Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dynamisk webb

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-30 16:10

Jag är intresserad av att börja bygga en dynamisk webbplats. Dels till firman, men kanske även till mig själv.

Grejen är den att jag är inte riktigt säker på vad jag ska använda för mjukvara.
Just nu har jag en WebStar igån på en OS9-burk, men jag jobbar helst själv i OSX.
Hittils har jag använd Dreamweaver och byggt sidorna i.

Det är inget rejält avancerat jag är ute efter, utan främst att skriva till och läsa från en databas. Meningen är att det ska vara nyheter jag kan uppdatera tillsammans med mina kolleger i ett webbgränssnitt.

Vad ska jag använda? Server? Mjukvara?

Jag vill inte börja knacka kod, utan jag är ute efter något "idiotsäkert". Lite som de inbyggda javascripten i DW. Spelar ingen roll om det inte är optimerat. Bara det funkar.

Helst vill jag bara klicka och peka.

Något förslag?

En tanke är att använda ett enkelt cgi-script.
Det finns färdiga Perl-scipt som läser och skriver till enkla textfiler.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-30 16:48

Man kan ju köpa WebEdition. PHP och MySql bygger det på...

http://www.webEdition.de/int/index.php

Samma funktionalitet som ett av företagets webutvecklingsföretag tar över 200.000:- för samt deras lösning kräver MS SQL...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-30 17:26

WebEditon verkar ju intressant. Såg att det var en demo på sidan.

Men då behöver jag ju PHP4 och MySQL...

Är det gratis och går det att installera på WebStar 4.4?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-30 17:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Men då behöver jag ju PHP4 och MySQL...

Är det gratis och går det att installera på WebStar 4.4?

Både PHP och MySQL är gratis. Webstar har jag för mig att det inte stödjer det i version 4.4... Du måste köra på X...

Med risk för att verka tjatig?: FileMaker har en inbyggd webbpubliceringsfunktion (Webcompanion), den är så enkel att man i stort sett sätter ett kryss i en ruta så har du gjort en dynamisk webbplats.

FileMaker info hos Studentlitteratur

Har du lite större krav på hur du vill att informationen skall presenteras så är det väl bara att lära sig tex Lasso (som CDML, dvs Webcompanion bygger på). Då kombinerar du HTML-kod med Lasso-kod och skapar dina webbsidor som pratar med din FileMaker Pro databas i Dreamweaver.

Vill du lära dig Lasso, kolla här:

Min Lassokurs

De flesta "middleware" fungerar på ett liknande sätt. Kan du en så är det hyggligt enkelt att lära sig de övriva.

Min åsikt är att det dessutom är lättast att lära sig Lasso i jämförelse med de övriga middleware som finns, men om detta finns det lika många åsikter som webbutvecklare.

Kolla gärna i denna tråd också:

Lasso vs PHP

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-30 20:33

Har jag förstått det rätt nu?

Om jag jobbar med enbart Filemaker så kan jag inte bestämma layouten alls på mina sidor?

Jag kan köra Filemaker-drivna sidor direkt under Webstar 4.4?

Om jag jobbar med Lasso så måste jag installera något på servern?

Jag vet att jag låter som en newbie, men jag är det också. Vill bara att det ska vara enkelt...

Ja, enklare än FileMaker lär det nog aldrig bli.

Du behöver en FileMaker Pro licens av version 5.5 eller 6 (båda finns för Mac OS, Mac OS X och Windows). Sedan finns det två varianter av FileMaker, FileMaker Pro och FileMaker Pro Unlimited. Den första tillåter endast 10 unika besökare (som definieras som olika IP-nummer) till din webblösning under en 12-timmarperiod. Den senare tillåter förstås så många det får plats i lina och dator (vilket sannolikt är långt mer än vad du kommer att ha som besökare).

Det finns förstås en prisskillnad mellan dessa två licenser. Ca 3800:- för "vanlig FM" och ca 12.750:- för FM Unlimited. Detta är nypriser för FM 6 om du inte uppgraderar från en tidigare version som FM 3, 4 eller 5. Uppgraderingar kostar ungefär hälften så mycket.

