Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lasso VS PHP

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så, vad är bäst? Ska man köra Lasso eller PHP?
Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot varandra?

Snabbhet, stabilitet, funktionsrikedom, plattformstöd, databastöd m.m

Själv har jag sett flera kunder slänga ut Lasso och köra med PHP p.g.a pris, funktionalitet.

Let the clash begin. Och jag ser ifram™ emot kunniga utvecklare från båda sidorna uttala sig..

Kan personligen inget om Lasso, faktum aldrig ens hört talas om det utanför detta forumet... Ändå har jag arbetat som webutvecklare i nära 2 år...

Däremot har jag mycket gott att säga om PHP (speciellt i jämförelse med ASP)

PHP är fruktansvärt snabbt och kraftfullt. Bara manualen är på
1000-1500 sidor, varav säkert 800 är beskrivningar av funktioner. Det finns en funktion för var sak du kan behöva göra, och definitivt fler och bättre än det finns i vbscript.

Kopplat till mySQL får du en otroligt kraftig lösning, som kan rymma GB med data.

När det gäller felsökning är PHP överlägset ASP som med sina krångliga, ospecifika och ofta helt felvisande felmeddelanden är ett h-e att debugga.

Jag har läst någonstans att PHP är 10-30 ggr snabbare än JSP, som i sin tur räknas som väldigt snabbt.

Plattformsstödet är egentligen irrelevant i sammanhanget, förutsatt att du kan köra det lokalt på din mac, vilket du kan med såväl PHP som Lasso (väl?). Server väljer du efter vilket språk du utvecklar i.

En annan sak är också att PHP är så väl prövat med Apache. Vilket knappast kan sägas om Lasso.

PHPs utveckling drivs av de som använder språket. Det är från början ett open-source projekt och är fortfarande det till stora delar.

Zend, som utvecklar motorn, har även utvecklat en del andra produkter, som inte är gratis, men snabbar upp PHP ännu mer.

Du kan, om du vill, använda PHP som språk för att bygga "riktiga" applikationer, en liten modul under Linux så är det klart.

PHP är otroligt väldokumenterat och fungerar tillsammans med de allra flesta databaser. Just MySQL verkar vara vanligast. Stödet för PostgreSQL är minst lika bra.

Det är ett oerhört kraftfullt språk.
Jag har själv jobbat med det under 2 1/2 år och imponeras fortfarande av vad man kan göra med det och det verkar inte finns något slut på vad man kan hitta på med PHP.

Jag har sniffat på Lasso en gång i tiden men dumpade det kanske allt för snabbt men då verkade det krångligt och slött.

Det finns ett rent BetaMax-vs-VHS-argument som talar för PHP. Bortsett från tekniska meriter, så är det mycket lättare att hitta uppdrag där PHP-kunskap efterfrågas än Lasso-kunskap.

Om man som individ kan lösa ett jobb effektivare med Lasso (för att man är van vid det, tex) så skall man självklart välja Lasso. Vanligt sunt förnuft skall inte kastas överbord bara för att vi diskuterar "Lasso vs PHP".

Sant. Håller fullständigt med föregående talare - argumentet tar även död på diskussionen.

Har vi nån här som överhuvudtaget har erfarenhet av båda språken? Jag var på vippen att sätta mig in i Lasso för några år sedan, men det blev aldrig av och sen kom PHP och då hoppade jag på det tåget. Men jag kan inte uttala mig om Lasso eftersom jag inte användet ordentligt. Finns ofta tillräckligt med folk som gärna uttalar sig om sånt dom inte vet nåt om...

Men jag tvivlar inte på att det är kompetent och jag tror det lever och mår bra. Idag står det på MacPressen om Lasso 5 som släppts i skarp version. Kopplingen till Apache finns visst, liksom en integrerad MySQL-databas.

Läs mer på MacPressen:
Lasso Professional 5 släppt i skarp version

Men en sak är säker: har man inga pengar att köpa licenser för (säg för ett hobbyprojekt) så är PHPs prissättning att föredra.

Lasso är kompetent. Men om man kör med Apache / MySQL så är PHP väldigt mycket mer beprövat och lättare att få hjälp när det kör ihop sig.

Men om man gör bra saker med Lasso så ska man ju självklart fortsätta med det.

Lasso är kompetent. Men om man kör med Apache / MySQL så är PHP väldigt mycket mer beprövat och lättare att få hjälp när det kör ihop sig.

Jag hade hoppats att Christopher skulle kunna hålla sig ifrån osanna generaliseringar, men tyvärr inte.

/Ola

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Utan att uttala mig i den specifika diskussionen om PHP vs Lasso så hävdar jag att man alltid ska använda det mest effektiva och trevliga verktyget i ett uppdrag.

