Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag fylla mammas iBook med?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-09-12 11:10

Jag har nyss fått mamma att switcha. Hon ska snart få sin iBook (när jag är klar med den). Jag har fixat till det som ska fixas, men känner att jag kanske har glömt några "oumbärliga" tillbehör. Vad ska jag peta in i burken?
Till saken hör att hon inte är benägen att lära sig nya komplicerade saker, knappt ens nya enkla saker, så det ska vara saker som förenklar hennes nya tilvaro som macanvändare. Inget konstigt.
Men tipsa för all del gärna om allt möjligt så kan jag göra urvalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 11:31

Vad brukade hon göra med sin gamla dator? Vilka datorbehov har hon?

  • Medlem
  • 2005-09-12 11:51

hennes gamla dator var en PII med win98 med telefonmodem. Vad hon gjorde med den är inte relevant eftersm det inte kan anses vara vad hon egentligen ville göra... Nej, hon ska i första hand maila, surfa, tömma digitalkameran, kanske peta lite i iMovie, lyssna på musik eller webradio. Typ.

Ursprungligen av Baron:

hennes gamla dator var en PII med win98 med telefonmodem. Vad hon gjorde med den är inte relevant eftersm det inte kan anses vara vad hon egentligen ville göra... Nej, hon ska i första hand maila, surfa, tömma digitalkameran, kanske peta lite i iMovie, lyssna på musik eller webradio. Typ.

Då iLife redan är installerat från början så behöver du nog inte göra så mycket. Realplayer kanske för svt och sr.

Min mamma ville ha kortspelen som följer med Windows på Macen. Annars var det inga krav.

Real Player
VLC/Mplayer (kanske även ställa in så avi-filmer öppnas direkt i något av dessa.
Mediaspelaren (usch) eller hellre Flip4Macs WMV plug-in till QT.
Hitta.se widget
Lexin swe-eng widget
Ställ in väder-widget korrekt
Kanske skaffa henne ett AIM-konto och ställ in iChat så hon kan fråga dig om det uppstår problem via det.
Firefox

  • Medlem
  • 2005-09-12 12:19

Real hade jag glömt. Kanske Windows Media Player när man ändå är på gång.

Hitta.se, Firefox, aim har jag redan fixat.

StuffIt ingår viss inte längre?! Konstigt. Jag fick hjälpa en annan switcher häromdagen som inte kunde öppna en ".sit-fil". Nä, tror fan det ommaninte får det i installationen längre.

suckar lyckligt vid tanken om min mamma skulle byta till Mac.
vad lätt allt skulle bli.

Mitt problem med att få över henne kommer att bli dessa plugins hon har till Outlook Express som skräpar ner mailen med bilder och ljud och fan och hans moster, som hon tycker är så roligt...

Men jag har fått i en Airport hos henne, så alla ser ett Äpple när de kommer hem till henne.

Lägg till bra bokmärken i Firefox t.ex.
SJs sida för biljetter till dig.
Resesidor
Tidningar
Hennes intressen
osv.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

suckar lyckligt vid tanken om min mamma skulle byta till Mac.
vad lätt allt skulle bli.

Mitt problem med att få över henne kommer att bli dessa plugins hon har till Outlook Express som skräpar ner mailen med bilder och ljud och fan och hans moster, som hon tycker är så roligt...

Men jag har fått i en Airport hos henne, så alla ser ett Äpple när de kommer hem till henne.

jaså, själv så har jag gett min mamma en gammal 17' apple skärm (fick inte plats på mitt skrivbord, så jag får ha en 15'..) så att man ser ett äpple

  • Medlem
  • 2005-09-12 14:45

Bokmärkstips! Det var en bra idé!

Ursprungligen av Baron:

Bokmärkstips! Det var en bra idé!

Baron! Acrobat måste du också ta med. Det finns många vintips t.ex. som är i det formatet *s*

Ursprungligen av pick-me-up:

Baron! Acrobat måste du också ta med. Det finns många vintips t.ex. som är i det formatet *s*

Kör han OS Xpå maskinen finns redan preview som läser pdf filer...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kör han OS Xpå maskinen finns redan preview som läser pdf filer...

