Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

använda ir-mobil som ir-fjärr.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-07 23:21

Sitter för tillfället med en k500 i fickan och är sugen på att byta, dels för att kunna kontrolera iTunes och VLC, kanonbra, speciellt nu när det går rykten om en airport med stöd för video.

Det jag funderar på är en k700 eller eventuellt en ngage.

Det jag undraröver är: Finns det någon som lyckats få sin k700 att funka som en irfjärr? den har ju ir-öga och går att programera. Skulle vara helsmidigt att kunna styra vlc OCH tvn via mobilen.

Tips någon?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-07 23:59

Det besvarar inte din fråga men tänk på att det är stor skillnad mellan IR på en fjärkontroll och en mobil. en färkontroll ska fungera på 10+ meters avstånd och måste riktas nästan precis rakt mot tv:n medan en mobil fungerar på i bästa fall 1-2m avstånd pga att den fungerar i alla riktningar.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-09 18:37

Mmmm. Sant. Men en mobiltelefon som skickar data behöver även ta emot signaler, samt att när den skickar data så är sinalerna mkt mer komplexa. En ir-fjärr sänder ju bara, och med sänder menar jag att den blinkar, högst okomplicerat.

Man kan ju tom se blinkandet med blotta ögat (genom nån form av kamera iofs, men det är alt )...

Mobiltelefonen har ju den hårdvara som behövs (undegär som ett modem eller en fax kan skräna och låta illa) Ett ytterst simpelt program (för den som kan programera i sånt) allt den behöver göra är att tilldela de olika knapparna ett blinkmönster. Den riktar man bara fjärren mot irögat på mobilen och spelar in att joystick upp=kanal upp, joustick vänster=ljud ner, etc... På så sätt skulle man bara behöva en fjärr för att styra de vanligaste funktionerna på tex, tvn, dvdn, dolbysystemet, projjen och projjduken.

Riktigt fläshigt att ta fram mobilen, starta dvdn, starta 5.1, starta projjen, hissa ner duken, via BT gå in i osX och starta en film...

De e flashigt. Så.... Hur ska vi lösa det?

Borde ju funka att få en jävlit cool (om än int eså funktionell) multifjärr för 1800:- med inbyggd mobil

Var hittar man sånt?

Precis som xtimmyx säger är det inte riktigt så enkelt, ett IrDA-öga använder dioder som bara har bråkdelar av den effekt en fjärrkontroll använder. Alla som hade en Palm när det bekom sig och använde OmniRemote förstår precis vad jag talar om - räckvidden blev sällan mer än en halvmeter. Så visst, som med mycket annat hade det varit kul om det fungerat, men man måste anpassa sig efter verkligheten också.

funkar med z800

Tjenare har precis fått min z800 att fungera utmärkt som fjärkontroll, dock genom blåtand. Eftersom jag har för mig att z800 och k700i är byggda på samma plattform bör det funka även med den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-08 23:04

Jag kör med Salling Clicker, fixar det mesta..

http://www.salling.com/Clicker/mac/

1
Bevaka tråden