Jag kör Mac för jag känner mig mer kreativ och får "mer gjort" då. När det gäller servrar däremot så...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Lasso är kompetent. Men om man kör med Apache / MySQL så är PHP väldigt mycket mer beprövat och lättare att få hjälp när det kör ihop sig.

Jag hade hoppats att Christopher skulle kunna hålla sig ifrån osanna generaliseringar, men tyvärr inte.

/Ola

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Jasså.. Upplys mig gärna vart man vänder sig förrutom Blueworlds egna e-post lista.. Om du menar att Lasso skulle vara mer beprövat med MySQL/ PostgreSQL / Apache än PHP så undrar jag starkt var du har fått den informationen ifrån.
r
/C

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Utan att uttala mig i den specifika diskussionen om PHP vs Lasso så hävdar jag att man alltid ska använda det mest effektiva och trevliga verktyget i ett uppdrag.

Jag kör Mac för jag känner mig mer kreativ och får "mer gjort" då. När det gäller servrar däremot så...

Jepps Men nu är det krig

Val av språk är helt beroende på vilken typ av databas du skall använda.

Använder du MySQL eller andra SQL databaser så är nog PHP att föredra, mest pga det stora antalet personer som redan har använt det och du kan därmed få mycket support.

Använder du Filemaker (vilket jag för övrigt kan rekommendera i vissa fall) så skall du använda dig av Lasso. Lasso (LDML) ger stora fördelar gentemot Filemakers eget språk (CDML), framförallt med speciella funktioner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Använder du Filemaker (vilket jag för övrigt kan rekommendera i vissa fall) så skall du använda dig av Lasso. Lasso (LDML) ger stora fördelar gentemot Filemakers eget språk (CDML), framförallt med speciella funktioner.

Eller så använder du PHP för att ansluta till FileMaker ...

Kolla här

//Mikael

Och är du en Gnu (djuret, inte licensen) och använder M$ Access så använder du med fördel ASP

Ett exempel på PHP-kod följer här. Koden gör en sökning i en MySQL databas och presenterar resultatet på samma sida.

<html>
<head><title> How to Grab your MySQL Data </title></head>

<?
/* declare some relevant variables */
$DBhost = "Your-MySQL-servers-IP-or-domainname";
$DBuser = "your user name";
$DBpass = "Your Password";
$DBName = "The Name of the Database";
$table = "info";

mysql_connect($DBhost,$DBuser,$DBpass) or die("Unable toconnect to database");
@mysql_select_db("$DBName") or die("Unable to select database $DBName"); $sqlquery = "SELECT * FROM $table WHERE opinion = ´is great´";
$result = mysql_query($sqlquery);
$number = mysql_numrows($result);

$i = 0;

if ($number < 1) {
print "<CENTER><P>There Were No Results for Your Search</CENTER>";
}
else {
while ($number > $i) {
$thename = mysql_result($result,$i,"name");
$theemail = mysql_result($result,$i,"email");
print "<p>Name: $thename
E-Mail:
$theemail</p>";
$i++;
}
}
?>

</HTML>

Samma sökning men skriven i Lasso.

<html>
<head><title> How to Grab your MySQL Data </title></head>
[Inline: Datasource=´MSQL-DB´, Table=´Emails´, Operator=´EQ´, ´Opinion´=´is great´, MaxRecords=´all´, SEARCH]
[IF: (Found_Count)=´0´]
<CENTER><P>There Were No Results for Your Search</CENTER>
[ELSE]
[ROWS]
<p>Name: [COLUMN: ´thename´]
E-Mail: [COLUMN: ´theemail´]</p>
[/ROWS]
[/INLINE]
</HTML>

För er som inte förstår vad ovanstående har att göra med PHP vs Lasso så förklarar jag gärna.

1. Lasso kräver mindre kodmängd för att göra samma sak vilket tydligt visas ovan. Det betyder alltid färre fel och kortare utvecklingstid med Lasso. I förlängningen innebär ju det lägre kostnad för kunden med Lasso även om PHP är gratis.

2. För att använda PHP för att prata med en SQL-databas behöver inte bara lära dig PHP, du behöver även lära dig SQL. Visserligen är det förstås inte omöjligt men återigen så kostar det i tid att lära sig två saker. I förlängningen innebär ju det lägre kostnad för kunden med Lasso även om PHP är ju gratis.

3. I Lasso så får man, vilket kan utläsas i exemplet ovan, en massa saker på köpet så att säga. Du skriver [ROWS/] när du vill att Lasso skall upprepa allt som står mellan dessa två en gång för varje rad i resultatet istället för att behöver initiera en räknare och bygga en loop som kollar om det finns rader kvar och sedan upprepas en gång för varje rad i resultatet. Detta kortar förstås också ner svårighetsgraden med Lasso och det mina vänner är hela poängen. Lasso är enklare än PHP.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Ola Andersson

Jag antar att PHP exemplet kommer från BlueWorld, eftersom den innehåller viss kod som är helt överflödig och att detta går att skriva mycket effektivare.

hinner inte göra det just nu. men återkommer.

en sak dock: behöver man inte logga in i dbn med lasso? låter som osäkert det...

