Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre DVD-RAM-media?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis kommit över en DVD-RAM drive som jag tänkte använda för backupsyften.

Nu är jag på jakt efter media (tomma skivor).

Jag lästa på denna sida :
---------
Types of CD and DVD Disc Modes Supported

The DVD-RAM drive reads and writes the following DVD discs in cartridge:

Single-sided 2.6 gigabyte (GB) DVD-RAM Type 1 cartridge (disc not removable) and Type 2 cartridge (disc removable)
Double-sided 5.2 GB DVD-RAM Type 1 cartridge (disc not removable)
Single-sided 4.7 GB DVD-RAM Type 1 and Type 2 cartridge (Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) only)
Double-sided 9.4 GB DVD-RAM Type 1 and Type 2 cartridge (Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) only)
----------

Eftersom denna drive suttit i en PM G4 500MHz (enkelpropp) utan gigabit ethernet, tolkar jag det som att min drive bara har stöd för 2,6/5,2GB-skivor.

Problemet är att jag kan inte hitta någonstans där detta säljs. Alla verkar sälja 4,7/9,4GB.

Är det någon som vet var jag kan hitta 2,6/5,2GB-skivor?
Någon som vet om 4,7/9,4GB-skivor fungerar i min drive (kanske med begränsning i mängd data)?

Man tycker ju att någon "datamedia"-specialicerad affär (IRL eller på nätet) borde ha även dessa skivtyper. PowerMacen i fråga såldes ju så sent som sommaren 2000.

I sista hand kanske någon där ute sitter med den här typen av skivor, och vill bli av med dem?
Halva poängen med DVD-RAM är ju att de tål omskrivning så många gånger, så det borde kunna fungera.

Tacksam för svar och hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-03 08:55

Engströms i Göteborg är stora på media i alla former och har det du efterfrågar.
http://www.nae.se/visagrupp.php?id=270

Tack för tipset.
Faktum är att jag sett deras katalog en gång och blev ganska imponerad. Dock lyckades jag tydligen inte lägga deras namn på minnet.

Surt i detta fall är att de inte säljer i mindre än 5-pack.... Slutar på över tusenlappen med moms och frakt. Jag som tänkt köpa 2-3 skivor för hälften...

Ska ringa Maxell direkt och se om de kan tipsa om någon som kan tänkas ha hemma.

Nu har det löst sig.
Jag ringde till svenska Maxell direkt. Och de sa att produkten (som Engströms fortfarande har på sin web, men med leveranstid) slutat tillverkas för ett tag sedan.
Dock hade de 7 skivor kvar. Och det var inga problem att köpa lösa skivor.
Det slutade med att jag köpte 4st för 130 + moms per styck, som de skickade till Dabus som ligger på promenadavstånd från hemmet. Smidigt.

Ett tips kan alltså vara att om man är på jakt efter en produkt som verkar nedlagd eller extremt svår att få tag på så kan man kontakta tillverkaren eller distributören/generalagenten direkt. De har troligen bäst koll på om det finns någon kvar i vårt avlånga land samt vilken återförsäljare som kan tänkas ha kvar i lager om inte de själva har det.

1
Bevaka tråden