Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Martin i Kuta, Bali

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vi sitter i Kuta pa Bali just nu och har ar laget ganska pressat just nu. Vi satt i en taxi pa vag mot Kuta Square for att kopa en ny resehandbok nar var taxichauffor tipsade oss om att en bomb hade smallt exakt dit vi skulle aka bara nagra minuter tidigare.

Vi klev ur taxin och gick direkt till ett internetcafe och da var klockan ca 20.20. Reuters eller dom svenska sajterna hade da inte skrivit nagot om bomberna. Det forsta ryktet var en gasexplosion i en restaurang men ett franskt par berattade att dom sett manniskokroppar pa marken intill dar bomben small - inte langt ifran Hard Rock Hotel intill Kuta Beach stranden.

Vi befinner oss i Seminyak/Legian pa ett litet hotell cirka 1km norr om Kuta just nu och kanner oss inte hotade.

Stamningen i Kuta ar valdigt tryckt och alla diskuterar det som har hant. Valdigt manga affarer stangde direkt efter att nyheten spreds via nyheterna och storsta gatan "Il Legian" sparrades av polisen kort efter explosionen.

Just nu finns det inte manga svenskar pa on savitt vi har markt, framst australiensare som har sportlov. Imorgon ar det final i australiensisk rugby men jag betvivlar att nagon vagar samlas pa en restaurang for att folja finalen.

Maria flyger hem till Melbourne, Australien imorgon och jag ska forsoka andra min flight sa jag kan flyga hem till Sverige snarast.

Halsningar fran Bali!
/Martin

Är du på Bali? Mejla DN. Skicka namn och telefonnummer till www@dn.se så tar vi kontakt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=468670&previousRenderType=6

Ursprungligen av TZW:

Är du på Bali? Mejla DN. Skicka namn och telefonnummer till www@dn.se så tar vi kontakt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=468670&previousRenderType=6

???????????????

Skönt att höra att ni är oskadda.

Tryggt att ni är oskadda!

/M

Skönt att läsa att du är ok. Försökte ringa när jag såg de första inslagen på tv, men jag insåg efter det första misslyckade försöket att mobilnätet på Bali antagligen behövdes bättre av de som deltar i räddningsarbetet.

Skönt att ni är oskadda och trygga.

Skönt att höra att ni är ok.

Jätteskönt att höra från dig nu. Gått och funderat under dagen, hur det gått för er.

Det kanns lite galet alltihopa. Vi var nere vid bombplatsen pa Kuta nyss och man kan inte riktigt forsta att det hant just har. Bomben i Kuta small i ett jattepopulart omrade och vi har passerat forbi dar dussintals ganger under var tid har.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10671160.asp
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=235916

Vi mar fint hursomhelst men det kanns olustigt att vara maltavla. Affarerna ar ganska tomma och stranden i Kuta var valdigt tom pa eftermiddagen. Maria aker hem till Melbourne idag men jag har atta dagar kvar. Vi far se om jag stannar kvar pa Bali eller om jag kan boka om/andra resplan.

Har lite bilder har, hogupplosta som tusan men jag har inte photoshop har...(laddar upp just nu, uppe om ca 10-15 minuter):

http://martin.bjornstrom.se/bali/

Skönt att höra att ni är oskadda.

Jag måste erkänna att man är lite chockad i allt detta - har lagt jättemycket tid på att hjälpa TT, Aftonbladet, SVD, Göteborgsposten etc med att ta bilder och tala med folk. Ett bra sätt att slippa tänka på att jag och Maria mycket väl kunde ha gått in i den där bomben igår kväll.

SVD: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10674768.asp

  • Medlem
  • 2005-10-02 15:51

Skönt att höra att det är bra med er.

Se bara till att få pröjs för bilderna. Varken SvD eller nån annan drake sitter i sjön utan "hjälp" av gratisfotografer.

(Vill du prata med Sydsvenskan? Jag kan intervjua dig här och nu... )

Jag struntar i betalningen - jag är mest glad att leva idag faktiskt!

Har redan talat med Sydsvenskan faktiskt! (tidningarna & TV verkar gilla folk som fotograferar och skriver gratis av någon anledning...)

Käre vän - Gläds över att ni är i livet båda två!

Riktigt otäckt, skönt att ni är oskadda!

