Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EyeHome har anlänt!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag fått hem EyeHome. Om nån är intresserad kan jag skriva ett litet test... Den kortfattade instruktionen som följde med vill berätta att den kan användas för att:

1. Spela in TV-program som sparas på din dator via nätverk.

2. Titta på filmer sparade i film-mappen.

3. Lyssna på musik sparat i iTunes-mappen

4. Titta på foton sparade i foto-mappen.

5. Surfa på Internet med dina Safaribokmärken,
tydligen kopplar den upp sig mot Safari-mappen
också.

mer följer, (kanske)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-05 14:04
Ursprungligen av bruksarn:

1. Spela in TV-program som sparas på din dator via nätverk.

Va? Inte kan väl en EyeHome göra detta? För att spela in behöver du väl en EyeTV kopplad direkt till din dator?

Usch, vad trist. Testet ballade ur på en gång, visst behöver man en EyeTV för att spela in. Har för bråttom är rätta ordet här, men även utan det känns det här som en riktigt trevlig burk...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:18

Helt klart, eyehome e en underbar produkt, som jag har haft STOR glädje av Det finns vissa irritations-moment iofs som codec-stöd (den stödjer tex inte äldre divx och några andra mindre codecs) och även ljud ut e lite irriterande. jag har min eyehome kopplad till dolby digital-förstärkare och via scart till videon (så jag kan dela upp video ut till sovrummet oxå), och då kan man inte ställa in det så den använder stereo-ljud via scart oavsett om den skickar digital-ljud till förstärkaren.

men annars är det den bästa investering jag nånsin har gjort (i tv-väg) näst efter widescreen och dolby/dts-förstärkare. Rekomenderar den varmt till alla filmälskare

/edit
En sak som jag saknar bortom mänskligt förstånd är strömmande quicktime-filer som tex apples keynotes, trailers osv osv.. (den klarar dock web-radio..
/edit

Kan man ha filmerna i annan mapp än Movies? Skulle aldrig ha plats med några där...

Och hur funkar det med olika användare på samma dator?

Ursprungligen av Leftrustle:

Kan man ha filmerna i annan mapp än Movies? Skulle aldrig ha plats med några där...

Är nyfiken på det själv, är på jobbet nu, men när jag har kommit hem ska jag installera EyeHome så alla nyfikna kan få svar på sånt. Hoppas verkligen att det är så, filmer tar ju sån jämrans plats. Med iTunes är det ju så fiffigt att man kan välja vilken mapp man vill använda för musikfiler. Får hoppas att det är lika fiffigt med film-mappen

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-05 18:13
Ursprungligen av bruksarn:

Är nyfiken på det själv, är på jobbet nu, men när jag har kommit hem ska jag installera EyeHome så alla nyfikna kan få svar på sånt. Hoppas verkligen att det är så, filmer tar ju sån jämrans plats. Med iTunes är det ju så fiffigt att man kan välja vilken mapp man vill använda för musikfiler. Får hoppas att det är lika fiffigt med film-mappen

Om det inte funkar direkt pröva och göra ett alias av den mapp du har med filmer och lägg i din användares moviesmapp och se om det löser problemet (om det nu finns ett problem?).

Ursprungligen av Leftrustle:

Kan man ha filmerna i annan mapp än Movies? Skulle aldrig ha plats med några där...

Det går bra. Bara att skapa ett alias som man lägger i ~/Movies.

Ursprungligen av Leftrustle:

Och hur funkar det med olika användare på samma dator?

Har inte testat med flera användare, men den delar ju Film/Bilder/Musik för den användaren som kör applikationen EyeHome. Borde gå att lösa med några alias där med.

//JD

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 18:38

jag har mitt film-arkiv på andra diskar än boot-skivan, så jag har hela mitt film-sortiment snyggt o trevligt sorterat och använder film-mappen som mål-fil för genvägen Movies i min hem-katalog. funkar svinfint

Är grymt sugen på en EyeHome! Skriv gärna en recension när du har kopplat in den.

Visst kan jag koppla den till min AirPort Expresss och använda den trådlöst?

/Stefan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-05 21:27

Jag har ett litet tips.

Om ni har okrypterade .vob filer (dvd filmer kopierade med tex MacTheRipper) så kan ni få fram/välja mellan texten genom att trycka gubben på fjärren. OBS! måste vänta till dom säger nått (textat).

Välja mellan olika ljud (dolby digital/dts) gör man med audio. Endast ljud ut via optiska anslutningen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 21:34
Ursprungligen av hugg:

Jag har ett litet tips.
Välja mellan olika ljud (dolby digital/dts) gör man med audio. Endast ljud ut via optiska anslutningen.

de e de jag iriterar mig på, ljud ska ALLTID gå via scart och via optisk ifall man VILL.
...jäkla puckon till o koda så fel....

Problemet är att man måste ha optisk kabel för att höra ljudet från AC3.. Nu råkar jag inte ha någon optisk ingång till stärkaren.. Vilket är lite surt. Men annars är EyeHome klockrent. Lite dyr kanske.. Och jag skulle hellre vilja se en ihopslagning av EyeHome och EyeTV..

Går det att styra EyeHome via AppleScript?

Anledningen att jag frågar är för att ett krav för att skaffa den är att jag kan använda min nuvarande fjärrkontrol, och en lösning skulle vara att ta emot irsignalerna till datorn, och sen via AppleScript få EyeHome att utföra rätt sak.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 21:00

varför duger inte fjärren som följer med?!
(nej, du kan inte styra eyehomen över nätverket överhuvudtaget)

Ursprungligen av hordur:

varför duger inte fjärren som följer med?!
(nej, du kan inte styra eyehomen över nätverket överhuvudtaget)

För att det skulle innebära en extra fjärrkontrol, och styr jag allt annat med en fjärr så vill jag inte ha flera.

Så den lösningen som finns då är att ta in signaler från min fjärr och sända ut nya, finns ju hårdvara för sånt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-21 21:19

Hej!

Jag är ganska ny på mac och jag tycker att Eyehome verkar vara en intressant produkt. Det skulle vara kul att höra lite omdömen om hur den fungerar. Några problem, hur är användarvänligheten osv. Jag har tänkt använda den till att komma åt filmer som ligger på min mac mini och koppla den till min projektor samt via optiskt digital till förstärkaren!

Alla åsikter och omdömen är av intresse!

Mvh

Christian

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 11:01

Jag kanske är lite långsam, men som jag uppfattar det så kan man TRÅDLÖST se allt man har på macen (filmer musik mm) förutsatt att macen har ett airportkort installerat?

Ja Macen måste ha Airport kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 14:50

relayer, du kan heller inte se ALLT du har på macen, utan enbart film i din ~/Movies och de filer som ligger i itunes och iphoto, och bokmärken ifrån safari.

du kan altså inte navigera på macen med eyehomen, utan använder den enbart som media-spelare.
så du måste organisera o sånt på datorn för att sen sätta dig i soffan o fröjda.

fortsättningsvis måste du ha trådlöst nätverk i din eyehome också, eller en ethernet->airport-adapter.

Håller mig till iBook + VLC tills vidare

1
Bevaka tråden