Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JDK

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-09-11 09:03

Halloj!
Jag läser java på Högskolan i Gävle och behöver ett Java-kitt. Tidigare använde jag JDK 1.1 på en gammal möglig PC. Den har nu lagt av och jag har "bara" min imac att utveckla på. När jag skulle leta upp Mac-versionen på Sun:s sajt så hittade jag bara plug-ins mm. Var ska jag leta.
MVH
Jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-11 10:12

Mitt tips är att kolla på Apple Software. Odlund, det här är din fråga.

Du får ladda ner MRJ (Mac Os Runtime for Java) Här om du kör Mac OS 9. I OS X följer det med en Java 2 implementation... så där är det klart från installationen...

[ 11-09-2001: Meddelandet ändrat av: odlund ]

  • Medlem
  • 2001-09-12 11:56

Tack för tipset! Frågan är nu hur jag skriver och kompilerar. Vad jag förstår brukar en del använda BBEdit. Vad finns det för andra möjligheter? På PC så kompilerar jag i DOS. Hur gör jag med MRJ? Jag har sv Mac OS 9.0.4
Jonas

Codewarrior gissar jag (vild gissning)

Tror inte det följer med nån nån java kompilator med MRJ (rätta mig om jag har fel). Utan man måste köra tex. CodeWarrior.

Jag har för mig att man inte behöver något annat än MRJ för att utveckla i Java (en bra text-editor är dock att föredra). Var ganska länge sedan jag programmerade Java på MacOS 8-9 men då tror jag att jag bara använde ett litet hjälpprogram som hjälpte en att välja filer att kompilera så man slipper skriva på en kommandorad.

Annars är MacOS X ett hett tips, implementationen av Java kommer aldrig att bli så bra på vanliga MacOS som den redan är för MacOS X.

Spana in denna sida:
http://developer.apple.com/java/javaintro/tools.html

Programmet jag nämnde i mitt förra meddelande är Jake. Har inte prövat de andra som nämns på sidan men de är antagligen bättre

Hittade den här sidan när jag kollade runt lite på javadokumentationen

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/getStarted/cupojava/mac.html

(skulle egentligen hitta beskrivningen av exakt vad operatorn << gör)

  • Medlem
  • 2001-09-26 22:16

Tack för tipsen. Jag tycker det funkar bra med javac och Jbindery. Vad jag inte hittar något om är debuggern.
Jonas

1
Bevaka tråden