2001-10-02 14:14

Om man nu vill testa programmera i C finns det då några billiga eller gratis program som man kan använda, om man inte har MacOS X?

  • Oregistrerad
  • 2001-10-02 14:33

Onkel: om du vill lära dig grunderna i c så kan du alltid kompilera över telnet eller ssh på någon unix server om du har tillgång till det, iof då är det grunderna utan GUI.

MPW - Macintosh Programmer´s Workshop är Apples egna gratisverktyg för att utveckla på vanliga MacOS. Det går att ladda ner gratis från:
http://developer.apple.com/tools/mpw-tools/

Jag har prövat att använda det en gång men jag fick det aldrig att fungera av någon anledning. Istället för att lägga ner mer tid för att försöka få det att fungera köpte jag CodeWarrior Discover Programming Edition.

Det är möjligt att också Leonardo skulle fungera i ditt fall.
http://download.cnet.com/downloads/0-10228-100-913842.html?tag=st.dl.10228-106-2.lst-0-7.913842

1
Bevaka tråden