Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pure-text, MAC -> PC, Enter = Fyrkanter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-10-03 03:28

Tja!

När man skriver ren text på MAC, antingen i Textredigeraren eller Taco HTML Edit eller liknande, och för över det till PC så blir alltid alla "Enter" små rutor. Som jag har fattat det så kräver Windows en ASCII karaktär mer eller något för att göra det till ett riktigt enter. Eftersom att man kan öppna txt filer som är överfördra från PC -> MAC utan att det påverkar filen så måste det betyda att MAC kan läsa "PC Enters" men PC inte kan läsa "MAC Enters". Finns det då någon inställning som gör att man alltid gör "PC Enters" i MAC, eller finns det någon text-editor som gör det? På tex Taco HTML spelar det egentligen ingen roll, det jag vill komma åt är bara att kunna skriva txt-filer och öppna de på både PC och MAC.

//Tack

I inställningarna för Textredigeraren kan du välja teckenkodning. Välj att öppna och spara i Windows Latin 1 så ska det funka.

Annars är Smultron en bra editor som har alla inställningar för teckenkodningar osv.

Problemet ligger väl både i Teckenkodning och vilken typ av radbrytning som som används.
Men problemert kan vara lika mycke på Windowssidan som Macsidan.

Vanlig mac kodar radbrytning med Hex 0D.
Windows/Dos använder sig an en kombination av 0D0A.
Unix kör med 0A.
(Detta är även ganska mycke upp till programmen hur de gör)

Kör du program som BBEdit på Mac, eller Ultraedit/EditPlus på Windows så kan man konvertera emellan och spara i alla formaten.

Så problemen blir när Macen bara kan spara i sitt format och Windowsprogrammet bara kan läsa sitt format.

Det finns nog ingen lösning förutom att köra ett program på Windows eller Mac som kan ändra till en annan typ av radbrytning.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-10-03 13:36

Johan: Det är just det det inte gör. Kör jag Västerländsk (Windows Latin 1) så blir det fyrkanter, kör jag UTF-8 så blir det samma sak. Får ta och kika på "Smultron"

Fredrik: Mao så finns det inget sätt att byta radbrytningen i "Textredigeraren", även om man har rätt kodning i allmänhet?

Ursprungligen av Gregg:

Fredrik: Mao så finns det inget sätt att byta radbrytningen i "Textredigeraren", även om man har rätt kodning i allmänhet?

Det stämmer nog. Själv kör jag BBEdit, där kan jag ändra Vilken radbrytning den ska använda.

Program som UltraEdit eller EditPlus på Windows kan "fixa" en felaktig radbrytning och spara om dem.

Textredigeraren i allmänhet är väl ganska kass, man kan inte ens skapa upp nya textfiler, Bara RTF och HTML.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-03 13:54
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Det stämmer nog. Själv kör jag BBEdit, där kan jag ändra Vilken radbrytning den ska använda.

Program som UltraEdit eller EditPlus på Windows kan "fixa" en felaktig radbrytning och spara om dem.

Textredigeraren i allmänhet är väl ganska kass, man kan inte ens skapa upp nya textfiler, Bara RTF och HTML.

Eller så använder man endast de första 127 teknena i ascii tabellen.

Ursprungligen av juanito:

Eller så använder man endast de första 127 teknena i ascii tabellen.

Fast radbrytning 0A och 0D är ju 10 och 13 i ascii, så jag tror problemet finns kvar

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-03 18:17
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Fast radbrytning 0A och 0D är ju 10 och 13 i ascii, så jag tror problemet finns kvar

Jo men där kan man då köra find and replace all

Det stämmer, det blir samma skit med olika teckenkodning i Textredigeraren, men du har alla alternativ för radbrytningssystem i Smultron.

Smultron är en svensk open-source editor som är väldigt smidig att jobba i.
http://smultron.sourceforge.net/

1
Bevaka tråden