Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att köpa iBook vs PC

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 13:51

Kanske tog i lite mycket i rubriken för att få lite uppmärksamhet men det är just vad det gäller.... hur övertalar jag bror att köpa en iBook istället för en bärbar PC? Blir helt tom i huvudet när jag försöker lista upp fördelarna, kommer på att man slipper virusproblem och så är ju OSX betydligt smidigare än win... men mer då?

Tror inte att han är så jätte svårövertalad, men han hade tänkt sig en dator o trådlös hub under 10 000kr... nu blir det ju ca 10300kr + airport.

Tacksam för snabba svar!

  • Medlem
  • 2005-10-05 14:17

Förutom att man får en snygg och välbyggd dator som är extremt trevlig att använda, får man med massor med bra program. Det är lätt att hitta bra gratisprogram (som iofs finns till win också) som tillsammans med programmen som följer med datorn täcker upp det mesta man behöver. Sen upplever jag att det är värt en hel del att slippa strul, inte bara med virus och stabilitet, utan att saker generellt funkar utan besvär, det sparar man både tid och pengar på i långa loppet. En 12" iBook är dessutom liten, relativt lätt och har nästan allt man behöver inbyggt (utom DVD-RW), vilket kostar rätt mkt pengar på PC-sidan (det är märkligt ont om 12" under 2,5kg till rimliga pengar). För att inte tala om att man numera får "Styrplatta med rullningsfunktion" och "Sudden Motion Sensor".

Plus för batteritiden
Minus för priset

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 14:21
Ursprungligen av Svante S:

Plus för batteritiden
Minus för priset

Får kika på batteritiden.... tack för tipset

Ursprungligen av Svante S:

Plus för batteritiden
Minus för priset

Vadå minus för priset? Finns det någon så smidig 12-tummare för det priset?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 14:55
Ursprungligen av brokewind:

Vadå minus för priset? Finns det någon så smidig 12-tummare för det priset?

Han kanske syftade på att min bror vill ha en för under 10000kr... isf är det ju minus för att prislappen hamnar över.

Batteritiden på nya iBook är 6h står det på apples hemsida... låter ju inte helt fel
Min pb 12" funkar att köra i 3,5h på batteriet efter 14 månaders hårdkörning... inte helt fel det heller... numera finns det ju möjlighet att ladda batteriet nästan överallt också... på tåg, flyg osv

-: Jag menade att man kan köpa en PC-laptop för 8000.- (och kanske lite billigare ändå) om man bara tittar på priset.
+: Men mig veterligen så är Apple fortfarande oslagbara med batteritiden. Jag kan sitta och slösurfa trådlöst i 4 timmar mer eller mindre oavbrutet på min iBook 12" som snart har 2 år på nacken.

Ursprungligen av brokewind:

Vadå minus för priset? Finns det någon så smidig 12-tummare för det priset?

I synnerhet inte med ett separat grafikkort, 2 st USB2, FireWire, modem, ethernet, blåtand (är väl standard numera?) ... De flesta pc-laptops blie fullhängda med en massa dongles och adaptrar för att få samma funktionalitet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 16:10
Ursprungligen av johan_tanying:

I synnerhet inte med ett separat grafikkort, 2 st USB2, FireWire, modem, ethernet, blåtand (är väl standard numera?) ... De flesta pc-laptops blie fullhängda med en massa dongles och adaptrar för att få samma funktionalitet.

skulle klara mig finfint utan modemet... antar att de flesta skulle det.
Sen är inte priset bra bara för att det är massa bra saker med, han vill ju ha en dator under 10k så lite övertalning blir det även om det bara e lite över gränsen. Personligen tycker jag ju att det helt klart är värt det.

Ursprungligen av kainen:

skulle klara mig finfint utan modemet... antar att de flesta skulle det.
Sen är inte priset bra bara för att det är massa bra saker med, han vill ju ha en dator under 10k så lite övertalning blir det även om det bara e lite över gränsen. Personligen tycker jag ju att det helt klart är värt det.

Modem kändes överflödigt tyckte jag med, tills jag insåg att en 12-tummare är lätt att ha med till landstället, släktingar mm. där bredband inte finns. Det är helt enkelt guld att kunna koppla upp sig överallt! (Har skaffat ett gratis modemabonnemang enkom för detta)
Och.. så kan jag faxa dokument från iBooken till företagare som inte har dator (jo, dom finns faktiskt).

