Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabil G4 1GHz FW800 MDD

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-01 22:17

Har en G4 MDD 1 CPU 1GHZ FW800 med 256Mb orginalminne + 512Mb Kingston

Maskinen kom med 10.2 och har varit med om 10.3 och kör numera 10.4.2. Hårddisken är utbytt från orginalets 60 Mb till 120 Mb (Seagate samma som orginalet dock ej Apple)

Den är tämligen instabil (och börjae bli det under 10.2 när den var mindre än ett år gammal), mestadels visar det sig som spontana kernel panics, vanligtvis p g a en ogilltig stackpekare (ILLEGAL_STACKPOINTER), men i bland fryser maskinen. Jag har provat att ta bort en minnesmacka i taget, men problemet dyker upp i alla fall, alltså är det antagligen inte minnet.

Återstår CPU eller moderkort om ingen annan har en bättre idé. Frågan är om någon stött på det tidigare ?? Och det är lönt att åtgärda eller det är dax att skrota maskinen och köpa en G5:a.

Kommentarer

En kompis hade problem med en dual 867. Den strulade tills han kopplade ur nätverkskortet. Har du nåt inkopplat på ethernetporten så testa att dra ur den sladden och ev starta om. Har du en jäkla tur så är det det som är problemet och då åtgärdas det genom att du skaffar dig ett pci-nätverkskort för en hundring eller två.
Bare en chansning men kanske kanske...

Testat att Reparera Behörigheterna i Skivverktyg?

  • Medlem
  • 2005-10-02 09:05

Kör Hardwaretest.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-02 11:35

Har du några pcikort i datorn, något sådan som kan ligga och strula.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-02 22:11

Visst har jag nätverksanslutnignen istoppad. Tror jag kört utan med samma resultat. Kan prova och se om det hjälper, men jag är lite skeptisk.

Visst jag har kört HW testerna men de visade tyvärr inga fel.

Maskinen bör knappast krasha med felaktiga skivbehörigheter i och med det förekommit i alla versioner från Jaguar till Tiger (men inte från allra första början ) så är jag rätt övertygad om att det är hårdvara.

Nix, inga extra kort i maskinen över huvud taget.

Ursprungligen av gpd:

Visst har jag nätverksanslutnignen istoppad. Tror jag kört utan med samma resultat. Kan prova och se om det hjälper, men jag är lite skeptisk.

Visst jag har kört HW testerna men de visade tyvärr inga fel.

Maskinen bör knappast krasha med felaktiga skivbehörigheter i och med det förekommit i alla versioner från Jaguar till Tiger (men inte från allra första början ) så är jag rätt övertygad om att det är hårdvara.

Nix, inga extra kort i maskinen över huvud taget.

Testa att köra utan att använda nätverkskortet. För säkerhetsskull kan du öppna maskinen och dra ut tåten som förbinder själva ehternetporten med kretskortet.
Detta är som sagt en vild chansning men jag föreslår det på förekommen anledning. Funkar det så har du kommit billigt undan.

  • Medlem
  • 2005-10-02 23:21

Har du Apples egna originalmus/-tangentbord? Andra tillverkares möss och tg-bord (liksom annan tredjepartshårdvara) samt mjukvaran till dessa kan visst också orsaka bekymmer.

http://www.thexlab.com/faqs/kernelpanics.html

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-03 00:05

Jag har orginaltangentbord men en Logitech mus. Dock fanns problemet även med orginalmusen.

David, det var inte avsikten att låta otacksam, jag skall testa att plocka bort nätverket.

Har dock börjat att fundera på om det inte kan vara grafikkortet, eftersom jag har problem med Indesign som krashar när man scrollar med mus eller rullningslist.

Ursprungligen av gpd:

...David, det var inte avsikten att låta otacksam, jag skall testa att plocka bort nätverket...

Absolut ingen fara! Det är bara jag som blev lite överentusiastisk när scenariot verkade bekant. kör hårt!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-05 01:37

Nu har jag kört en kväll (4-5 timmar) utan nätverk och ingen krash än, dock för kort tid för att säkert kunna säga någonting. Får se under veckan.

David, om det nu skulle vara nätverket, vad har du stoppat i i stället ?? 100Mbit eller Gbit ?? Fabrikat ??

Ursprungligen av gpd:

Nu har jag kört en kväll (4-5 timmar) utan nätverk och ingen krash än, dock för kort tid för att säkert kunna säga någonting. Får se under veckan.

David, om det nu skulle vara nätverket, vad har du stoppat i i stället ?? 100Mbit eller Gbit ?? Fabrikat ??

Jag har för mig att det var vilket litet skit-dussin-nätverkskort som helst inköpt i vilken liten skit-dussin-pcshop som helst.
Jag återkommer när jag fått kontakt med ägaren av den återuppståndna MDDn. Men har du ett vanligt pci-nätverkskort i närheten så testa med det.

