Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 segare med 1GB än med 512MB RAM!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-03 02:14

Tjenare!

tyckte att min mac med 2x512 blivit ruskigt seg!

Ska verkligen en 2ghz sprillans ny (knappt en månad) mac vara såhär seg? tänkte jag. alla smådetaljer som fönsterhantering osv gick tröttsamt segt!

Då läste jag att det var ganska känsligt vilken typ av minne man slängde i datorn så jag plockade helt enkelt ut ett och behöll det som satt i datorn vid leverans.
Och vilken skillnad!!
Fönstren bara flyger omkring och alla program smäller igång!

Men vem vill köra 512mb?
Det bästa måste väl vara att köpa ett minne från macoteket eller någon återförsöljare av mac?
Och kan jag köpa ett 1gb och köra med mitt 512 eller blir det krångel då?

Så akta er för att köpa skumma minnen!

MVH//Per

Behöver inte vara minnet som det var fel på, segheten kan ha berott på att du haft datorn igång en längre tid utan att logga ut eller starta om, något som slöar ned alla datorer.

Ursprungligen av Simon Templar:

Behöver inte vara minnet som det var fel på, segheten kan ha berott på att du haft datorn igång en längre tid utan att logga ut eller starta om, något som slöar ned alla datorer.

Vad beror den segningen på?

Ursprungligen av David Slättne:

Vad beror den segningen på?

Det beror på att datorn bollar med fler och fler filer/program/data fram och tillbaks mellan hårddisk/minne/buss/grafik o.s.v. till slut så tar det ut sin rätt. Startar man om datorn eller loggar ut så rensas slagget bort. Seghetsproblemet märks mest om man har ett flertal program/processer igång samtidigt.

Ursprungligen av Simon Templar:

Det beror på att datorn bollar med fler och fler filer/program/data fram och tillbaks mellan hårddisk/minne/buss/grafik o.s.v. till slut så tar det ut sin rätt. Startar man om datorn eller loggar ut så rensas slagget bort. Seghetsproblemet märks mest om man har ett flertal program/processer igång samtidigt.

En utloggning tar inte bort alla swapfiler, endast en omstart löser det problemet. iMac G5 är erkänt långsam då det gäller att läsa och skriva till hårddisken. Till och med eMac är snabbare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-03 02:39

jag stänger av datan nästan varje natt så det är inte det det beror på

konstigt du säger det. men jag kör med 512 originalminnen på min iMac 2Ghz. Och den känns riktigt slö ibland - badbollen kommer ofta :rolleyes: har dock tänkt sätta i mer minne och hoppas verkligen det förbättrar saken!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-09 18:47

Macen är rätt kännslig för vad man sätter i för minne, minnena vi säljer till macar är mkt dyrare men krånglar aldrig.

Lite info från apples sida

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86814

Ett program som kan orsaka att det går långsammare är Norton Antivirus - OM ni har det så följ Macfixits råd ( Podcast: 8/10 ) och avinstaller det - dom säger att det kan skada en del OSX 10 tempfiler också... hörde detta från deras podcast.

http://www.macfixit.com/podlinks
http://www.macfixit.com/article.php?story=20051006072329919

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 19:19

hmm, jag kanske borde pröva att slita ut min 256:a som följde med och bara ha min 1024 som jag köpte...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-09 23:35

testa det.. tror macen är grinig med vilket minne man har i.. ska köpa 2st 1024 från macoteket. Det måste ju funka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-03 18:07

Fick Nortin Antivirus 10.0 med när jag köpte min iMac. Har det installerat men använder det aldrig.
Men hur gör jag för att avinstallera det? Hittar ingen väg för detta? :S Kanske lite pinsamt men, vill gärna få det gjort.
Tack!

Det är fel på minnen i imacarna..
min dog efter tre dar..
dom fick byta ut logickortet eftersom minnen är inbygg..
det är nog det som är problemmet med imac..:(

Ursprungligen av Mauricio:

Det är fel på minnen i imacarna..
min dog efter tre dar..
dom fick byta ut logickortet eftersom minnen är inbygg..
det är nog det som är problemmet med imac..:(

Fast äldre iMac G5 har inte inbyggt fast monterat minne....

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast äldre iMac G5 har inte inbyggt fast monterat minne....

läs först

Ska verkligen en 2ghz sprillans ny (knappt en månad) mac vara såhär seg? tänkte jag. alla smådetaljer som fönsterhantering osv gick tröttsamt segt!

Ursprungligen av Mauricio:

läs först

Ska verkligen en 2ghz sprillans ny (knappt en månad) mac vara såhär seg? tänkte jag. alla smådetaljer som fönsterhantering osv gick tröttsamt segt!

Men 2Ghz modellen har INTE fast inbyggt RAM minne, bara de nya 1,9 och 2,1 Ghz iMacarna har det.

Ursprungligen av Simon Templar:

Men 2Ghz modellen har INTE fast inbyggt RAM minne, bara de nya 1,9 och 2,1 Ghz iMacarna har det.

vilken modellnr har 2Ghz då??

1
Bevaka tråden