Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mata ut DVD...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-05 20:41

Okey, kalla mig vad ni vill. Jag får inte ut min DVD-skiva jag körde in i iBooken.

Programmet vägrar att skicka ut den för att den säger "DVD-skivan stöds inte av programmet" eller något liknande. Jag he mega problem. Har testat många knapp kombinationer och F12.. Men ingen verkar funka.

HUR SKA JAG GÖRA?!?!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 20:47

Starta om datorn och håll ner "musknappen" under hela uppstarten

Åh, det är bra att veta. har haft typ samma problem själv. Men det lyckades jag fixa.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-06 16:12

Oj, ska det verkligen vara nödävndigt? Varför finns det då en "Eject"-symbol på F12? Ska inte den gå att använda?

Följande kommando i terminalen tvingar enheten att "mata ut" "hdiutil eject -force /dev/drivename"

Kan funka i nödfall...

Går även att i nödfall starta i Open Firmware och skriva
eject-cd (eller nått liknande, kolla upp innan ni gör det)

Annars så drar man vanligtvis cd/dvd skivan till papperskorgen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-07 08:13

Hade ingen CD-skiva på "Skrivbordet" från första början. Därför jag blev fundersam.

Men vad är det för vits, att på knappen F12 ha en "Eject"-icon när den inte går att använda? :/

Men tack för era svar. Ska testa när jag kommer hem för att se vilket som blir smidigast.

Eftersom jag är ny på MAC, så kan det väl ta ett tag ^^

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-10-07 09:46

Skriv i terminalen " drutil tray eject ".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-16 05:39

Användarhandboken är bra att ha ibland. Läsa i den och man inser faktiskt att det funkar. Varför skriva en massa när det räcker att hålla ner F12 i ett par sekunder ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-16 09:55
Ursprungligen av malic:

Användarhandboken är bra att ha ibland. Läsa i den och man inser faktiskt att det funkar. Varför skriva en massa när det räcker att hålla ner F12 i ett par sekunder ?

För att dom flesta här förutsätter att det redan är prövat och att cd-läsaren "låst" sig med skivan i?

Faktum är att jag lyckats få ut skivor som fastnat på liknande sätt genom att använda eject-knappen i iTunes.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-17 21:51

Och jag gjorde likadant, fast i DVD-player*, när skivan låste sig en gång.

*eller vad den där standard-DVD-spelaren nu heter. Den som ligger på datorn från början..

/Andreas

1
Bevaka tråden