Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt MySQL

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så var det dags för ännu en okunnig amatör att försöka sig på PHP och MySQL på OSX (klient).

Installerat MySQL nyligen, och har även lagt in Phakt i UltraDev för att komma år databasen. Men jag kommer inte åt MySQL iaf. Började med att ladda ner "Tergat MySQL Studio 4.3" som verkar vara seriöst admin-verktyg. I detta program så säger den bara "Login failed". Jag har skapat ett konto i OSX som heter MySQL User och har även testat som root. Man kan skapa en användare i programmet och har även varit inloggad som olika.

Som ni förstår är jag inte helt hemma på detta med Users och MySQL, så om någon vet vad som är fel när man inte kan logga in till databasen och även kan förklara detta på ett enkelt sätt så vore jag mycket tacksam. Jag antar att det är behörigheten till MySQL som är fel....eller....

  • Oregistrerad
  • 2002-03-05 01:47

Följande rader kopplar upp och väljer databas. Där localhost är namnet på databasservern, root är användaren och password följdaktligen är just lösenordet. När man väl är kopplad till databasservern väljer man databas, i mitt exempel vid namnet "databasnamnet" (slut på fantasi ), detta fungerar iaf på min dator, OSX, Apache, php och mysql.

$link = mysql_connect("localhost", "root", "password")
or die("Kopplingen misslyckades.");
mysql_select_db("databasnamnet")
or die("Kunde inte koppla mot databasen.");

Men detta har du säkert redan provat. Själv kör jag eSuite4X 2.0 som GUI till mysql databasen, finns att hitta på versiontracker.com. Då följer mysql med, som även detta har GUI vid installationen, ypperligt då man slipper jobba direkt i terminalen. Vilket iaf jag tycker är ett plus.
I installationen av mysql stog det att man skulle skapa en ny användare "MySQL User" vilket tydligen du har gjort, är dock inte med på varför då iaf inte jag har använt denna användare till något.

Jag skulle nog ha haft eSuite4X första gången alltså, för det är ju ett GUI man vill ha om man inte är UNIX-freak. Jag fattar inte heller varför man ska ha en MySQL User, det verkar ju inte vara någon skillnad. Jag följde instruktionerna på denna sida http://homepage.mac.com/owensc/ultradev/
Lite krångligt var det ju. Ska testa med dina instruktioner, Tackar så mycket. Fortsätt gärna att lägga in erfarenheter om MySQL...

1
Bevaka tråden