Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI-grafik med H.264-stöd

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ATI har presenterat funktioner i nästa generations grafikkort som kommer att ge hårdvarustöd för H.262 och annan HD-uppspelning. AVIVO heter funktionen. Korten släpps i höst och sitter förhoppningsvis men antagligen inte i nästa version av iMac.

http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD0xNjIyJnVybF9wYWdlPTE=

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-21 21:58

Pris?

H.264 menar du väl?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-28 11:58

Poängen med kort med stöd för HD uppspelning är väll först och främst att avlasta processorn?
Mao något för folk med äldre datorer framförallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 12:02
Ursprungligen av ez0r4y:

Poängen med kort med stöd för HD uppspelning är väll först och främst att avlasta processorn?
Mao något för folk med äldre datorer framförallt.

Mja, det kräver sin dator för att spela upp HD så det kan nog inte bara vara tänkt för äldre datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 12:35

Tja, med Apples nuvarande krav på HD i h.264 så välkomnas varmt all avlastning man kan få. Väldigt få har en Dual G5.a på mer än 2Ghz och vi lär inte se en iMac med det snart tror jag inte.

I och med att HD-DVD kommer in också så blir kraven större på att "alla" kan använda h.264, även på portabla datorer.

Jag tror även att ATi säger deras kretsar drar betydligt mycket mindre ström än en CPU på motsvarande video-uppgift.

Ska bli spännande att se exakt hur mycket de avlastar och vad mer ATi kan bjuda på i höst!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-07 13:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Tja, med Apples nuvarande krav på HD i h.264 så välkomnas varmt all avlastning man kan få. Väldigt få har en Dual G5.a på mer än 2Ghz och vi lär inte se en iMac med det snart tror jag inte.

I och med att HD-DVD kommer in också så blir kraven större på att "alla" kan använda h.264, även på portabla datorer.

Jag tror även att ATi säger deras kretsar drar betydligt mycket mindre ström än en CPU på motsvarande video-uppgift.

Ska bli spännande att se exakt hur mycket de avlastar och vad mer ATi kan bjuda på i höst!

Så mycket dator behöver du inte. Min Dual 1,33GHz G4 klarar det. Dock är det precis på håret också. Ett bättre grafikkort än ett 9600 PRO bör användas. Men dual 2.0 är bara rekommended, inte minimum. Samt att det är för 1080i. Allt under det kräver mycket mindre.

BBC motion picture trailer i 1080i var en tung rackare...

Har inte fått epost om tråden. Kretsarna släpps till PC (suprise) den 8:oktober. Till mac kommer de väl först till powermacen misstänker jag. Men eftersom Apple ligger bakom detta så lär de uggradera i hela linjen så snart som möjligt så det inte är som nu.
Jag tror skarpt på dessa kort med AVIVO och kommer att bygga en ny HTPC med det i höst. Sen får jag se hur det utvecklar sig på macsidan.

http://www.ati.com/technology/Avivo/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:26

Precis, men HD inkluderar allting upptill 1080p så om du tycker BBC Motion var tung så är det bara att "leva med det" och skaffa en snabbare dator

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-07 19:10
Ursprungligen av Erik.dv:

Precis, men HD inkluderar allting upptill 1080p så om du tycker BBC Motion var tung så är det bara att "leva med det" och skaffa en snabbare dator

Alltså den var tung ja, men inte för tung...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:27

Det skulle inte vara helt omöjligt att Apple den 12:e Oktober lancerar nya maskiner med kort från ATi med denna krets btw.

Hoppas kan man ju alltid...

Men även om det fungerar med dual-processorer så är det ju inte meningen att det ska vara så. Men inbyggd hårdvaruavkodning så fungerar det säkert på en ibook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 12:33

Och det drar säkert mycket mindre ström.

Försök få en Dual 2.0 G5 (eller G4) i en Powerbook och ha den i knäet utan att du bränner dig

1
Bevaka tråden