Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om bra TV kort till Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-01 13:41

Hej!

Jag har fått i konsultuppdrag att bevaka TV program av olika slag och behöver lite tips om TV kort eller andra system man kan koppla till sin Mac (min är en sprillans ny PB G4 15,2"). Kanaler jag behöver är de vanligaste - SVT 1,2,3, TV4, Eurosport, TV24, och jag ska kunna programmera & spela in olika nyhetssändningar, idrottsevenemang och liknande. Ibland kommer program att överlappa varandra. Systemet ska vara lätt att ta med sig.

En liten research på Internet gav följande resultat:

lgato EyeTV EasyWatch MobilSet (DVB-T) PC-Card som finns till kampanjpris hos Macoteket (1 095,-)

Direktlänken här

Detta system baseras på "antennfångad" signal om jag förstått rätt, och de ovannämnda TV kanalerna är gratis när det gäller digital-TV. Jag såg ingen möjlighet att (hemma) använda en vanlig antennsladd. I och för sig så har jag bra mottagning där jag bor enligt Teracom...

Jag har kollat på http://www.tvontime.tv men deras tjänster finns bara för PC, finns det något annat företag som erbjuder samma tjänst? Eller bhöver man det över huvudtaget?

Jag antar att jag kan ange min Lacie extern hårddisk som lagringsenhet till inspelningar som jag gör hemma, eller hur?

En sökning här på vårt forum gav lite info om EyeTV 410 men jag funderar fortfarande...

Tack på förhand

Mac
Helsingborg

Senast redigerat 2005-10-02 00:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 10:24

Två saker:

- PC-kortet från ElGato tar bara in gratiskanalerna och de innehåller *inte* Eurosport eller 3an. Om jag minns rätt kan man ta emot SVT 1, 2, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT24 gratis, annars behövs ett kort (och t ex en EyeTV 410).
- För att ta emot två program samtidigt kommer du förstås att behöva två stycken mottagare. EyeTV har ingen modell med två tuners vad jag vet.

Berätta gärna vad du bestämmer dig för, jag är också ute efter en smidig digitalTV->Maclösning.

Ursprungligen av steli:

- PC-kortet från ElGato tar bara in gratiskanalerna och de innehåller *inte* Eurosport eller 3an. Om jag minns rätt kan man ta emot SVT 1, 2, TV4, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT24 gratis, annars behövs ett kort (och t ex en EyeTV 410).
- För att ta emot två program samtidigt kommer du förstås att behöva två stycken mottagare. EyeTV har ingen modell med två tuners vad jag vet.

Ja, du minns rätt. Det är bara SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen som är gratis. Övriga kanaler kräver ett abonnemang, ett kort och en box med kortläsare (t.ex "EyeTV 410").

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-03 23:11

Elgato Eye TV Easy OK, men även en EyeTV USB är intressant

Tack för svaren. Det blev lite snurrigt nu, EyeTV Easy Watch är en bra lösning för den mobila människan och det är jag oftast, samt att den fångar de för mig mest nödvändigaste gratiskanalerna.

Jag är en som gillar prylar som är "så mycket som möjligt allt i en enhet" - har en QTEK9090 PDA/Phone, you get it , och därför har jag fortsatt kolla vidare på Elgatos hemsida där jag hittade EyeTV USB. Den kan mycket: spela in (analog)TV genom , antagligen, antennsladden, ta emot signal från vanliga VCR och encoda i MPEG-2 eller MPEG-4 kolla länken här.

Jag tycker att en EyeTV 410 är lite "overkill" for mig, och direkt digitalkonvertering av mina gamla videoband har nu helt plötsligt blivit ganska aktuell. Hm ,allt i ett alltså...

Nej, detta kallar för extraläsning på Elgatos websida samt Macoteket. Återkommer

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-04 14:34

Har någon testat EyeTV software - jag gissar att det är i stort samma programvara för alla Elgato TV kort, eller? Jo, frågan - kan man göra samma sak som i en vanlig VHS (VCR) maskin - snabbspola "över huvudet" dvs. att jag ser vad som susar förbi? Jag menar här när man har väl har spelat in något (eller konverterat osv)...

Kan man programmera inspelningar i EyeTV så att man väljer en kanal och vill att den ska spela in varje heltime och t.ex. 10 minuter åt gången (12:00-12:10, 13:00-13:10 osv osv, ungefär som när man programmerar en vanlig analog videomaskin...)?

Jag har läst i Elgatos FAQ men hittar inget sådant. De skriver bara om att det är möjligt att programmera över INternet och de nämner tjänster som inte finns i Sverige.

En riktig djungel out there...

Mvh,
Mac

Senast redigerat 2005-10-04 15:30
  • Medlem
  • 2005-11-13 22:30

Om man bor i en lägenhet, hur fungerar det då med signalen? Ska man skaffa ett tv-kort för analog sändning? Det som kommer ut ur antennkabeln i lägenheten (med kabel-tv) är väl en redan avkodad, analog signal?
Jag får inte ihop det? Kommer det analoga tv-kortet att vara helt av banan om några år?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-13 23:24

Analog eller digital lösning?

Vad jag förstår så är du på säkra sidan om du köper en EyeTV 410 eller liknande. Då är du redo för det digitala TV utbudet i framtiden.

De analoga USB TV korten är bra om du vill använda dem med kabel TV (som finns kvar även efer vi går över till det digitala nätet) och i fall att du har användning av de RCA utgångarna för konvertering av VHS band osv....

Jag har inte bestämt mig än och kör fortfarande med den gamla hederliga videobandspelaren, i alla fall under det här första uppdraget.

Trevlig kväll

Tänk på att oftast måste du ha en bättre antenn än det som följer med..

1
Bevaka tråden