Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höjd på bildyta Apple 15" vs. 20"?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-03 15:07

Jag sitter här med en Apple 15", och funderar på en Apple 20". Den sistnämna är ju en widescreen. Vad är bildskärmens (effektiv yta) på Apple 20"? Jag vill inte bara ha en bredare men också högre skärm. Jobbar med webb, foton, word.

Ursprungligen av BoP:

Jag sitter här med en Apple 15", och funderar på en Apple 20". Den sistnämna är ju en widescreen. Vad är bildskärmens (effektiv yta) på Apple 20"? Jag vill inte bara ha en bredare men också högre skärm. Jobbar med webb, foton, word.

Kanske bättre att köpa en skärm med pivotfunktion? Förhoppningsvis så kan Apples kommande nya skärmar ha den funktionen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-03 15:20

Den är ca 273mm hög och 435mm bred sen försvinner väl någon mm i en svart kant runt.

1050 pixlar på höjden är ju knappt mer än de 1024 som finns på en 15". Jag beställde själv nyss en ny skärm som jag kommer att använda mycket till text, och valde bort Apples delvis pga widescreenformatet. För min del blev det en 21" Samsung SyncMaster 214T. Den har pivotfunktion, och även om man inte vrider den, så har man ju 1200 pixlar på höjden. Den ligger i ungefär samma prisklass som Apples 20" - 8.495 kr på JME Data.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-03 15:48
Ursprungligen av Nicklas Högås:

1050 pixlar på höjden är ju knappt mer än de 1024 som finns på en 15". Jag beställde själv nyss en ny skärm som jag kommer att använda mycket till text, och valde bort Apples delvis pga widescreenformatet. För min del blev det en 21" Samsung SyncMaster 214T. Den har pivotfunktion, och även om man inte vrider den, så har man ju 1200 pixlar på höjden. Den ligger i ungefär samma prisklass som Apples 20" - 8.495 kr på JME Data.

Sony har också väldigt trevliga skärmar. Skillnaden mellan min skärm och 20" var verkligen inte mycket att hurra för. Kan fråga sig när nya Apple kommer?

Tack för svaren!

Ursprungligen av BoP:

Sony har också väldigt trevliga skärmar. Skillnaden mellan min skärm och 20" var verkligen inte mycket att hurra för.

Kan fråga sig när nya Apple kommer?

Ja kommer dom inte snart så är det väldigt underligt. Apples nuvarande skärmar står sig ju iofs fortfarande bra men det har ju hänt en hel del på skärmfronten sedan Apple sist släppte skärmar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-03 16:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Ja kommer dom inte snart så är det väldigt underligt. Apples nuvarande skärmar står sig ju iofs fortfarande bra men det har ju hänt en hel del på skärmfronten sedan Apple sist släppte skärmar.

Mac Expo i London kanske? Vad har egentligen hänt? Jag tycker inte att Apple känns gammal. Jag har ju dessutom en ännu äldre skärm.

Ursprungligen av BoP:

Mac Expo i London kanske? Vad har egentligen hänt? .

Snabbare displaypaneler med bättre svärta t.e.x.

Tänk på att Apple inte har släppt några nya skärmar på ca 2 år, medan deras leverantörer Samsung och LG/Philips har släppt runt 100 och Apples konkurrenter ännu fler.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

1050 pixlar på höjden är ju knappt mer än de 1024 som finns på en 15". Jag beställde själv nyss en ny skärm som jag kommer att använda mycket till text, och valde bort Apples delvis pga widescreenformatet. För min del blev det en 21" Samsung SyncMaster 214T. Den har pivotfunktion, och även om man inte vrider den, så har man ju 1200 pixlar på höjden. Den ligger i ungefär samma prisklass som Apples 20" - 8.495 kr på JME Data.

Nej, det är inte mycket som skiljer 1050 från 1024. Men varför jämför du med 1024? Hur många 15-tummare med 1280x1024 har du sett? Jo, visst finns det, men Apples gamla 15-tummare hade väl bara 1024x768, så du får nog jämföra 1050 med 768 i stället, och då är skillnaden ganska stor....

Ursprungligen av BoP:

Jag sitter här med en Apple 15", och funderar på en Apple 20". Den sistnämna är ju en widescreen. Vad är bildskärmens (effektiv yta) på Apple 20"? Jag vill inte bara ha en bredare men också högre skärm. Jobbar med webb, foton, word.

Ytan är mer än dubbelt så stor (ca 124%). På 15-tummaren har du 786.432 pixlar (1024x768), och på 20-tummaren har du 1.764.000 pixlar (1680x1050).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte mycket som skiljer 1050 från 1024. Men varför jämför du med 1024? Hur många 15-tummare med 1280x1024 har du sett? Jo, visst finns det, men Apples gamla 15-tummare hade väl bara 1024x768, så du får nog jämföra 1050 med 768 i stället, och då är skillnaden ganska stor....

Jag ber om ursäkt. Det var jag som var lite virrig när jag skrev inlägget.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-28 23:29

Får jag in två A4 på skärmen? På bredden är det självklart, men hur är det med höjden? "Halshugger" jag sidorna?

Ursprungligen av BoP:

Får jag in två A4 på skärmen? På bredden är det självklart, men hur är det med höjden? "Halshugger" jag sidorna?

Om vi tar Word som exempel, så är det en definitionsfråga. Du kan ju alltid zooma dokumenten med olika värden. Jag kör nu med en Samsung SyncMaster 214T, som har 1200 pixlar på höjden. Då vill jag köra minst 125% zoom i Word, vilket innebär att jag ganska lagom får in en A4 på höjden. Vill du ha två sidor på höjden, så får du zooma till ett läge där du inte kan läsa texten.

Men jag kanske missförstår dig? Om deu menar vad skärmen kan visa med pivot, så imponerar möjligheterna.

Jag tycker nog att du ska ta en titt på en Dell, som har diskuterats flitigt på nätet. Kolla in diskussionen här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80050

Själv har jag nu en Samsung SyncMaster 214T, som sagt, och den har pivot. Det är galet skönt att kunna vrida skärmen och arbeta med "stående sidor" eller vad man nu ska kalla det. Men trots 1600 pixlar på höjden så vill jag inte zooma till mer än ca en och en halv sida i Word. Zoomar jag till 100%, så får jag nästan plats med två sidor på höjden, men texten blir för liten om man har skärmen på ett behagligt avstånd.

Om du vill ha en skön och anpassningsbar yta att arbeta med, så kolla om du kan köra två skärmar på din dator. Kolla in mina uppställningar i tråden här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=623123#post623123

Du får en skön överskådlighet. Men du får nog ännu mer för pengarna om du köper en skärm från Dell…

1
Bevaka tråden