Ursprungligen av Svante S:

Modem kändes överflödigt tyckte jag med, tills jag insåg att en 12-tummare är lätt att ha med till landstället, släktingar mm. där bredband inte finns. Det är helt enkelt guld att kunna koppla upp sig överallt! (Har skaffat ett gratis modemabonnemang enkom för detta)
Och.. så kan jag faxa dokument från iBooken till företagare som inte har dator (jo, dom finns faktiskt).

Instämmer till 100% Modem är ruskigt underskattat. Dessutom är det inte alla hotell som har bredband om man reser i tjänsten och har datorn med. Och en sak till: När bredbandet är nere kan man koppla upp sig med modem för att surfa runt på nätet (öäs 99mac) för att utröna var felet ligger - samt betala den där räkningen via internetbank som skulle varit inne igår...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-05 17:11

Du får visa din bror var skåpet skall stå Låna ut din ibook till honom så han får latja runt och känna sig för. Är övertygad om att han kommer att bli hooked och vilja ha en själv. Livet är e så mkt vackrare och enklare med Mac

Till Svante S och johan_tanying, kolla in www.zepto.se Där finns det båda slimmad laptops med lång batteri tid. Men det är ju fortfarande windows i burkarna och däreochmed faller allt

Ursprungligen av vidir:

... kolla in www.zepto.se Där finns det båda slimmad laptops med lång batteri tid. Men det är ju fortfarande windows i burkarna och däreochmed faller allt

Dessa är ju HPD-datorer* och icke märkes-dito.

Citat:

Zeptos bärbara datorer tillverkas av samma ODM som A-märkena men den stora skillnaden är att vi köper och monterar processorer, hårddiskar, minne samt optiskt media själva på plats i Vellinge. Där vi också kvalitet säkrar dem. Vi är Intel partner och köper alla produkter genom auktoriserade distributörer och aldrig på spot marknaden. Vi uppgraderar också våra egna datorer med snabbare processorer om du tycker att din bärbara dator behöver bli snabbare efter något år. Vi använder standard produkter i våra datorer. Detta innebär att det går att välja mellan flera storlekar på hårddisk, minne och olika processortillverkare samt val av optisk media.

Sär skriver gör dom också.

* HPD = Hop-Plockade Delar

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 14:20

Jo men styrplatta med rullningsfunktion finns till PC också... och storleken spelar inte så jättestor roll för han ska mest ha den hemma iaf.... därför jag inte kommer på några jättebra fördelar förutom det jag skrev... just det... man får ju med en släng schyssta program också... det hade jag glömt, köpte ju till tiger till min PB och formaterade om datorn när jag slängde in det så då försvann ju vissa program.

Är han datornörd? I så fall så är ju os x rätt val. Unix-botten och utvecklingsprogram som följer med är ju ett plus då. Webnissar kan bli glada över apache/mysql/php/osv...

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 15:24
Ursprungligen av irrelogical:

Är han datornörd? I så fall så är ju os x rätt val. Unix-botten och utvecklingsprogram som följer med är ju ett plus då. Webnissar kan bli glada över apache/mysql/php/osv...

Det är han inte... han är inte speciellt datorkunnig... därför jag tror osx skulle passa honom utmärkt också istället för massa krångelinställningar i win tex när man vill ha tv-ut så är det ju bara att koppla in så fungerar det

Ursprungligen av kainen:

Det är han inte... han är inte speciellt datorkunnig... därför jag tror osx skulle passa honom utmärkt också istället för massa krångelinställningar i win tex när man vill ha tv-ut så är det ju bara att koppla in så fungerar det

Att koppla iBook till TV kräver adapter - utgången är en mini-VGA, men i övrigt är det bara att koppla in så funkar det.

Ursprungligen av Svante S:

Att koppla iBook till TV kräver adapter - utgången är en mini-VGA, men i övrigt är det bara att koppla in så funkar det.

Adaptern kostar bara ett par hundra spänn. Funkar snabbt och lätt men det är mest flör film. Som monitor räcker inte en vanlig tv inte riktigt till.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-10-05 16:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Adaptern kostar bara ett par hundra spänn. Funkar snabbt och lätt men det är mest flör film. Som monitor räcker inte en vanlig tv inte riktigt till.

jo jag vet att det behövs adapter, har som sagt en PB 12"

Nej det är sant att det inte funkar som monitor men när man laddar ner lite filmer o kikar på genom VLC -> TV/Pojj så är det klockrent

ibooken är dock jävligt slö Imo,

Ursprungligen av maltzor:

ibooken är dock jävligt slö Imo,

För CAD och 3D-rendering m.m. - ja! Annars räcker den för det mesta riktigt långt. Peta in max minne bara.

1
Bevaka tråden