Denna programvara installerar du i din Webstar-maskin och sedan gör du lite inställningar, du aktiverar tex en Plugin i FM Pro som heter Webcompanion (kryss i en ruta) och så ställer du in ett portnummer för webbtrafiken till FileMaker (den måste gå på en annan port än Webstar som normalt har 80, som tex 591. Nu har du alltså i praktiken två webservrar i samma maskin. Om du inte väljer att strunta i Webstar helt och hållet. Om du har många besökare till en webbplats med en blandning av databasanrop och statiska sidor så kan det vara en god ide att ha FM i en egen maskin och Webstar i en annan.

Sedan skapar du en FileMaker Pro-databas med de fält och layouter och det grafiska utseende du vill ha. Du väljer i en meny att du vill dela denna databas med Webcompanion, sätter eventuellt upp rättigheter och sedan kan man surfa till din databas. Därefter kan man skapa nya poster, söka, redigera och bläddra bland posterna.

Ungefär så här kan det se ut:

Webbpublicering med FileMaker Pro på 99Mac Expo

Det verkar väl inte så svårt?

Vill du bestämma exakt hur det skall se ut på webbsidorna blir det lite svårare, då får du lära dig tex Lasso. Se länken ovan i ett tidigare inlägg.

Lycka till!

/Ola

FMPro är bra. Men Webcompanion är ju sorlig. Den går ju bara ner hela tiden utan förvarning. Vilket är allmänt känt. Men det kanske är fixat i den senaste versionen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-30 23:45

Okey. Har jag förstått det här rätt så är man otroligt begränsad i FM med layouten.

Synd. Annars verkar det ju vara en enkel metod för att publicera, och använda.

Det jag är ute efter är ett enkelt sätt att skapa ett litet intranät till jobbet. Jag jobbar som lärare i grafisk formgivning, och vi behöver ett schema för studenterna på nätet. Som alla lärare kan uppdatera och ändra efter behov.

Det handlar alltså om att kunna skicka och hämta en textsträng mot en databas. Jag vill kunna välja vecka och få fram hela veckans schema som en text i en cell i en tabell på sidan.
Sen vill jag kunna modifiera den texten och spara den för att uppdatera eller skapa ett nytt schema.

Jag tycker inte att det borde vara så komplicerat, men det är det tydligen. Försökte mig på Dreamweaver MX och funktionerna för ASP i den, men det är helt kört om man inte kan en massa om IIS, ASP och det där Windowsköret.

Någon som har ett förslag till hur jag ska bära mig åt?

Vill ni se hur jag menar kan ni kolla på en demo på sidan som ligger här.

Tack för all hjälp.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-30 23:51

Den här URLen ska funka bättre här

Allt är lätt... om man kan det.

Det du vill göra låter visserligen inte så svårt, jag skulle gissa att jag skulle kunna göra något som fungerar på en tre-sex timmar ungefär. Det är installation av lösning, databas, webbsidor för besökaren och ett administrationsgränssnitt.

Men hur lång tid det skulle ta att lära dig hur man gör det du vill göra vet jag inte. Allt du behöver (förutom installations-grejer och några saker till) står faktiskt i min Lasso-kurs. Förutom dessa kunskaper behöver du ett webhotell som har Lasso och FileMaker. Du kan hitta sådana på Studentlitteraturs webbplats bland annat. Se länk i tidigare inlägg i denna diskussion.

Om du istället vill satsa på PHP och tex MySQL så har du all dokumentation du behöver här (de är ju gratis):

http://www.php.net/

http://www.mysql.com/

Men det är mer att läsa på i min mening.

Så vad skall du göra då? Har skolan några pengar? Hyr i så fall in någon som kan fixa det du vill ha och ett webhotell att husera lösningen på. Behöver inte bli så dyrt. Har skolan inga pengar och du har all tid i världen och tycker att du har kommit till en punkt i livet då det känns som om du verkligen vill ha ett riktigt frustrerande fritidsintresse och golfspel i snö och hagel med oljeindränkta bollar och klubbor inte fyller det tomrummet, då kan du ge dig på att lära dig en middleware (tex Lasso eller PHP).

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-31 01:37

Tack Ola för all nyttig info och bra rekommendationer.