Men som inte klarar formulärfält som många använder i hämtningsbara blankett. Bättre att ladda ner Adobe Reader och göra den som förval för att öppna PDF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 20:03

En VNC-server så att du kan fjärrstyra hennes Mac då hon är uppkopplad på bredbandet. Perfekt för att snabbt laga små fel som kan uppstå (råkat slänga nåt från dockan eller så).

(Jag har inte provat detta själv men funderar på att sätta mig in i hur det fungerar för jag sitter i en liknande situation och kanske måste kunna lämna snabb och enkel support. Varför tar Apple så mycket betalt för Apple Remote Desktop. Tänk om det var inbyggt (som i Linux) så att man snabbt kan lämna suverän support. Alla skulle tjäna på det!)

Ursprungligen av pesc:

En VNC-server så att du kan fjärrstyra hennes Mac då hon är uppkopplad på bredbandet. Perfekt för att snabbt laga små fel som kan uppstå (råkat slänga nåt från dockan eller så).

(Jag har inte provat detta själv men funderar på att sätta mig in i hur det fungerar för jag sitter i en liknande situation och kanske måste kunna lämna snabb och enkel support. Varför tar Apple så mycket betalt för Apple Remote Desktop. Tänk om det var inbyggt (som i Linux) så att man snabbt kan lämna suverän support. Alla skulle tjäna på det!)

Ett tips är isf. att tunnla via ssh så det blir lite säkrare.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-12 21:33

Allgod solitaire från http://www.allgoodsw.com/ är ett måste för mammor!

Flash (pluggen alltså, inte programmet)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-12 21:48

Ge henne ett Plus-konto på 99mac!

Två program som jag numera tycker är oumbärliga är iController (som är en iTunes-kontroll som dessutom scrollar den aktuella låttiteln uppe till höger) och Sidenote (som är typ som stickies, fast mycket bättre). Båda program är gratis, stabila o funkar jädrans bra!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 20:33
Ursprungligen av rosenthal:

Två program som jag numera tycker är oumbärliga är iController (som är en iTunes-kontroll som dessutom scrollar den aktuella låttiteln uppe till höger) och Sidenote (som är typ som stickies, fast mycket bättre). Båda program är gratis, stabila o funkar jädrans bra!

Tack för tipset om Sidenote, det var ett riktigt kanonprogram!

rosenthal!
Tror du att Barons mamma skulle ha användning för dem? *s*

  • Medlem
  • 2005-09-13 21:11
Ursprungligen av pick-me-up:

rosenthal!
Tror du att Barons mamma skulle ha användning för dem? *s*

faktum är att jag redan har lagt de medföljande Postit-lapparna i dockan.

Hon behöver kanske Gimp för bildredigering, kräver dock att man laddar ner X11 med.
Tänk på att man sedan ska klicka på X11 ikonen i docken om Gimp är igång om man håller på och byter mycket mellan program.

Ursprungligen av apple4ever:

Hon behöver kanske Gimp för bildredigering, kräver dock att man laddar ner X11 med.
Tänk på att man sedan ska klicka på X11 ikonen i docken om Gimp är igång om man håller på och byter mycket mellan program.

Kanske det är bra, men låter knappast bra för att förnekla tillvaron

  • Medlem
  • 2005-09-13 23:30

iTunes bildredigering kommer att vara alldeles tillräckligt.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-09-14 09:18
Ursprungligen av Baron:

iTunes bildredigering kommer att vara alldeles tillräckligt.

Antar att du menar iPhoto?

Hjälp henne att skaffa ett 1-Click-konto på iTunes Music Store... inte fel! Mycket vanebildande...

  • Medlem
  • 2005-09-14 12:52

självklart.

Har just installerat en iMac G5 hos min mamma samt Remote Desktop. Remote Desktop är en gudagåva och ger termen "föräldrakontroll" en helt ny innebörd.

Rekommenderas varmt!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-22 14:41

Office kanske är en bra idé? Föräldrar brukar ha en tendens att gilla MS-grejor.
Nån som vet hur man får bort automatisk stavningskontroll på stickies som default. EXTREMT irro att få de där rödprickade strecket under mina kodord.

Bevaka tråden