Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg PB G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 11:09

Min PB G4 550 MHz med 256 Mb minne är väldigt seg i uppstarten samt uppstart av program. Tar irriterande lång tid från att jag klickar på docken, itunes eller dyl innan fönstret dyker upp på skärmen. Kommer det göra stor skillnad om jag köper till 512 Mb extra minne eller beror det på processorhastigheten??

512 extra meggabajt blir en smärre revolution på din maskin. Jag skulle inte tveka!
Nu är ju jag lite av en minnes-junkie (valfri tolkning ) så jag skulle nog försöka trycka i en gig på en gång om det går.

Ursprungligen av joco:

Kommer det göra stor skillnad om jag köper till 512 Mb extra minne eller beror det på processorhastigheten??

Mer minne kommer definitivt att göra skillnad. 768 MB är vad jag har på en PM G4 350MHz vilken är någorlunda jämförbar med din PB. Funkar helt OK med Panther men den klena grafiken (16MB) drar ner prestandan lite vad gäller skärmeffekter som exposé etc. Kan köra Adobe CS-sviten m.m. hyfsat.

Har du råd med ännu mer minne är det förstås ännu bättre, men någonstans vid 768 MB går gränsen mellan segt och riktigt bra flyt. Kanske att investera i 512 MB får räcka med tanke på maskinens ålder - 1GB är kanske inte riktigt försvarbart? (Här kanske PB-ägare kan komma in med kommentarer).

Kör nu iBook 1,2 GHz med 1,25 GB RAM - himmelsvid skillnad mot de 256 MB som den kom levererad med.

  • Medlem
  • 2005-10-04 11:56

256 MB är lite för lite för att njuta av OS X fullt ut, mer minne lär få det mesta att flyta på snabbare.

Vad har du för system? Du bör ha 10.3 eller 10.4, tidigare system är långsammare. Är det bara i uppstart och programstart som du upplever den långsam?

Macen är inte heller så "snappy" vid programstart som PC ofta kan vara, om det är det du jämför med.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 12:31

Jag har 10.3 just nu, men funderar att uppgradera till Tiger. Jag har jämfört med demomacar i butiker och tyckt att min är orimligt seg. Men jag ska genast köpa lite extra minne och ser fram emot en lite kvickare dator.. Det blir nog ett 512Mb till att börja med, blir lite dyrt annars.

Var köper jag minnen billigast. Finns det nåt billigare än det här tror ni:

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=512SODIMM

Tack för svaren
/Johan

En snabbare hårddisk gör också susen.

Ursprungligen av Stefan Swales:

En snabbare hårddisk gör också susen.

Är det inte svårt att byta HDD i en PB?

Ursprungligen av Håkan Palm:

Är det inte svårt att byta HDD i en PB?

Beror på hur van man är. Det är värre i en iBook.

1
Bevaka tråden