Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sagan om min pringlesburkantenn.

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-10-07 14:14

När jag köpte min DLink 624+ wlanhub, kom det en DWL G122 USB-dongle på köpet. Till den har DLink så klart inga Apple-drivrutiner, men efter ett par sökningar på nätet insåg jag att den bygger på ett Ralink Technology 2500 chip, till vilket Ralink själva tillhandahåller drivrutiner.

Egentligen helt meningslöst att ha, efterssom min Powerbook ändå har ett Airport extreeme-kort i sig.

Så kom dagen när jag stängde av mitt internet p.g.a flytt. Där satt jag och skulle inte ha någon uppkoppling på flera veckor. Scannade lite och upptäckte att min snälla granne delade med sig av nätverket, men signalen var helt kass. Endast om jag satt i fönstret mot gården med persienerna i rätt vinkel lyckades jag koppla upp mig - i otroligt kass fart.

Funderade på att skaffa en fin extern antenn att stätta på skärmen, men efterssom de jag hittade inte säljs i Sverige var jag tvungen att improvisera. Jag ville ju komma ut på nätet GENAST.

Pringlesburkar är utmärkta som riktade antenner. Nästan perfekt våglängstorlek, isolerade med alluminium och kommer dessutom med bonuschips att äta medans man monterar. Till mitt externa tangentbord kom en USB-förlängingsladd. Helt sonika gjorde jag ett litet hål i burken, nästan ända nere i bottnen, där jag förde in min USB-dongle. Tejpade lite snyggt och riktade antennen mot grannens fönster.

I den 20 graders vinkel jag har in i grannens fönster får jag en -83dBm mottagning med pringlesburk och kan utan problem tanka flera meg per sekund från hans server, istället för de stackars 30k/sek jag fick utan chipsburken.

Det är helt enkelt en pringlesburk med USB-kontakt. Otroligt nöjd.

Senast redigerat 2005-10-07 14:24

Det här var något av det roligaste jag läst på 99mac nånsin! Tack för den!

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-07 14:20

fantastiskt!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 14:23

Så vackert att man blir tårögd.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 14:59

Helt enkelt lysande. Du imponerar stort.

Ah, den godaste pringlesen också, såklart

Ahhh.. vetenskapen om att bygga wlan-antenner av ingenting....

http://www.wlan.org.uk/antenna-page.html

http://www.usbwifi.orcon.net.nz/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 16:04

Du är en hjälte!

Mer i denna tråd

Bygg en cantenna

Poor man's WiFi

  • Medlem
  • 2005-10-07 18:34

Aj då, då är det kört för min del, jag äter bara Estrellachips...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-10-07 19:56

Hmm, detta öppnar nya wardrivingmöjligheter...

Helgen är räddad!

Nice!
Hemult så det förslår

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-07 22:31

Aaahh!!! Underbart!

  • Medlem
  • 2005-10-07 22:31

Underbart, helt enkelt underbart!

Eller som man även kan säga "Think Different"

Tack för denna du! Det kommer säkert gynna mig i framtiden, ska testa med Pringlesburk till Tv antennen(bor ute i skogen, urkass mottagning)

  • Medlem
  • 2005-10-08 02:24
Ursprungligen av apple4ever:

Tack för denna du! Det kommer säkert gynna mig i framtiden, ska testa med Pringlesburk till Tv antennen(bor ute i skogen, urkass mottagning)

Det kommer nog inte hjälpa till alls. Helt annan frekvens (våglängd) på tvsignalerna och därmed fl storlek på burken. Du vill ha en UHF-antenn. Men prova gärna.

Ursprungligen av apple4ever:

Tack för denna du! Det kommer säkert gynna mig i framtiden, ska testa med Pringlesburk till Tv antennen(bor ute i skogen, urkass mottagning)

i så fall får du bygga en burk med ca 1meters radie.

  • Medlem
  • 2005-10-08 13:06

Denna gången applicerade jag lite matematik. Kinesisk frityrslev ger ett par snäpp bättre dBm, men hittar även en massa nätverk som jag inte ens visste fanns.

Ursprungligen av hemul:

Denna gången applicerade jag lite matematik. Kinesisk frityrslev ger ett par snäpp bättre dBm, men hittar även en massa nätverk som jag inte ens visste fanns.

Vad händer om klär sleven med folie?

  • Medlem
  • 2005-10-08 15:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad händer om klär sleven med folie?

Då blir det väsentligt sämre mottagning. Vet inte varför. Klädde den i folie först för att jämföra den uträknade fokuspunkten med ljus.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-08 13:13

Detta blir bara bättre och bättre.

Men kan man ha både inbyggd och extern mottagare till datorn samtidigt?

  • Medlem
  • 2005-10-08 13:18
Ursprungligen av filuren:

Men kan man ha både inbyggd och extern mottagare till datorn samtidigt?

Se bara till att ha ett par meters avstånd mellan den externa sändaren och den interna, för annars kan de ta fysisk skada. Själv kör jag bara med den externa.

  • Medlem
  • 2005-10-08 14:20

Körde ca en km med en hemmbyggd helixantenn..

http://helix.remco.tk/

Sedan tackar vi ryssarna för alla smart antennteori

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 20:56

Det är ju inte utan att man blir lite sugen på att prova på att wardriva.

  • Medlem
  • 2005-10-09 02:03

Men hallå.. kör med en helixantenn.. klart bästa riktantenn-konstruktion.. Varför tror ni ryssarna mest kör med helixantenner i sitt rymdprogram

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-10-09 02:50

Hahaha, vilken fantasi. Ser helt underbart ut och verkar ju även funka helt utmärkt också. Hade varit helnöjd och det hoppas jag verkligen att du är.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-09 13:15
Ursprungligen av hemul:

...
Pringlesburkar är utmärkta som riktade antenner. Nästan perfekt våglängstorlek, isolerade med alluminium och kommer dessutom med bonuschips att äta medans man monterar....

Bra tips!
Trots egen trådlös station måste jag prova om jag kan få kontakt med grannens som reserv-kanal...

*åker till Statoil för att handla chips...*

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 15:00

nån som kan tipsa om några trådlösa usbstickor som fungerar till macar? Skulle vara guld!

  • Medlem
  • 2005-10-09 15:10
Ursprungligen av HerrOber:

nån som kan tipsa om några trådlösa usbstickor som fungerar till macar? Skulle vara guld!

Jag kör som sagt på en DLink DWL G122, som använder sig av Ralink 2500-chippet. Det fungerar utmärkt med Ralinks drivrutiner. Alla USB-donglar som kör på det chippet bör fungera med samma drivrutiner.

Bevaka tråden