Äh lät så fjantigt att jag inte hade tid, tog mig tid cirka 5 min så detta är säkerligen inte den bästa optimeringen av koden men den får duga för nu. Den är i alla fall överskådlig.
--
<html>
<head><title> How to Grab your MySQL Data </title></head>

<?
$db = mysql_connect("SERVER", "USER","PASSWORD") or die ("Failed to connect to database - please try again");
mysql_select_db("TABLE", $db) or die ("Couldn´t find table named: TABLE.");

$sqlquery = "SELECT name, email FROM TABLE WHERE opinion = ´is great´"; // läser inte ut fler fält än vad som behövs för att snabba upp sökningen.
$result = mysql_query($sqlquery) or die ($sqlquery."".mysql_error() );

if($result!=-1)
{
while( list($name, $email) = mysql_fetch_row($result) )
{
echo "Name: ".$name." Email: ".$email."
";
}
}
else
{
echo "<CENTER><P>There Were No Results for Your Search</CENTER>";
}
?>

</HTML>
--
Samtidigt så visar detta enkela exempel inte PHPs styrka och flexibilitet.
Och jag kan nästan garantera att PHP gör exemplet snabbare. Går det till exempel att bygga Lasso objekt orienterat? Kan man kompilera koden för att ännu öka hastigheten?

Jag hade hoppats på att debatten inte skulle gå så här långt. Man använder det språk man kan och passar för uppgiften svårare än så är det inte. Men ska man lära sig från scratch tycker jag att man ska satsa på php/mysql. Du lär dig ett större språk och du lär dig sql världens regerade databas query språk.

Det här börjar mer och mer lika datorkrig. Kan vi inte prata om varför Mac är bättre än Windows i stället? *suck*

Ola, det är inte första gången vi möts i en kamp om Lasso...

[ 01 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Jag antar att PHP exemplet kommer från BlueWorld, eftersom den innehåller viss kod som är helt överflödig och att detta går att skriva mycket effektivare.

Källa för PHP-exemplet

en sak dock: behöver man inte logga in i dbn med lasso? låter som osäkert det...

Skall jag svara på det?

Samtidigt så visar detta enkela exempel inte PHPs styrka och flexibilitet.

Kunde väl nästan tro det. Hihi.

Ser fram emot du postar ett bättre exempel.

Och jag kan nästan garantera att PHP gör exemplet snabbare.

Det är möjligt, jag vet inte. Men det kan inte vara speciellt mycket... Om du får svar på 0.5 eller 0.45 sekuder vad spelar det för roll, hinner du göra en kopp kaffe på den tiden eller? Bandbredd/nätverkskort sätter gränsen först. Det där med hastighet är en lång diskussion.

Går det till exempel att bygga Lasso objekt orienterat? Kan man kompilera koden för att ännu öka hastigheten?

Ja (om jag förstår vad du menar med objektorienterat) respektive nej, inte vad jag vet.

Men ska man lära sig från scratch tycker jag att man ska satsa på php/mysql. Du lär dig ett större språk och du lär dig sql världens regerade databas query språk.

ASP är väl större än PHP? Med ditt argument så skall man då lära sig ASP? Kanske det inte är så enkelt att man skall lära sig det som är störst eller mest använt, eller hur? I så fall så skulle vi alla köra Windows nu... Att SQL är världens regerande databas-språk kan jag väl hålla med om men det betyder heller inte att det är rätt för alla projekt. Lasso och PHP kan båda prata med i stort sett samma uppsättning av databaser.

Skall man välja en utvecklingsmiljö för ett projekt så finns det många faktorer som spelar in och kort utvecklingstid och kort inlärningstid tycker jag är två stora faktorer och där vinner inte PHP, det gör Lasso.

Om tid och prestanda är så otroligt viktigt så skall du i alla fall inte hålla på med någon middleware, en CGI-applikation skriven i tex C++ lär ju alltid vara snabbare än både PHP och Lasso.

Man måste som vanligt göra en avvägning mellan olika faktorer. Men att påstå att PHP är utan tvekan bäst alla gånger för det är störst och mest beprövat och gratis och annat struntprat är just det, struntprat.

Pedagogiskt (jag har arbetat som utbildare på datorområdet i ett tiotal år) så vinner också Lasso eftersom det är det näst enklaste sättet att bygga en databas-baserad webbplats. FileMaker Pros metod att skapa en databas-baserad webbplats som går ut på att man sätter ett kryss i en ruta är den enklaste.