Det som jag tycker är trist är att det ska vara så himla komplicerat att göra en enkel grej. Att ingen har byggt en enkel applikation som fixar installation av alla saker (php, mysql eller vad det ska vara) och ett grafiskt gränssnitt till implementeringen i en befintlig html-sida.

En installerare och sen en gui som en sån som jag (formgivare) kan fixa utan att vara programmerare.
Klick, klick. Uppe och rullar på fem minuter.
Lite som att installera Dreamweaver och sätta igång med hemsidesbyggande.

Men, men. Det blir väl till att göra något av ovanstående. Programmering ligger inte riktigt i mitt intresse, men det är väl antingen det eller hyra in någon.

Btw, jag gissar att det är lågnivå på installation av både php och mysql och sen att få Apache att prata med dem?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-07-31 03:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
FMPro är bra. Men Webcompanion är ju sorlig. Den går ju bara ner hela tiden utan förvarning. Vilket är allmänt känt. Men det kanske är fixat i den senaste versionen.

FMPro ÄR bra, men jag förstår inte vad du menar att WC går ned hela tiden ?
Funkar klockrent i de tillämpningar jag gjort!

Sen kan man faktiskt designa helt själv utan att använda Lasso, genom att lära sig de CDML-taggar FMP använder sig av för att publicera på nätet med.
I version 4.i följer till och med exempel på webbutik, personalregister mm med i installationen!! Helt perfekt!

Man behöver alltså INTE nöja sig med den design som genereras när man väljer att dela sina register via webcompanion...
(Se http://130.240.13.67/epostlista/ )

Tyvärr har jag inte hittat bra verktyg för att använda CDML med DreamWeawer, vilket hade underlättat.

[ 31 Juli 2002, 03:47: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 08:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Det som jag tycker är trist är att det ska vara så himla komplicerat att göra en enkel grej. Att ingen har byggt en enkel applikation som fixar installation av alla saker (php, mysql eller vad det ska vara) och ett grafiskt gränssnitt till implementeringen i en befintlig html-sida.

Satsa på WebEdition och sen skaffa installationspaket för PHP och MySQL med GUI så är det bara att köra på.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-31 11:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Satsa på WebEdition och sen skaffa installationspaket för PHP och MySQL med GUI så är det bara att köra på.

Vet du vart man kan få tag på det? Jag var inne på sidorna du länkade till ovan, men det enda som gick att ladda ner där var en mapp med några hundra filer. Vad jag ska göra med dem kunde jag inte lista ut...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 11:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Vet du vart man kan få tag på det? Jag var inne på sidorna du länkade till ovan, men det enda som gick att ladda ner där var en mapp med några hundra filer. Vad jag ska göra med dem kunde jag inte lista ut...

Ladda du ner någon fil som heter webEdition1_5_2e.sit ? Där finns installeraren! Även dokumentation på vad för MySQL som behövs och PHP.

http://www.webEdition.de/int/downloads/produkte.html

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-31 11:51

Jorå, Webedition var inga problem. Det är MySQL och PHP som det bara är en massa filer som kommer med. Jag har försökt lista ut genom någon readme-fil att man ska in och greja i terminalen.

Finns det ingen normal installerare för det där? Som en .pkg eller så?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 12:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Finns det ingen normal installerare för det där? Som en .pkg eller så?

Jag har hittat det på versiontracker! Skall kolla mina länkar där hemma ikväll...

Kalle W:

Citat:

quote:Okey. Har jag förstått det här rätt så är man otroligt begränsad i FM med layouten.

Egentligen inte. För att publicera databasinformation på internet så behöver du tre saker: en webbserverprogramvara, en databasprogramvara och en sk middleware. Den senare sköter kommunikationen mellan webbservern och databasen och gör det möjligt att från webbsidor peta på informationen i databasen och strössla ut den på webbsidor.

I kategorin Webbservrar har vi Microsoft Internet Information Server (Windows), Apache (många operativsystem inkl Mac OS X), Webstar (Mac OS och Mac OS X) mfl.

I kategorin databaser har vi FileMaker Pro, MySQL, Microosft SQL Server, Access mfl.

I kategorin middleware har vi Lasso, PHP, ASP, WiTango, ColdFusion, CDML mfl. Dessa kallas också för språk ibland och utvecklingsmiljöer ibland.

