Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med GU-mail på mac (Göteborgs universitet)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min (nyswitchade) tjej fick sin efterlängtade iBook för några dagar sedan. Hon har en mail-address från Göteborgs universitet och ville använda den i OS X Mail. Problemet är bara att server-certifikaten bråkar. Tydligen körs flera olika IMAP-servrar (säkert för redundans eller något sådant). Man får därför störiga varningar. Är det någon som har något bra botemedel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-29 22:08

Hej,

min polare är Mac-admin på GU. Han kan säkert hjälpa till. PM:a mig för vidare info då han inte hänger här...

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Hej,

min polare är Mac-admin på GU. Han kan säkert hjälpa till. PM:a mig för vidare info då han inte hänger här...

mvh
b0bben

PM skickat.

Ni får gärna berätta hur det hela slutade. Jag kör GU-mailen i Mail. Får upp ett meddelande varje gång Mail startar, iofs inte så ofta, men ändå.

Hej.

Om ni inte redan har löst det hela så funkar det i firefox. Det är gratis och finns att ladda hem på: http://www.mozilla.com/firefox/

Jag kan bara hålla med Martin delvis. Studentportalen på nätet är sådär. Ful och långsam, men det fungerar.

Nu mer så är det inga problem att använda Apples Mail för att hämta posten. Fungerar precis lika bra som alla andra konton jag har. Lite svårt att hitta info för inställningar bara. Det går också att installera certifikatet (som tråden ursprungligen handlar om) i Mail och få det att fungera som det är tänkt.

Det har dock varit en del inkörningsproblem. Gammal e-post som inte funnits på det "nya systemet" under några veckor, mailservrar som inte svarar, osv...

Men det är bara att påpeka vad som inte fungerar och hoppas på att det blir bättre.

Ursprungligen av Wiking:

Jag kan bara hålla med Martin delvis. Studentportalen på nätet är sådär. Ful och långsam, men det fungerar.

Nu mer så är det inga problem att använda Apples Mail för att hämta posten. Fungerar precis lika bra som alla andra konton jag har. Lite svårt att hitta info för inställningar bara. Det går också att installera certifikatet (som tråden ursprungligen handlar om) i Mail och få det att fungera som det är tänkt.

Det har dock varit en del inkörningsproblem. Gammal e-post som inte funnits på det "nya systemet" under några veckor, mailservrar som inte svarar, osv...

Men det är bara att påpeka vad som inte fungerar och hoppas på att det blir bättre.

Hur får man tag på ett certificat? Laddar man ner det eller?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Hur får man tag på ett certificat? Laddar man ner det eller?

Ja, det är bara att klicka vidare i meddelanderutan i Mail.
För att läsa vidare, sök på "certifikat" i "Mail Hjälp".
GUs certifikat finns också på www.ca.gu.se.

Nä fan. Det funkar ju inte alls.

Nu är jag ny student på GU och försökte använda GU-mail i mail.app. Man kan installera certifikatet men det gör ju fan ingen skillnad! Man blir ju fortfarande mött av ett felmeddelande varje gång mail.app öppnas!! KASST!!

  • Medlem
  • 2006-08-26 16:18

Japp, så där var det på Borås Högskola också... Det hjälpte inte att man försökte "installera" certifikatet. (fast å andra sidan är det bara nån gång i veckan som jag startar om mail också)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 17:18

Läs och åtgärda problem enligt råden i http://www.99mac.se/mac-os-x/75613-felen-i-mail-tiger.html?highlight=GU

MVH
en som oxå haft problem

GU mail steg för steg hjälp

Vad har ni för inställningar för att använda Mail för att komma åt gu mailen utan behöva logga in på studentportalen??

/David

Inställningar för GU-mail finns på följande sida:
www.utbildning.gu.se/support/e-postidittvanligae-postprogram/

Strunta i mitt tidigare inlägg om certifikat, det fungerar inte längre.
Certifikatet finns alltså på följande sida:
http://www.swupki-pca.umu.se/CA/pcacert.crt

1
Bevaka tråden