Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera mapp?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-08 12:00

Hur i all sin dar raderar jag en mapp mha AppleScript? Raderar på riktigt alltså, inte lägger i papperskorgen etc.

Jag är inte så haj på AS, men jag har ett litet script som kopierar över mina bilder från min kamera till datorn. Men radera mappen på kameran lyckas jag inte med.

Vad gör man? erase, delete, erase+emty trash??? Hilfe!

/E

  • Medlem
  • 2005-10-08 12:14

Alltså... nåt är fel... vill den att man ska tömma korgen också?

tell application "Finder"
		activate
		copy folder "SANVOL:DCIM:100PENTX" to folder "Morfar:Users:nordvik:foton"
		set name of folder "Morfar:Users:nordvik:foton:100PENTX" to Tiden
		delete item "SANVOL:DCIM:100PENTX"
		eject disk "SANVOL"
		display dialog "Kirrat! Ta nya bilder!"
	end tell

Inget svar på din fråga men varför inte låta Bildinsamling ladda ner bilderna? Den kan ta bort bilderna från kameran/kortet efter nerladdning om du klickar i detta i inställningarna.

  • Medlem
  • 2005-10-08 13:52
Ursprungligen av Anders Täpp:

Inget svar på din fråga men varför inte låta Bildinsamling ladda ner bilderna? Den kan ta bort bilderna från kameran/kortet efter nerladdning om du klickar i detta i inställningarna.

Ja, det är ju Bildinsamling jag har till att starta scriptet. Scriptet kan döpa mappen till datum och klockslag. Men kanske kan de samverka på nåt sätt?

  • Medlem
  • 2005-10-08 14:01

Bildinsamling kan inte göra mappar (men kanske via AS) eller mata ut kameran. Lite trist med utmatningen, skulle gärna ha det automagiskt.

Ursprungligen av Enar:

Ja, det är ju Bildinsamling jag har till att starta scriptet. Scriptet kan döpa mappen till datum och klockslag. Men kanske kan de samverka på nåt sätt?

Jag ser nu att det är en lösning för morfar. Så enkelt som möjligt antar jag är målsättningen. Frågan är om du behöver ett script?

Du kan ställa in att Bildinsamling startar automatiskt när kortet/kameran monteras på skrivbordet. Om du sen lär Morfar att klicka knappen Samla in alla och aktiverar att den raderar automatiskt så återstår sen bara att avmontera kortet/kameran från skrivbordet.

Bildinsamling gör väl mappar inuti iPhoto-biblioteket eller?

  • Medlem
  • 2005-10-25 10:04
Ursprungligen av Anders Täpp:

Bildinsamling gör väl mappar inuti iPhoto-biblioteket eller?

Gör den? Hur då? Och bara där?

Fel tänkt. Bildinsamling lägger inte in bilderna i iPhoto.

När man lägger in bilderna i iPhoto skapas mappar enligt datum-principen. Dagens bilder läggs t ex i iPhoto Library / 2005 / 10 / 21. Det var det jag for efter.

Kör du Tiger förresten. Det kanske är Automator som är lösningen?

1
Bevaka tråden