/Ola

Jag har börjat titta på php/mySQL, intressant.
Men ändå vill jag bara säga en liten, liten sak,

Jag vet att detta är onödigt, och lite smått barnsligt men jag måste bara:

GO OLA, GO OLA, YOUR THE BIG GUY, LIKE YOUR PANNCAKES

GO OLA, GO OLA!


Y all be nice now!

/jocke

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-03-01 23:59

Ola:

Jag unrar lite hur Lasso funkar och har några frågor... Kan jag

- Installera Lasso WDE under "Classic" och använda OS X på samma maskin till utveckling/test?

- Från Classic skapa koppliing mellan Lasso och FMP i OS X?

- Få den inbyggda Apacheservern att prata med Lasso (eller kanske Lasso att prata med Apache)?

/M

  • Medlem
  • 2002-03-02 02:41

Här är Taz_1999s exempel på PHP kod UTAN all skitkod som hängde med.

<html>
<head><title> How to Grab your MySQL Data </title></head>

<?

mysql_connect("localhost","username","passwd") or die(mysql_error());
mysql_select_db("databas") or die(mysql_error());

$result = mysql_query("SELECT * FROM tablenamn WHERE opinion = ´is great´");

if (!$result) {
echo "<CENTER><P>There Were No Results for Your Search</CENTER>";
} else {
while($skriv=mysql_fetch_array($result)) {
echo "<p>Name: $skriv[name]
Email:$skriv[email]";
}
}

?>

</HTML>

En liten grej.
Om det finns ett @ framför en databas sökning så betyder det att om den inte lyckades så ska man bara hoppa över det.
Och varför ska man då skriva en lååång "or die" kommando som berättar vad som gick fel, när den inte kommer visa något!?

Och om man är någolunda smart när man använder php är att du skapar ett nytt dokument där du lägger en de två första raderna PHPkod,
och sen endast kallar in det dokumentet med "include". Sparar plats och tid, tänk om ditt login eller lösenord ändras och du har 1000+ sidor att hantera.

[ 02 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Hille ]

  • Medlem
  • 2002-03-02 03:14

1. Hur snabbt?
Skillnaden på alla språken (ASP,PHP,LASSO osv osv) när det gäller hastigheten är så små att hela diskussionen är onödig.
För närvarande är PHP det snabbaste, men som Taz_1999 sa: "Om du får svar på 0.5 eller 0.45 sekuder vad spelar det för roll".
Sen var de exemplen väldigt höga faktiskt, 0,45 sekunder är inte så värst bra det (bara påpekar det).
De flesta siter kommer nästan inte känna någon skillnad på hastighet förrän de kommer upp i de riktigt stora besöksantalen ändå.

Sen är det datorns kapacitet/CPU/RAM som bestämmer hur snabbt det går.
Efter det kommer hastigheten/bandbredden på linan servern står på.
Och den tredje är linan på personen som besöker sidan.

2. Inlärning?
Inlärningsperioden för språken är till störst del hur hög intelligensen på personen i fråga är.
Om person A lär sig PHP på 2 månader och person B lär sig lasso på 3 så är det inte grund nog att säga att Lasso är svårare att lära sig, och vice versa.
Själv lärde jag mig grunden till PHP på ca 1 vecka, och jag anser mig inte vara i den högre klassen snillen precis. Lasso har jag inte gett mig på dock.
Det beror också hur intresserad du är av att lära dig.

3. Störst och vackrast?
Man kan disskutera i dagar om vilket som är störst, PHP eller ASP. Faktum är att PHP växer otroligt fort (enligt min åsikt) och om jag inte har fel så kostar
ASP pengar att leka med? Säg till om jag har fel på den här biten, för jag vet inte. Håller mig ifrån M$ så gott jag kan.
Sen vad har det för betydelse? Som Taz också sa, om vi gick på det hade vi alla enbart suttit med windoze i våra maskiner.

4. Databas?
SQL är störst, ingen svekan. Sen får man lägga till minnet att det finns över 50 varianter (MySQL, MsSQL, MiniSQL, PostgreSQL osv).
Går man på snabbhet vinner MySQL (som dessutom är svenskt), men som jag sa om språken så är marginalerna så otroligt små att du inte kommer
känna nån skillnad tills du får 50,000+ besökare om dan.

5. CGI?
CGI dokument som är skrivet i C++ är så gott som utdött nu. När man talar om CGI så är det PERL de flesta pratar om. Vilket är ok, men
har väldigt många begränsningar till skillnad från "HTML include" språk (PHP,ASP,LASSO). Jag är inte säker på vad det kallas så jag kallar det "HTML include".
Ska du lära dig något språk snabbt för ett projekt så är PERL uteslutet, som är väldigt komplex, plus begränsningarna som jag inte tänker gå in på.
I längden med stora siter så är PERL eller nån annan form av CGI nästan inte ens att tänka på, för datorn måste använda mer CPU för att hantera det.
Fast om du har en plånbok tjock som Bill Gates så kan du nog använda det, du har då råd med defeting servrar och egen OC-255 lina (13,21 Gbps) som krävs.