Webcompanion som är en plugin till FileMaker Pro är både webbserver och middleware och förstår ett språk som heter CDML. CDML är en variant av Lasso, Claris som det hette på den tiden köpte Lasso-tekniken och implementerade den i den första versionen av Webcompanion som medföljde FileMaker Pro version 4. Så kan du Lasso så kan du principen bakom CDML.

Vad jag menar med denna långa harang är att du inte är begränsad på något sätt om du väljer FileMaker Pro som databas i din layout. Du kan publicera informationen antingen via den inbyggda webbpubliceringsfunktionen (som du såg på sidan med alla skärmdumpar) vilket då ger dig ett utseende enligt de mallarna som medföljer (förutom den del av layouten du skapar i FileMaker) eller så skapar du en webblösning i antingen språket CDML eller i Lasso. Då kan du bestämma precis allt inom gränserna för HTML.

Satsar du på CDML så behöver du följande programvara för en komplett lösning: FileMaker Pro. Satsar du på Lasso så behöver du följande programvara för en komplett lösning: Apache eller Webstar, Lasso, FileMaker Pro.

Du kan även strunta i FileMaker helt och hållet och satsa på Lasso 5, med den följer MySQL, en annan databas. Kör du det på Mac OS X medföljer ju även Apache så då var det klart.

Lasso kan prata med ett antal olika databaser, jag tror det är åtta stycken eller så och är en mycket bra utvecklingsmiljö.

En nackdel med PHP jämfört med Lasso är att du vanligen måste satsa på en SQL-databas som tex MySQL eller Microft SQL Server och då kan det vara smutt att veta att du då behöver lära dig två språk, SQL och PHP. Lasso å andra sidan översätter sina Lasso-kommandon (ett språk) till SQL-kommandon när den pratar med en SQL-databas.

För övrigt anser jag att gratis INTE är bäst.

/Ola

Kalle W:

Citat:

quote:Det som jag tycker är trist är att det ska vara så himla komplicerat att göra en enkel grej. Att ingen har byggt en enkel applikation som fixar installation av alla saker (php, mysql eller vad det ska vara) och ett grafiskt gränssnitt till implementeringen i en befintlig html-sida.

Installationen av PHP vet jag ingenting om, men Lasso-installationen är enkel (om man läser instruktionerna innantill).

Det finns grafiska miljöer för att utveckla webb-applikationer, som tex WiTango, WebObjects och något IBM-Java-tjosan som jag inte minns vad det heter och förstås Lasso Studio. Dreamweaver UltraDev har också en grafisk miljöjer och man skall kunna skapa i en grafisk miljö sidor kopplade till ColdFusion, ASP och JSP. Men jag vet inte om du upptäckt det ännu att även om det finns en grafisk miljö för att göra något så betyder inte det att man får en fribiljett för att slippa lära sig hur både den bakomliggande tekniken fungerar (som det grafiska alltid endast hjälpligt ersätter) och den grafiska miljön. Det finns ingen vacker plats vid regnbågens slut där vilken designer/formgivare/teknikhatare

som helst kan pilla ihop en databasbaserad webbsite utan att behöva lära sig någonting.

Att publicera databasinformation på webben är inte alls enkelt men av de metoder som finns är rangordningen i enkelhet följande:

1. FileMaker Pros inbyggda med utseende från mallar
2. Lasso
3. ingenting
4. ingenting
5. PHP och sedan alla andra.

Citat:

quote:En installerare och sen en gui som en sån som jag (formgivare) kan fixa utan att vara programmerare.

Klick, klick. Uppe och rullar på fem minuter.
Lite som att installera Dreamweaver och sätta igång med hemsidesbyggande.

Det kanske kommer i framtiden men i dagsläget existerar det inte. Inbilla dig heller inte att när det väl kommer att det kommer att vara gratis, det kostar tid och pengar att göra något enkelt.

/Ola

Christoffer skrev inte det här:

Citat:

quote:Men Webcompanion (Mac) är ju sorlig. Den går ju bara ner hela tiden (kraschar) utan förvarning. Vilket är allmänt känt (bland pc-nissar). Men det kanske är fixat i den senaste versionen. (Hursomhelst spelar det ingen roll för Apple går i konkurs i nästa vecka).

