Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT och 3G mobiltjänster

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår ( 3 oktober 2005 ) startade SVT följande och jag saxar detta från SVT´s intranät:

Från och med idag kan man titta på Rapport, SVTs väder, Kulturnyheterna, Mat, Filmkrönikan, finska nyheter från Uutiset och samiska nyheter från Oddasat i mobiltelefonen.
– Vi tittar nu på vilka program vi kan utöka mobil-utbudet med under hösten, säger SVTi:s chef Lena Glaser. Alla program är anpassade för 3G-näten och är en video-on-demand-tjänst. Programmen finns på SVT:s mobilportal, mobil.svt.se, där Nyhetstecken för döva sedan tidigare finns tillgängligt. SVT tar inte betalt för tjänsten. Däremot kan operatörerna göra det för trafiken.

Lite roligt i samanhanget är att en del av förarbetet är gjort av en av medlemmarna här på 99mac och att SVT valde ett par feta G5:or till att göra filerna sebara för mobiltelefoni. Den eminente Gävlebon tillika nyblivne switchern är nu på resa i Japan, men kanske han kan övertalas att skriva några rader om hur SVT tänkte när man valde G5:or framför Windows. Mer om de nya tjänsterna hittar du här:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2283&a=364933

Olle

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-04 10:44

sidan funkar hur fint som helst med en z1010 å tele2comviq som leverantör. underbart att det e gratis oxå, synd bara att de inte visar sportnytt ännu!

vem vet, snart kanske sommartorpet finns där oxå?

edit: sidan funkar lika bra i safari/firefox med qt/real

Grymt!

Rapport i mobilen är ju hur bra som helst.

Tror aldrig vi kommer få se Sommartorpet i mobilen. Men Ernst kommer nog lyckas dyka upp iaf, han har ju ett program till.

Sportnytt saknas som h0ax nämnde. Är det något annat som saknas?

<edit>Funkar bra med min z800 med 3. Men det är jäkligt dåligt av 3 att man måste betala så här i början.

Grymt att SVT valde mac:ar till kodningen. Vad är det för programvaror tro?</edit>

Senast redigerat 2005-10-04 22:14
  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 11:06

Fungerar kanon med 6630, kul att kolla Rapport.

Härligt att se 3GPP i praktiken

Nog den bästa 3G-tjänsten hittils, härligt SVT!

Riktiga nyheter och inga svindyra inspelningar gjorda av operatörerna i nån källare med VHS home-utrustning.

Kul att tjänsten uppmärksammats!

Hej Allesammans,

Som Olle skrev så har jag varit inblandad i detta arbete på SVT som projektledare för tjänsten. Jag blev glad när jag läste era inlägg och att tjänsten verkar fungera bra. Detta är början på mobil-TV från SVT och vi siktar på att lägga ut mer och mer material i mobilen. Vi har ganska mycket att välja på...

Detta är ett mac-forum och Olle uppmärksammade att vi använt Mac för delar av kodningen. Detta stämmer då kodning av mobilstandarden 3GPP fungerar mycket väl på mac, plus att vi kan via applescript och folder actions skapa bra, flexibla och stabila flöden för att kontrollera kodningen och även addera saker som vinjetter samt skapa xml-filer utifrån data från videofilerna. Vi använder en Xserve G5 för hantering av detta.

Olle nämnde att jag just blivit en switcher. Skaffade mig en Mac hemma strax före sommaren. Det har fungerat väldigt bra och jag sitter just nu på ett hotellrum i Tokyo och har avslutat en videochatt via iChat med min fru i Gävle med en strålande bildkvalitet. Gjorde även ett test där jag körde en videochatt med en kollega via iChat från flygets Internetuppkoppling och vi fick igenom både video och ljud, även om det var väldigt begränsad bandbredd. Nätet är fantastiskt!

Lägg till Skype på detta och många hotspots på flygplatser och caféer och livet blir ännu trevligare. Skype dator till dator, SkypeOut och SkypeIn är fantastiska hjälpmedel när man är på resande fot.

Jag vill gärna höra mer om vilka program ni skulle vilja se i mobilen, tips och om något inte fungerar. Så fyll gärna på med era synpunkter!

Min förhoppning skulle nog vara att det gick att spela dessa filer i en eventuellt kommande iPod Video, ja att man skulle kunna prenumrera typ PodCast fast för video... gärna MPEG4. Jag kan tycka att en mobiltelefons skärm är lite väl liten för att titta på... finns iof mobiler med skärmar som är helt OK men dom är nog få räknade. De program som skulle intresera mig är de där många pratar om samhällsfrågor... typ Agenda, Debatt, Rapport, Aktuellt. Jag är mindre intreserad av underhållning och musik så länge skärmarna är för små, då vill jag bara ha 16x9 på feta skärmar och hemma i soffan.

Bilden är från http://www.engadget.com/entry/1234000683061846/ och är troligen fejkad - tror jag...

Senast redigerat 2005-10-05 10:06

Vad är det som hindrar er att streama ut sändningarna?

(så ingen missförstår; alltså sända samma sak som visas i tv-rutan)

Troligen är det en hel del upphovsrätts och kontrakts frågor som gör detta omöjligt - fast mycken kan nog lösas OM man skriver in en del i nya kontrakt - tror det blir helt omöjligt med långfilmer. "Lilla Fridolf" vet nog mer än jag om detta även om ingen av oss kan eller ska tala för själva SVT.

Aha, då förstår jag. Vi får hoppas att det löser sig i framtiden.

Långfilmer är det som för mig spelar minst roll. Film ska ses på så stor skärm som möjligt, med bra ljud – helst på bio.

Ni borde kika på Popwires Compression Master och compression engine.

1
Bevaka tråden