Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vägrar vila, vad göra?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 15:50

Min snart ett år gamla iBook har helt plötsligt fått för sig att det är ruskigt överskattat att vila. Den vägrar vila både när jag stänger locket och när jag försöker välja "vila" från apple-menyn. Det går bra både att starta om och att stänga av den. Vad ska jag göra?

Jag har inga extra enheter anslutna och jag kör 10.3.9

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-02 20:45

Vad konstigt att ingen har svarat på din fråga, man brukar ju alltid få hjälp jättesnabbt på det här forumet. Har du löst problemt sedan du skrev inlägget?

Jag läste nyss om en som hade haft samma problem - han hade gjort en ominstallation och då hade det löst sig. Annars vet jag inte riktigt vad man ska ta sig till.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-03 08:45

Prova att stänga av datorn och sedan trycka skift, ctrl och alt + strömknappen. Tryck sedan på strömknappen för att starta upp datorn igen. Du har nu återställt PMU som sköter bland annat vila. Prova att sätt din iBook i vila...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-09 01:04

Jag har nästan exakt samma problem som Mitmarred: min iBook går inte i viloläge, varken tidsinställt eller genom att den fälls ihop, men jag kan tvinga den med Apple-menyn.

Problemet har uppstått antingen via nån programuppdatering på senare tid eller i samband med byte av logikkortet för en dryg månad sedan. Före det fungerade viloinstruktionerna som de skulle.

Min ibok är nästan två år och jag kör 10.3.9

Kolla också http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85983 vars ibok vaknar ur vila utan direkt anledning.

Ursprungligen av rixard:

Prova att stänga av datorn och sedan trycka skift, ctrl och alt + strömknappen. Tryck sedan på strömknappen för att starta upp datorn igen. Du har nu återställt PMU som sköter bland annat vila. Prova att sätt din iBook i vila...

Försökte det men det gjorde ingen skillnad här i alla fall. Tack ändå.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-09 08:31
Ursprungligen av echo:

Jag har nästan exakt samma problem som Mitmarred: min iBook går inte i viloläge, varken tidsinställt eller genom att den fälls ihop, men jag kan tvinga den med Apple-menyn.

Problemet har uppstått antingen via nån programuppdatering på senare tid eller i samband med byte av logikkortet för en dryg månad sedan. Före det fungerade viloinstruktionerna som de skulle.

Jag har råkat ut för precis samma sak som ovan, men det gällde en PowerBook. Och det har hänt i 10.2 och 10.3 genom att jag har installerat deluppdateringar. Båda gångerna löstes det genom att jag installerade om och använde combo-uppdateringen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 19:56

Har samma problem. Dock på en Powerbook med 10.4.2. Enda som verkar lösa det är ominstallation. Men nu har det bara gått en vecka sedan jag gjorde det. Vad göra? Kan ju inte installera om OS X varje vecka! Låter tom sämre än Win...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-10 11:14
Ursprungligen av stenugn:

Låter tom sämre än Win...

Precis min tanke.

Beror nog på att det är något program, någon drivrutin eller någon inställning som ser till att datorn inte går ned i vila.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 20:25

Har även testat ett litet program som skall tvinga systemet i vila: http://slicedapple.ath.cx/nmsutility.html
Men det klagar på att det inte kan hitta "system idle timers" och fungerar bara med skärmsläckaren som hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 23:31
Ursprungligen av Simon Templar:

Beror nog på att det är något program, någon drivrutin eller någon inställning som ser till att datorn inte går ned i vila.

Samsung är med boven i dramat. Det var deras drivrutin för min ML-1750 laserskrivare som höll datorn sömnlös. Installerade om systemet igen och kontrollerade vilofunktionen noggrant efter varje programuppdatering och installation. Nu blir det in med ett nytt system (igen) och samsungen åker ut genom rutan.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-12 01:13

… önskar att jag också hade en samsung att slänga ut …

Återställde PMU enligt rixards förslag en gång till och nu funkar den tidsinställda vilan men fortfarande tindrar den piggt med äpplet när jag bara stänger skärmen. Det som oroar mig är att inte hårddiskens stötsäkring aktiveras som det ska.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-12 11:42
Ursprungligen av echo:

… önskar att jag också hade en samsung att slänga ut …

Återställde PMU enligt rixards förslag en gång till och nu funkar den tidsinställda vilan men fortfarande tindrar den piggt med äpplet när jag bara stänger skärmen. Det som oroar mig är att inte hårddiskens stötsäkring aktiveras som det ska.

Kan du satta datorn i vila manuellt via powerknappen eller via applemenyn? Isafall kan det vara nat glapp i magneten som sitter placerad sa att den kanner av nar man stanger locket pa datorn.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-17 13:43
Ursprungligen av rixard:

Kan du satta datorn i vila manuellt via powerknappen eller via applemenyn? Isafall kan det vara nat glapp i magneten som sitter placerad sa att den kanner av nar man stanger locket pa datorn.

Ja, både via powerknapp och meny. Har försökt lokalisera magneten men hittar bara den i själva låset (och högtalarna). Om det ska finnas flera så har nog min trillat bort helt och hållet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-09 21:21

Aktiva torrents i tex BitTorrent gör att datorn inte går i vila, men det kanske var självklart. Liknande saker kan alltså vara idé att leta efter.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 22:22

Även när min powerbook är nystartad, utan aktiva program såsom torrents, antivirus osv. Utan inkopplad externa enheter så vägrar den gå ner i vila automatiskt.

Senast redigerat 2005-10-09 22:56
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-10 11:31
Ursprungligen av frazze:

Aktiva torrents i tex BitTorrent gör att datorn inte går i vila, men det kanske var självklart. Liknande saker kan alltså vara idé att leta efter.

Nä, det var i alla fall inte självklart för mig - jag har ingen aning om vad torrents är och hur man hittar dem eller vad man gör med dem om man hittar dem. Du får gärna utveckla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 21:47
Ursprungligen av echo:

Nä, det var i alla fall inte självklart för mig - jag har ingen aning om vad torrents är och hur man hittar dem eller vad man gör med dem om man hittar dem. Du får gärna utveckla.

Jag är ingen expert, men jag är hyfsat säker på att torrents är filer under ner- & uppladdning i ett fildelningsprogram, som tex BitTorrent.

Rätta mig om jag är ute och färdas med ett fordon med två hjul..

Det råkar inte vara så att du har haft ett MIDI-interface eller ljudkort installerat på datorn och att drivrutinerna ligger kvar? En del (lata?) tillverkare har löst problemet med förlorad kontakt till externa enheter efter vila genom att helt enkelt strypa OS X viloläge.

1
Bevaka tråden