Det inom parentes har jag lagt dit.

Vad menar jag med detta. Jo, jag retar mig ärligt talat på Christoffers argumentationsteknik, vilket jag hoppas jag illustrerat ovan, är exakt samma smörja man har fått höra i flera år som Mac-användare från okunniga PC-nissar.

När Christoffer skriver "är allmänt känt" så menar han vanligen "det har jag inga som helst bevis för".

Så Christoffer, jag hoppas du kan lägga av med uttalanden i den där stilen. Tänk en gång till innan du klickar på "Skapa inlägg".

Så till sakfrågan, kraschar FileMaker Pro eller Webcompanion? Nej, inte mer än alla andra databaser.

Kan man sätta upp stabila applikationsmiljöer för många (relativ term) användare med FileMaker Pro som databas? Ja naturligtvis och det gör man dagligen.

YMMV.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 12:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
För övrigt anser jag att gratis INTE är bäst.

/Ola

En fördel med PHP och MySQL är kunskapsspridningen. Det finns fler som kan MySQL och PHP än lasso och filemaker.

Filemaker är trevligt men ofta inte helt logiskt uppbyggnad. Upplever ibland prestanda problem vid större sökningar. Sen är prislappen ganska hög...

Har man en filemakerlicens liggande så bör man verkligen testa sig fram.

NIKKE skrev:

Citat:

quote:En fördel med PHP och MySQL är kunskapsspridningen. Det finns fler som kan MySQL och PHP än lasso och filemaker.

Du har helt rätt i att det finns flera som kan PHP och MySQL än Lasso och FileMaker (förresten, har det framgått att Lasso pratar med MySQL?). Jag tycker att du i detta sätter fingret på en mycket viktig punkt i val av applikationsmiljö och det är förvånande nog "Känner man någon som kan det?". Jag tror att för många företag handlar valet om utvecklingsmiljö/middleware om huruvida det finns någon på företaget eller i företagets närhet som kan en utvecklingsmiljö. Oavsett vilken det är så väljer man den om man har förtroende för personen. På exakt samma sätt som man oftast väljer Microsoft-produkter.

En annan sak med ditt argument är att det låter snarlikt "Det finns fler spel på PC" eller "Det finns fler applikationer på PC", ett argument som visserligen i sak är tekniskt korrekt men som i praktiken oftast är meningslöst. Exakt hur många ordbehandlare eller kuta-skjutaspel behöver man äga och avända på en daglig basis? Så även om Lasso är mindre känt så betyder inte det att det är dåligt, Lasso är väldigt bra och man behöver inte leta speciellt länge efter extremt duktiga Lasso-utvecklare. I Sverige är vi tex välsignade med att ha Johan Sölve på Montania och Joakim Jardenberg på Infinit bara för att nämna några kända från Lasso-listan. Det finns dessutom gott om bra resurser för att lära sig Lasso, mailinglistor, webbplatser med mera. I praktiken så spelar det alltså inte så stor roll, det finns tillräckligt många Lasso-kunniga på samma sätt som det finns tillräckligt många program och spel till Mac (annars skulle vi väl inte ha valt Mac, eller hur?).

Citat:

quote:Filemaker är trevligt men ofta inte helt logiskt uppbyggnad. Upplever ibland prestanda problem vid större sökningar. Sen är prislappen ganska hög...
Har man en filemakerlicens liggande så bör man verkligen testa sig fram.

Det finns vissa prestandaproblem med FileMaker som man måste kunna lite om FileMaker för att kunna lösa, men som vi varit inne på i någon tråd (Lasso vs PHP kanske) så har prestanda oftast med designfrågor att göra. Alla databaser/utvecklingsmiljöer kan bli superslöa om man designar sin databas fel. Tex så skall man i en webblösning skapa speciella layouter för de sökningar man vanligen gör med endast de fält man använder sig av (FM returnerar alla funna data i alla fält, oavsett om de används av webblösningen eller ej) och så är sökningen "innehåller" inte bra att använda då den är långsam vilket beror på FM sätt att indexera.