Jag måste rätta mig lite när det gällar PCI-nätverkskortet. Jag har just snackat lite med mannen som fick liv i sin dator med det nya kortet och han meddelar att det kostade 300:- och det är inköpt på macoteket. jag tror fortfarande att det skulle funka med nästan vilket kort som helst men köper man av en mac-åf så slipper man förmodligen hålla på tjafsa och trassla om det visade sig inte funka.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-05 23:57

Hej David

Jag tror inte det finns drivrutiner för vilka kort som helst i OS X, det är likadant med USB kort.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-10-06 00:30

Hallå. Troligen ingen hjälp för dig men...

Har också en PM G4 1Ghz FW800 som hänger sig lite då och då. Ibland får man stänga av den med strömbrytaren 3 av 4 ggr. Andra dagar funkar den bra.

Tror att det är DVDn som strular för mig. Om jag har en disc i och inte använder den på ett tag och sedan ska använda den (eller bara att datorn försöker leta efter den) så hänger sig gärna burken.

Stoppade i en Pioneer DVR-106A för snart 2 år sedan och då började problemen. Löste det då med att stänga av "sätt hårddiskarna i vila" i systeminställningar, men det verkar inte funka längre.??

Har reparerat behörigheterna utan någon stor framgång.

  • Medlem
  • 2005-10-06 10:27
Ursprungligen av gpd:

Hej David

Jag tror inte det finns drivrutiner för vilka kort som helst i OS X, det är likadant med USB kort.

Liten parentes i tråden: USB-kort ska funka hur bra som helst oavsett vilket det är, tillverkarna av dessa och Apple följer den standard som finns - korten ska alltså vara OHCI-kompatibla som det heter, eller för USB 2 EHCI-kompatibla.

Sen undrar jag om inte rätt många nätverkskort också funkar rakt av. Köp på nåt ställe där man får full returrätt om det inte fungerar, Kjell & co är ett sånt ställe.

Ursprungligen av gpd:

Har en G4 MDD 1 CPU 1GHZ FW800 med 256Mb orginalminne + 512Mb Kingston

Maskinen kom med 10.2 och har varit med om 10.3 och kör numera 10.4.2. Hårddisken är utbytt från orginalets 60 Mb till 120 Mb (Seagate samma som orginalet dock ej Apple)

Den är tämligen instabil (och börjae bli det under 10.2 när den var mindre än ett år gammal), mestadels visar det sig som spontana kernel panics, vanligtvis p g a en ogilltig stackpekare (ILLEGAL_STACKPOINTER), men i bland fryser maskinen. Jag har provat att ta bort en minnesmacka i taget, men problemet dyker upp i alla fall, alltså är det antagligen inte minnet.

Återstår CPU eller moderkort om ingen annan har en bättre idé. Frågan är om någon stött på det tidigare ?? Och det är lönt att åtgärda eller det är dax att skrota maskinen och köpa en G5:a.

Kommentarer

Hej du jag hade ungefär samma problem tidigare men efter att jag tagit ur batteriet och sedemera bytt detta så försvann problemet och nu går den som en riktig mac igen.Prova och se om det hjälper det är så lite jobb men kan fixa massa annat strul.Man får förvisso ställa om klockan skärmläge ibland en del andra inställningar men det är ju ialla fall rätt lite om man ser till att starta om när det låser sig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-20 23:32

Dagens notering på MDD 1 GHz börsen:

Efter att ha kört utan nätverkskabeln i ett tag och under denna tiden inte fått någon kernel panic så gick jag och köpte mig ett D-link 10/100 kort och stoppade i maskinen. Det visade sig att maskinen blev lika instabil med D-link kortet i (och det inbyggda kortet avstängt i OS X) som tidigare. Jag provade att köra med D-link kortet aktiverat men utan kabeln i och voilá inga panics.
Jag misstänker att det är ett moderkortsproblem. Är det någon som vet om det inbyggda nätverkskontrollern sitter på PCI-bussen den också?? I så fall är bussen att misstänka.

Jag plockade ur backup batterier och mätte upp det, nästan 3.7 volt så tomt är det inte- Skall prova nu hur det fungerar när konfigureringsram:et är återställt, dock är jag inte så hoppfull. Några frågor till kollegorna finns det dock:

1. Någon som har några andra intelligenta idéer ??
2. Är det någon som har bytt moderkort och som vet vad det kostar. Jag var väl tveksam till om det var lönt med de tidigare G5:orna på marknaden, men nu kostar den billigaste nästan 17000+ moms och jag tycker egentligen att G4:an är tillräcklig för mina behov.
3. Finns det någon som säljer moderkort som jag kan byta själv ?? Smidigare än att skicka iväg burken.

Stoppade förresten i ett EHCI kompatibelt USB 2.0 kort från ST-Labs och det ville inte maskinen kännas vid. Ungefär samma erfarenhet som från G3 och OS9, vissa kort funkar andra inte. Alla USB är skapade lika, fast vissa är mer lika än andra.......

1
Bevaka tråden