5. PHP/MySQL bäst?
Kan jag inte utala mig om. Det är till stor del en smaksak vilket språk du väljer att använda dig av.
Innan MacOSX var Filemaker/Lasso det bästa och näst intill det enda alternativet för mac servrar. Nu är det en helt annan historia.
Som sagt, det är en smaksak.
PHP/MySQL vinner på min front p.g.a. båda är gratis och håller mycket hög kvalité.

[ 02 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Hille ]

  • Medlem
  • 2002-03-02 03:34

Jag lägger näsan i blöt återigen... svar på Olas inlägg.

1. Lasso kräver mindre kodmängd för att göra samma sak vilket tydligt visas ovan.
Det betyder alltid färre fel och kortare utvecklingstid med Lasso. I förlängningen innebär ju det lägre kostnad för kunden med Lasso även om PHP är gratis.

Mängden kod som Lasso använder kan jag inte någonting om, men det exempel du gav på PHP är nog det högsta mängd man kan få för att göra en sån sökning i databasen.

2. För att använda PHP för att prata med en SQL-databas behöver inte bara lära dig PHP, du behöver även lära dig SQL.
Visserligen är det förstås inte omöjligt men återigen så kostar det i tid att lära sig två saker. I förlängningen innebär ju det lägre kostnad för kunden med Lasso även om PHP är ju gratis.

Om man använder Lasso/Filemaker, behöver man då inte lära sig nånting om de två för att använda dem? eller missförstod jag det du sa?
PHP/MySQL är båda gratis, Filemaker/Lasso kostar båda två. Du behöver lära dig av båda för att använda det. PHP/MySQL vinner eftersom det är endast "tiden" kom kostar.

PHP kan vara lite krånlig att lära sig. SQL databaser är löjligt enkla att lära sig faktiskt (pratar för egen del självfallet).
Lasso kan jag inte utala mig om, Filemaker använder jag själv för att hantera mina kundlistor och dylikt. Men inte för webben.

3. I Lasso så får man, vilket kan utläsas i exemplet ovan, en massa saker på köpet så att säga.
Du skriver [ROWS/] när du vill att Lasso skall upprepa allt som står mellan dessa två en gång för varje rad i resultatet istället för att behöver initiera
en räknare och bygga en loop som kollar om det finns rader kvar och sedan upprepas en gång för varje rad i resultatet. Detta kortar förstås också ner
svårighetsgraden med Lasso och det mina vänner är hela poängen. Lasso är enklare än PHP.

Som sagt, ditt exempel var inte så värst vacker kod. Och det lilla extra med PHP är den gyllende regeln när man kodar PHP: "Det finns alltid flera sätt att göra en sak!".
För att göra en loop (som ditt Lasso exempel använder om du inte visste det) i PHP kan du använda dig av en massa olika metoder; foreach, for, while osv.
Just det exemplet du gav/hittade är det längsta av alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-02 11:02

Nu tänker jag ge mig in i detta lite. Med två saker.. (en fördel och en nackdel med lasso)

Fördel: När jag behövde lära mig lasso tog det mig 3 timmar. Sen kunde jag skriva i princip 98% av allt jag behövde. Efter 2 dagar var jag grymt duktig och kodoptimerade som en tomte.

Nackdel: Använder du lassos interna sökfunktion såsom ola visade så är den enormt korkad. Den plockar ut ALLA fält från databasen men visar. Vilket innebär i en tabell med 1400 värden / rad så får du all den data skickad till lasso som sen måste gå igenom den för att säga vad du vill visa. Detta gör sökningarna onödigt stora och inte effektiva. Man får istället skriva en sql sats men jag har för mig att då måste man skriva lite annan kod för att behandla datan.

Sen kan jag säga att man måste logga in på sql databaser. Men att det systemet i Lasso är inte speciellt smart. Iaf inte i förra versionen. Vet inte hur det är i version 5 som precis kommit ut.

Jaja, det var mina två cent. Ola, försök hålla diskussionen på en icke patroniserande och icke personangrepps nivå...

/glemme

OK

Det verkar som om jämförelserna i databashänseende går mot sitt slut, och vi kan då gå över till de båda produkternas kompetens när det gäller systemhantering och filmanipulering.

Jag är inte direkt hardcore databasutvecklare, utan mer av systemadministratör, och då har PHP sina fördelar. Jag har tidigare (för en tre, fyra år sedan) använt Lasso, men eftersom Lasso DÅ inte kunde de konster som PHP DÅ kunde och som jag efterfrågade blev det ett skifte. Sedan dess har PHP utvecklats fantastiskt mycket, och jag tror mig veta att Lasso inte alls hållit jämna steg sedan dess. Men det sista vet jag egentligen inget om.