När det gäller prislapp och att FM är ologiskt så har jag förstås en annan åsikt. FileMaker är oerhört prisvärt (jämfört med gratisprogram så är det ju svårt att konkurrera med priset) men där FM verkligen visar sig vara billig är i utvecklingstid. Det går mycket fortare att bygga saker i FM än i tex Microsoft SQL Server.

Sedan kan man, beroende på sin bakgrund, tycka att FM är lite ologiskt då det är tradition i databas-världen att prata om tabeller, rader och kolumner vilket i FM heter register, poster respektive fält. Man brukar i andra databaser även skilja på presentationen av data (i FM heter det layouter) och data. Men FM vinner pris efter pris så helt dåligt kan det inte vara, så har man en FM licens liggande så börja leka lite.

Lycka till!

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 14:35

Med risk för att verka tjatig...
4D

4D har som FileMaker oxå en "direct to Web" funktion.
4D är smidigare att underhålla än FileMaker när man väl fått kläm på den. (OK, jag erkänner att FileMaker är lättare första veckan man jobbar med det.)

http://www.4dsweden.com/

Inte för att ge mig i debatten igen jag orkar helt enkelt inte läsa Olas långa inlägg.

PHP är gratis - kan "programmeras" via Dreamweaver MX.
MySQL är gratis - kan skötas om via phpMyAdmin eller Dreamweaver MX.

Sedan är PHP är ett av världens största språk för dynamiska sidor. Apache är världens största webbserver. MySQL är en mycket populär databas.
Denna kombination är grym. Det är bara din fantasi som sätter gränsen för vad du kan göra.

Har du tid. Lär dig detta.

För att installera allt detta på OS X så hoppar du hit:
Marc Liyanage - OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 15:59

*host* Tango *host*

/glemme

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-31 19:11

Tack för alla bra svar och länkar och förslag som jag fått.

Jag måste (känner jag) få filosofera lite fritt här, så att ni förstår hur jag tänker.

Det är helt uppenbart att all form av databaskoppling till det här som jag vill göra (exempel) är overkill. Det blir för mycket pyssel för att det ska vara försvarbart tidsmässig. Självklart kan det vara så att jag är intresserad av att lära mig, och då är det en annan femma.

Det jag ser som den funktion jag vill åstadkomma är följande;
De flesta webbservrar klar ju SSI (serverside include), och det borde gå att lösa med just den funktionen. Ponera att jag har en textfil för varje vecka som ligger i en speciell mapp. Beroende på vilket värde ett formulär skickar till servern så inkluderar den den textfil som heter lika som värdet. Vecka 10 får värdet 10 och gör en förfrågan på textfil 10.inc.

Ni är med?

Sen vill jag kunna editera samma textfiler genom att kalla upp dem i ett annat formulär, och sedan spara dem.

Om det här skulle fungera skulle jag bara behöva skapa 52 textfiler som ligger i en mapp. Är textfilerna tomma resulterar det med ett tomt schema.

Vad jag menar är att det är inga komplicerade SQL-frågor som måste processas och olika kriterier som måste uppfyllas och gämföras för att data ska presenteras. Därför tycker jag det är overkill med databaser. Plus att det är krångligt i ett inledningsskede.

Man kan självklart ha invändningen att jag begränsar mig och inte kan bygga ut den dagen jag vill det. Men det är så det är. Om jag en dag behöver ett mer komplicerat system så får jag fixa det då.

Tror ni att ovanstående är möjligt, eller blir det till att lära sig en middleware?
(Jag är ju varken dum i huvvet, eller har svårt för det där med programmering. Det har jag sysslat lite med tidigare. Det handlar mer om att göra en enkel lösning.)

Btw, någon som har sysslat med Apples Webobjects?

Citat:

quote:Sen vill jag kunna editera samma textfiler genom att kalla upp dem i ett annat formulär, och sedan spara dem.

... vilket kräver en programvara på servern som tar emot ditt formulär, processar de kommandon som svarssidan innehåller och som skriver ner resultatet på hårddisken. En sådan programvara kallas för.... middleware!

Skall du göra något via ett webbformulär så behöver du en middleware eller ett CGI-script.

Förslag: Gå en kurs eller hyr in någon.

Sorry.

/Ola

Bevaka tråden