Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur backuppa utan extern disk inför hd-byte?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 10:12

Har tänkt att byta ut min gamla HD i min PB Ti. Är lite orolig över hur jag skall flytta OS, program och övriga filer på ett smidigt sätt till den nya hårddisken. Jag har ingen extern hd tyvärr och undrar då om jag kan partionera upp informationen på dvd-skivor för att sedan kopiera till nya hd:n. Vilket program är bäst, CCC, superduper eller helt enkelt skivverktyg? Är CCC och superduper gratisprogram eller kostar det nåt??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-08 10:55

Du kan ansluta din PB som Target Mode till annan dator och köra CCC (gratis).

Anslut firewire kabel mellan PB Ti och annan mac. Starta med power on (på Ti) och håll nere bokstav T på tangentbordet (håll nere hela tiden tills det visas symbol på skärmen)
På den andre mac uppfattar PB Ti som en extern HD !

När du klonat klart och därefter kan du byta ut hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 20:04

Okej. Eventuellt kan jag låna en extern hd. Hur går man tillväga med flyttandet av systemet då? Om jag använder CCC för att klona till den externa hd:n för att sedan sätta i den nya disken i PB:n. Hur gör jag för att starta OS från den externa hd:n för att med CCC klona till PB:ns nya tomma disk? Den tomma disken måste väl formateras först också?

Du måste sätta i den tomma hårddisken i datorn om den är ny(oformaterad) om du har den gamla i ett externt chassi.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-10 09:59
Ursprungligen av joco:

Hur gör jag för att starta OS från den externa hd:n för att med CCC klona till PB:ns nya tomma disk?

Har du en extern bootbar (om du har klonat ditt gamla system, så är det en bootbar enhet) firewire enhet tillkopplad, så håller du nere 'alt' tangeten när datorn startar. Då får du upp en lista på firewire enheter den kan boota ifrån. Efter att datorn färdiggjort sin sökning efter firewire enheter, tryck på den enhet du vill boota ifrån, och så kör du!

/m

  • Medlem
  • 2005-10-09 21:06

Förtydligar rubriken (från "Byta HD i PB") till att beskriva vad tråden handlar om.

Mod

1
Bevaka tråden