OK, till några exempel (och ni lassoanvändare får gärna visa hur man gör samma saker med Lasso — jag har inte svårt att bära nya kunskaper och argument).

Vill man göra en extremt enkel gästbok UTAN databas (men som "kräver" en extern fil för lagring av meddelandena) kan man göra så här:

(Visst, exemplet är dumt, men jag anser mig inte ha tid eller lust att göra mer avancerade exempel bara för att visa att det går. Dock fungerar exemplet.)

<form action="<?echo $PHP_SELF?>" method="POST">
<textarea cols=40 rows=5 name=meddelande wrap=virtual></textarea>
[i]
</form>

<?php
$fil = "gast.txt";

if(isset($meddelande))
{
$lager = nl2br($meddelande).´
´;

$inlast = fopen ($fil, "r");
while (!feof($inlast))
{
$lager .= fread($inlast,1024);
}
fclose($inlast);

$summafil=fopen ($fil,"w");
fputs($summafil,$lager);
fclose($summafil);
}

@ReadFile($fil) ?>

Vill man kolla diskutnyttjandet på disk — typiskt exempel på bra funktioner för den som vill hålla koll på sitt system:

<?php
$df = disk_total_space("/");
echo $df;
?>

Vill man läsa delar av systemloggen - genom att direkt utnyttja terminalkommandon:

<?php
echo("Code Red har försökt infektera den här maskinen ");
echo `cat /var/log/httpd/access_log | grep -c default.ida`;
echo("
gånger");
?>

Listningar av PHP:s kommandon är omfattande, och duger inte dessa är det MYCKET enkelt att skapa nya funktioner. Faktum är att det är så man jobbar (som Hille påpekade): Man skaffar sig ett litet kodbibliotek med nyttiga funktioner. Så gör säkert Lassoutvecklare också. FM Link finns väl fortfarande kvar som hjälpmedel?

Argumentet att en PHP-utvecklare också måste lära sig SQL är tycker jag är lite fånigt. Jag antar att Lassoutvecklare måste lära sig t.ex. FileMaker för att veta vad som bör göras i databasen och vad som enklare kan utföras med Lasso.

Inlärningströskeln brukar alltid sägas vara hög för PHP, men det tycker jag definitivt inte. Enligt min mening är den definitivt inte högre än för Lasso. Skillanden är väl att PHP har tydligare släktskap med programmeringsspråk än Lasso, men det innebär inte automatiskt att det är svårare.

Jag tycker vidare att det är svårt att motivera en nybörjare med sin nya PowerMac med OS X att börja med FileMaker/Lasso där det kostar en del att över huvud taget komma igång. För kommersiella tillämpningar är det en annan sak — man använder det verktyg som man trivs bäst med.

Sammanfattningsvis vill jag påstå att:

PHP kan fler saker än Lasso,
PHP är INTE svårare att komma igång med än Lasso,
Man bör använda det verktyg man är bäst på och inte byta fot alltför ofta,
Jag HAR bytt fot och är mycket nöjd med det.

//Mikael

Lite kommentarer och frågor...

Rent allmänt så kan ju valet av språk också ha att göra vad man är van vid. Har man kodat C eller Java tidigare så känner man ju igen sig väldigt väl i PHP och det kan vara ett bra skäl att välja det. Har man aldrig programmerat framstår nog Lasso som enklare tror jag.

Hille: Skillnaden på alla språken (ASP,PHP,LASSO osv osv) när det gäller hastigheten är så små att hela diskussionen är onödig.

Helt onödigt är det väl inte, som du skrev lite längre ner så beror det på hur hög belastning man har på sin sajt. T.ex. så är UBB som används här på 99mac en CGI-applikation som har sina begränsningar och vid många användare så blir det segt. Det är därför vissa är beredda att betala mer till Infopop för att använda UBBThreads istället (som är byggt på PHP/MySQL).

Att linan ut och linan in också spelar roll för hastigheten vet nog redan alla, men det är sällan det som är begränsningen när man har tungt lastade sajter med mycket scriptkod och databasanrop. Att webbserverns prestanda spelar roll tror jag inte heller är direkt okänt. Så vid diskussionen om vilket språk som är snabbast så är det underförstått att man jämför på samma (eller motsvarande) hårdvara och lina. Allt annat är ju ointressant.

Martin fick för ett tag sedan stänga av funktionen att söka i alla forum samtidigt här på 99mac för att det helt enkelt sög musten ur webbservern. Då spelar ingen lina i världen nån roll. Jag saknar den funktionen och om ett byte av språk skulle ge betydligt bättre prestanda på existerande hårdvara och lina så är ju ett sånt byte i allra högsta grad intressant. Så det behövs inte någon sajt av Hotmails storlek för att dra nytta av snabb kod. (Hotmail förövrigt, Microsoft har gjort flera försöka att flytta det från unixmiljön till Microsoftserverar,men misslyckats varje gång till unixvärldens glädje...

