Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UNIX filsystem på iMac ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-05 23:11

Hej

Ska installera om allt på min nyköpta beg. iMac. Man kan ju då välja "radera och installera"
Men man kan oxså välja mellan två filsystem. Dels UNIX och dels Mac OS Journalförd (tror jag det hette)

Vad är skillnaderna ?(jag vet ju då vad UNIX i sig är) Märker man nån skillnad på OS X efteråt?

Nån som vet?

Du ska inte använda UNIX FS. Det är bara tänkt för mycket speciella uppsättningar.
Skillnaden kommer bi den att du kommer tappa en massa saker, t.ex. resource forks.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 10:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du ska inte använda UNIX FS. Det är bara tänkt för mycket speciella uppsättningar.
Skillnaden kommer bi den att du kommer tappa en massa saker, t.ex. resource forks.

Alltså du tappar OS9 kompabilitet.
Recourse Forks används väl inte mera normalt i OSX. Finns ju inte ens resedit för OSX. Annars så vet jag inte on det är nån stor fördel med den ena eller andra. Använder Du MacOS som egentligen heter HFS Exended eller HFS+ så håller inte filsystemet skillnad mellan STORA bokstäver eller små. Vilket man i mac världen har set som en fördel. Men ogillas ofta av såna som kommer från *nix världen. Har då alldrig kört med UNIX FS så det kanske finns mera till det.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-10-06 10:32

MacOS Extended är det du ska använda. Jag tror inte att det finns några direkta fördelar med unix på macen.

Om du funderar på vad journalföringen innebär så är det så att filsystemet ser till att filkatalogen inte blir korrupt vid t.ex. strömavbrott. Kort så sparas alla ändringar om filstorlek, namnändringar m.m. i en loggfil först och sparas sedan till den riktiga katalogen. Vid strömavbrott så kan man fixa disken genom att spela upp den del av loggen som inte sparats till katalogen. Med andra ord så KAN man förlora data i filer som använts nyligen (även om det är väldigt sällsynt) men strukturen på disken är i stort sett garanterad.

Faktum är att jag aldrig hittils lyckats krasha en disk på en mac genom att bryta strömmen eller krashat burken.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-06 14:13
Ursprungligen av Osmium:

Faktum är att jag aldrig hittils lyckats krasha en disk på en mac genom att bryta strömmen eller krashat burken.

Efter att ha haft burken igång oavbrutet i 2,5 år råkade jag ut för ett strömavbrott på 6tim, efter det startade inte datorn pga att HDn tvärvägrade.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-10-06 23:19
Ursprungligen av Creops:

Efter att ha haft burken igång oavbrutet i 2,5 år råkade jag ut för ett strömavbrott på 6tim, efter det startade inte datorn pga att HDn tvärvägrade.

Jag bootade om en Linux-maskin som hade snurrat i ca. ett år för ett tag sedan, inga problem. Kort därefter stängde jag ner maskinen några minuter, startade den igen och woiala, hårddisken var stendöd.

Ursprungligen av nillon:

Jag bootade om en Linux-maskin som hade snurrat i ca. ett år för ett tag sedan, inga problem. Kort därefter stängde jag ner maskinen några minuter, startade den igen och woiala, hårddisken var stendöd.

Har hänt mig också. Vad beror det på?

Ursprungligen av crash_M:

Har hänt mig också. Vad beror det på?

När en hårddisk går sönder så är det vanligt att den inte startar. Om den däremot var igång när den gick sönder så kommer den att fortsätta att fungera ända tills dess att den stängs av.

Ursprungligen av juanito:

Alltså du tappar OS9 kompabilitet.
Recourse Forks används väl inte mera normalt i OSX. Finns ju inte ens resedit för OSX. Annars så vet jag inte on det är nån stor fördel med den ena eller andra. Använder Du MacOS som egentligen heter HFS Exended eller HFS+ så håller inte filsystemet skillnad mellan STORA bokstäver eller små. Vilket man i mac världen har set som en fördel. Men ogillas ofta av såna som kommer från *nix världen. Har då alldrig kört med UNIX FS så det kanske finns mera till det.

Jo. Resource fork används i OSX. Testa t.ex. att dra markerad text till en disk. Filen blir 0 byte stor, och allt innehåll ligger i resursforken. Andra exempel är genväger och sparade spotlight-sökningar. Dessutom lagrar ofta program extrainformation i resursforken, exakt vilka vet jag inte, men jag tror några ritprogram lägger förhandsgransningar där.

Nu skall det i och för sig sägas att detta fungerar alldeles utmärkt även på UFS-filsystem. Resursdatat för filen "foo" hamnar i en fil som heter "._foo". Detta syns inte om man bara arbetar i Finder.

Det största problemet med att använda UFS är att om man skulle stänga av datorn utan att ta ner systemet ordentligen (eller om man bara rycker ut sladden ur en extern disk) så måste det göras en fsck nästa gång man monterar den och det kan ta väldigt mycket tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 14:58
Ursprungligen av lokedhs2:

Jo. Resource fork används i OSX. Testa t.ex. att dra markerad text till en disk. Filen blir 0 byte stor, och allt innehåll ligger i resursforken. Andra exempel är genväger och sparade spotlight-sökningar. Dessutom lagrar ofta program extrainformation i resursforken, exakt vilka vet jag inte, men jag tror några ritprogram lägger förhandsgransningar där.

Nu skall det i och för sig sägas att detta fungerar alldeles utmärkt även på UFS-filsystem. Resursdatat för filen "foo" hamnar i en fil som heter "._foo". Detta syns inte om man bara arbetar i Finder.

Det största problemet med att använda UFS är att om man skulle stänga av datorn utan att ta ner systemet ordentligen (eller om man bara rycker ut sladden ur en extern disk) så måste det göras en fsck nästa gång man monterar den och det kan ta väldigt mycket tid.

Ja förstår att vissa program kan använda sig av forken eftersom filsystemet ännu supportar den men officielt så stöder inte OSX resource forks mera. Tanken är väl att med tiden ska resourcforken överges i alla fall såsom den var tidigare i OS9 och tidigare system. Och nya metoder för metadata kan komma i framtiden. Nya HFS + som har kommit till efter OSX har intresanta möjligheter för metadata. Kraftfullare än gammla forken krävs endast att det blir implementerat av Apple.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-06 16:39

ok, tackar för svaren.

Hänt mig på PC med WinXP.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-21 08:50

Men nästan alla sådana diskar kan starta igen om man låter dom ligga i ett dygn och bli riktigt kalla.
Sen gäller det att snabbt som tusan kopiera sitt material, för startar man om dom då så startar dom inte...
Det har iallafall gällt samtliga diskar jag haft det felet på, vilket är om jag kommer ihåg ca 5st.

1
Bevaka tråden