En sak är säker, jag kommer nog inte åka med dig på semester i alla fall. Otrevligheter verkar dras till dig. Först jordbävningen i Indonesien och nu detta. Kan bero på att du helt enkelt reser så mycket i och för sig, och det verkar ju vara 99% trevligheter som händer (99trevligt.com?).

Skönt att ni är OK!

Jag träffade svenska ambassadören för Indonesien idag och diskuterade min hemresa. Dom har trollat lite så att jag kunde boka om hemresan, flyger härifrån på torsdag och lägger ett par dagar i Bangkok. Hemma på söndag morgon!

Var nere på stranden idag och tog bilder vid Jimbaran, ser helt jävla galet ut därnere. Det går inte att förstå vad som har hänt. Dom dog i paradiset och det kunde likaväl varit vem som helst av oss som satt på restaurangerna där. Lägger upp lite bilder senare ikväll.

Är så ledsen för balineserna, dom närmar sig ekonomisk ruin på grund av detta och här finns det inte någon välfärd som hjälper till när det kniper. Dom tjänar 400-1200kr i mån normalt sett och nu stack turisterna...

En intressant grej mitt i allt detta:

- Jag upptäckte att ganska många ungdomar "passar på" och försöker få ut ersättningar från försäkringsbolag, UD eller resebyråerna mitt i kaoset. Jag satt och snackade med ett gäng igår och dom hade en plan för att försöka få hela resan betald genom att skylla på allt och alla. Gänget från Härnösand ville ha alla flygpengarna tillbaka och bo på lyxhotell tills att ambassaden bokat en hemresa åt dom. Så blev det inte. Däremot hjälpte dom till att tala med Thai som låter oss boka om trots att biljetterna inte är ombokningsbara.

Svenska ambassadören fick en del skit i morse för att han "inte varnat för att muslimska högtiden ramadan börjar snart", "varnat för att bomber smällt tidigare på bali" och andra konstigheter. Han svarade mest att det är upp till var och en att resa dit man vill - dom kan bara varna eller avråda. Att kolla upp resmålet innan man reser är också personens eget ansvar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-03 14:31
Ursprungligen av Björnström:

En intressant grej mitt i allt detta:

- Jag upptäckte att ganska många ungdomar "passar på" och försöker få ut ersättningar från försäkringsbolag, UD eller resebyråerna mitt i kaoset. Jag satt och snackade med ett gäng igår och dom hade en plan för att försöka få hela resan betald genom att skylla på allt och alla. Gänget från Härnösand ville ha alla flygpengarna tillbaka och bo på lyxhotell tills att ambassaden bokat en hemresa åt dom. Så blev det inte. Däremot hjälpte dom till att tala med Thai som låter oss boka om trots att biljetterna inte är ombokningsbara.

Svenska ambassadören fick en del skit i morse för att han "inte varnat för att muslimska högtiden ramadan börjar snart", "varnat för att bomber smällt tidigare på bali" och andra konstigheter. Han svarade mest att det är upp till var och en att resa dit man vill - dom kan bara varna eller avråda. Att kolla upp resmålet innan man reser är också personens eget ansvar.

Bilder på gänget från Härnösand?
Vilken ålder var de i?

Om de är i 20-25års ålder är det stor chans att man vet vilka de är

Hehe, det var inte meningen att peka ut vissa personer utan snarare själva tankesättet att det inte är ens eget ansvar utan "statens ansvar" att se till att alla är säkra överallt på jordklotet.

Dom var i 20-25 årsåldern

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-04 18:31
Ursprungligen av Björnström:

Hehe, det var inte meningen att peka ut vissa personer utan snarare själva tankesättet att det inte är ens eget ansvar utan "statens ansvar" att se till att alla är säkra överallt på jordklotet.

Dom var i 20-25 årsåldern

En kille från min högstadieklass ska vara på bali denna månad enligt hans kompisar.

S U C K !
Otroligt att resonera så - låt dem simma hem.
Man reser på egen risk, det är på eget ansvar att ta reda på saker dit man reser.
Staten har inget med detta att göra överhuvudtaget.

Bilder från Jimbaran etc: http://martin.bjornstrom.se/bali/

(vissa bilder är rätt tunga att se om man tänker sig själv i deras ställe)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-06 11:38

Fick reda på det nu. De du träffade Björnström, om alla 4 var där så var 2st utav killarna och tjejen från min högstadieklass

1
Bevaka tråden