Hille: Inlärningsperioden för språken är till störst del hur hög intelligensen på personen i fråga är.
Om person A lär sig PHP på 2 månader och person B lär sig lasso på 3 så är det inte grund nog att säga att Lasso är svårare att lära sig, och vice versa.
Själv lärde jag mig grunden till PHP på ca 1 vecka, och jag anser mig inte vara i den högre klassen snillen precis. Lasso har jag inte gett mig på dock.
Det beror också hur intresserad du är av att lära dig.

Ööh, det var väl rätt mycket ihåligt prat där, de flesta är nog överens om att det går att jämföra hur lätt olika saker oavsett intelligens. Naturligtvis spelar intresse och vilja att lära sig roll, men det är som diskussionen om lina och hårdvara - det är oväsentligt här, för det är självklarheter.

Hille: CGI dokument som är skrivet i C++ är så gott som utdött nu.

Varifrån har du fått att C++ är utdött för att skriva CGI-applikationer? Sist jag läste på så hette det att det är fortfarande det är det bästa sättet att få riktigt bra prestanda i webbtillämpningar, ja även bättre än PHP t.ex. (eftersom PHP är ett scriptspråk som måste kompileras (eller om det hette interpreteras) när det körs (jo, jag vet, man kan göra det i förväg med Zend-produkterna - men då blir det ju en CGI-applikation faktiskt!).

Hille: När man talar om CGI så är det PERL de flesta pratar om. Vilket är ok, men har väldigt många begränsningar till skillnad från "HTML include" språk (PHP,ASP,LASSO). Jag är inte säker på vad det kallas så jag kallar det "HTML include".

När man kör PHP på en Microsoft IIS så är det faktiskt så att hela PHP körs som en CGI. Även när man kör Apache kan man köra PHP som CGI för ökad säkerhet, men det vanliga är att folk väljer att köra PHP som en modul i Apache för fler funktioner och ökad prestanda.

Mikael Svensson: Inlärningströskeln brukar alltid sägas vara hög för PHP, men det tycker jag definitivt inte.

Min uppfattning är att PHP brukar sägas vara väldigt *lätt* att lära sig. Det är jag rätt säkert på att jag läst otaliga gånger, just att det är så snabbt komma igång med (det brukar vara nåt som snackas om bland de som tycker PHP är för simpelt och argumenterar för andra, mer komplexa lösningar (typ Python, Zope), dvs att "PHP är visserligen snabbt att komma igång med, men...").

Sist så har jag några frågor till Lasso-kunniga (från en som bara kan PHP):

Hur är det med sessionsstödet i Lasso? PHP har ju (sedan version 4) otroligt smidigt stöd för att använda sessioner så man inte behöver läsa sig ett dyft om skriva till cookies och annat (använder man t.ex. Perl så är det krångligare).

Hur är det med filhanteringsfunktioner i Lasso? Jag skrev nyligen en funktion i ett projekt som gör att användarna kan ladda upp egna filer till webbservern och det gick som en dans med PHPs inbyggda stöd för detta.

Finns det mycket tilläggsfunktioner? TIll PHP kan man ju installera GD för att genera bilder och det finns andra tillägg för att t.ex. skapa PDF:er "on the fly".

Hur är det med utvecklingsverktyg? För PHP har det varit lite skralt, speciellt på macsidan, jämförst med stödet för ASP från Microsoft. Jag har hackat en del MySQL förut men i senaste projektet så jobbar jag mot en MsSQL-server och har då suttit en del i Enterprise Server eller vad det heter, Microsofts program för att jobba med MsSQL-databaser och jag måste säga att jag är lite avundsjuk på hur smidigt det är. Ofta är det ju så att kommersiella miljöer kan ha den fördelen att verktygen är bättre än för open source-miljöer. Är det så när det gäller Lasso?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Mikael Svensson: Inlärningströskeln brukar alltid sägas vara hög för PHP, men det tycker jag definitivt inte.

Min uppfattning är att PHP brukar sägas vara väldigt *lätt* att lära sig. Det är jag rätt säkert på att jag läst otaliga gånger, just att det är så snabbt komma igång med (det brukar vara nåt som snackas om bland de som tycker PHP är för simpelt och argumenterar för andra, mer komplexa lösningar (typ Python, Zope), dvs att "PHP är visserligen snabbt att komma igång med, men...").

Jag delar, precis som jag skrev, Adrians uppfattning ...

Det borde ha stått "... vara hög för PHP enligt Lassoanvändare, men ...", vilket i sin tur förmodligen beror på att syntaxen i mycket är ärvd från rena programmeringsspråk.

Sedan gillar jag att bädda in små snuttar i HTML-sidor som t.ex.

