Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver redirect-PHP-script med användar-login

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver ett PHP-script som gör följande:

En användare slår in sitt namn i en ruta och klickar på en knapp, då kommer han/hon till en viss sida. Hur gör man det? Det ska kunna vara upp till 20 olika användare. Det lär väl inte vara så svårt om man kan PHP eller? Det är väl typ: if user "Johan" go to "johans sida"

Men hur?

  • Medlem
  • 2005-10-06 11:39

kontrollera inloggning, ta reda på vilken sida som du ska till, och INNAN du skriver ut något till webbläsaren;

header("Location: $pageName");

Ursprungligen av SirN:

kontrollera inloggning, ta reda på vilken sida som du ska till, och INNAN du skriver ut något till webbläsaren;

header("Location: $pageName");

Alltså, jag kan inte PHP. Så jag förstår inte vad du säger. Kan du vara tydligare? Jag skulle vilja göra ett enkelt submit-formulär som pekar på ett PHP-script som bara läser användaren och sen redirectar. Hur skulle den script-koden se ut?

Edit: Alltså rubriken är nog lite vilseledande på tråden. Det är egentligen inte ett login, bara ett formulär. Inget lösenord alltså, bara ett namn.

Senast redigerat 2005-10-06 12:27
  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 11:46

Skicka sidan med formuläret till en sidan som heter något och slutar med .php. Fältet med rutan heter namn. Lägga detta i php-sidan.

<?php

$namn = $_POST['namn'];

if($namn == 'Pelle') {

$pagename = "sidan_pelle.html";

header("Location: $pageName");

}

if($namn == 'Olla') {

$pagename = "sidan_olle.html";

header("Location: $pageName");

}

?>

Tusen tack, ska testa på en gång.

Får det inte riktigt att funka. Alltså:

1: Jag har ett formulär som börjar på

<form name=a method=POST action="../../redirect.php" enctype="multipart/form-data" autocomplete=off>
<h2>
Användarnamn<br>
</font><input type="text" size="35" name="namn"><br>
</p></h2>
<h2></h2>
<h2><input type="submit" value="Login"></h2>
<h2></h2>
</form>

2: Jag har ett PHP-script som heter "redirect.php" som innehåller din kod här ovanför (modifierad till min användare och sida).

3. När jag klickar på submit så säger Safari: Safari can’t open the page “” because it cannot redirect to locations starting with “(null):”. Självklart har jag skapat sidan som den ska redirecta till.

Problemet löst. Tack!
(Jag gjorde scriptet så här i stället:
if($namn == 'Pelle') {
header("Location:sidan_pelle.html");

Tog alltså bort:
$pagename = "sidan_pelle.html";)

  • Medlem
  • 2005-10-06 12:36

$pagename = "sidan_olle.html";
header("Location: $pageName");

PHP är case-sensitive. Antingen $pagename eller $pageName på bägge raderna.

1
Bevaka tråden