<?php
passthru("uptime | awk -F´ ´ ´{print $12}´");
?>

och

<?php
$tid = date("Y-m-d H:i");
$ref = parse_url($HTTP_REFERER);
$dom = GetHostByName($REMOTE_ADDR);

mail("misve@någonstans.com","Ooops, besök på webbsidan ...","$tid
$ref[host]
$dom");
?>

//Mikael

  • Medlem
  • 2002-03-02 20:25

Helt onödigt är det väl inte, som du skrev lite längre ner så beror det på hur hög belastning man har på sin sajt.
T.ex. så är UBB som används här på 99mac en CGI-applikation som har sina begränsningar och vid många användare så blir det segt
Det är därför vissa är beredda att betala mer till Infopop för att använda UBBThreads istället (som är byggt på PHP/MySQL).

Näe det är sant, men jag tänkte mest på individer som gör hemsidor åt släktingar och dylikt.
Kan ta t.ex. en kille som jag tyvärr känner som skulle göra en hemsida åt nån förening han var med i, och han satt i 2 dagar och letade information om vilket språk som var snabbast,
när det hela var mer eller mindre lönlöst för han väntade sig högst 10 besökare om dagen. Pratar man hastighet i det läget är det totalt onödigt.

Att linan ut och linan in också spelar roll för hastigheten vet nog redan alla, men det är sällan det som är begränsningen när man har tungt lastade sajter med mycket scriptkod och databasanrop.
Att webbserverns prestanda spelar roll tror jag inte heller är direkt okänt. Så vid diskussionen om vilket språk som är snabbast så är det underförstått att man jämför på samma (eller motsvarande) hårdvara och lina.
Allt annat är ju ointressant.

Du missade nog att jag skrev att det är datorn i sig som är största och främsta anledningen hur bra ett språk går.

[i]Martin fick för ett tag sedan stänga av funktionen att söka i alla forum samtidigt här på 99mac för att det helt enkelt sög musten ur webbservern.
Då spelar ingen lina i världen nån roll. Jag saknar den funktionen och om ett byte av språk skulle ge betydligt bättre prestanda på existerande hårdvara och lina så är ju ett sånt byte i allra högsta grad intressant.
Så det behövs inte någon sajt av Hotmails storlek för att dra nytta av snabb kod.

99mac använder ju sig av textfilsdatabas, vilket försvårar processen att söka igenom alla forum på en gång. Datorn måste ju självfallet använda sig av mer kraft om den måste
gå in i varje enskilt dokument och söka. Fast nu har jag inte kollat igenom sökfunktionskoden för UBB så jag vet inte exakt hur den jobbar i detta fall.

(Hotmail förövrigt, Microsoft har gjort flera försöka att flytta det från unixmiljön till Microsoftserverar,men misslyckats varje gång till unixvärldens glädje...

haha

Ööh, det var väl rätt mycket ihåligt prat där, de flesta är nog överens om att det går att jämföra hur lätt olika saker oavsett intelligens.
Naturligtvis spelar intresse och vilja att lära sig roll, men det är som diskussionen om lina och hårdvara - det är oväsentligt här, för det är självklarheter.

Intesse och vilja i stor del, men det är först och främst din intelligens och minne (som jag tycker är samma sak) som bestämmer hur mycket och snabbt du lär dig.
Sen är det kanske bara jag, men jag tycker generellt inte om jämförelser när det är två helt olika individer som är inblandade.

Varifrån har du fått att C++ är utdött för att skriva CGI-applikationer?
Sist jag läste på så hette det att det är fortfarande det är det bästa sättet att få riktigt bra prestanda i webbtillämpningar, ja även bättre än PHP t.ex.
(eftersom PHP är ett scriptspråk som måste kompileras (eller om det hette interpreteras) när det körs (jo, jag vet, man kan göra det i förväg med Zend-produkterna - men då blir det ju en CGI-applikation faktiskt!).

CGI (C++) dokument är det jag pratade om, dokument med själva .c (.c++) filändelsen.

Hille: När man talar om CGI så är det PERL de flesta pratar om. Vilket är ok, men har väldigt många begränsningar till skillnad från "HTML include" språk (PHP,ASP,LASSO).
Jag är inte säker på vad det kallas så jag kallar det "HTML include".

När man kör PHP på en Microsoft IIS så är det faktiskt så att hela PHP körs som en CGI.
Även när man kör Apache kan man köra PHP som CGI för ökad säkerhet, men det vanliga är att folk väljer att köra PHP som en modul i Apache för fler funktioner och ökad prestanda.

Att köra PHP som CGI menas att det är program kom som kompilerar koden varenda gång istället för modulen. IIS gillar jag inte för fem öre så jag ska inte kommentera den med PHP.
Att köra PHP i CGI är endast lönt att köra om du inte har möjlighet att använda modulen, eftersom du måste använda mycket mer kraft för varje kompilering.

Bevaka tråden