Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt gångjärn på Powerbook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-03 09:16

Godmorgon, i går kväll när jag skulle öppna min kära TiBook sa det pang! och gångjärnet lossnade från skärmen, skitkul nu kan jag inte stänga den eller öppna den för mycket, tur nog fungerar skärmen fortfarande.

Nu är frågan denna, min dator är en 1 Ghz TiBook snart tre år gammal, är det värt att reparera? Känns som att reparationen kommer kosta mer än den är värd...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-10-03 09:44

Just gångjärnen är väl skruvade, så dom kanske går att byta, få ett kostnadsförslag från någon kompetent återförsäljare med egen reparationsverkstad.

Tveksamt om det blir billigt nog.

Min tjej's 800Mhz TiBook råkade ut för att ramen som går hela vägen runt inuti skärmen knäcktes vid ett av skruvhålen. För att "reparera" detta var man tvungen att byta hela skärmen för 5000:- + arbetskostnad + moms. Jag åkte ner till en lokal smed som gick fram till en plåtbockningsmaskin som var stor som en buss och knäckte till en bit rostri plåt som passade perfekt att med milt våld knacka fast som ett stöd (eller kanske snarare som en skena vid ett armbrott). Funkar perfekt, 150:- (någon moms var inte aktuell

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-03 10:33

hmm lutar åt silvertejp då,

är det så att kablarna går ner i det andra gångjärnet så jag har haft tur i oturen? har inte hunnit inspektera skadan tillräckligt än.

får väl gå till nåt serviceställe då men känns rätt menlöst...
får använda som stationär dator annars, just nu vilar skärmen fint mot väggen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 11:36

Hur går det för dig? Jag har råkat ut för samma sak, mer eller mindre. Mitt högra gångjärn sa knak när jag skulle öppna datorn, och det har gått helt av precis till höger om det högra gångjärnet så att säga. Dessutom är det så trögt att det inte går att vrida på (utan att ta av det och använda två tänger)..... suck*

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-15 12:03

hmm jag har gett upp att försöka laga det. Datorn funkar ganska bra jag kan stänga och öppna den och jag klarar mig ok med ett gångjärn. Det blir en ny PB när det nu kommer. Jag ringde och undrade vad det skulle kosta att laga och dom sa mellan 6-12 tusen beroende på TiBook-modell. Minst 6000 är det inte värt.

Tydligen måste dom byta skärm och rubbet när man lämnar in den...

Ja, hur tror du att dom annars tjänar pengar? Genom att byta ut fungerande skärmar...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-15 12:37

hmm, det går att komma undan billigt och mitt tips är kolla Ebay. Fixade min pbook titanium 667 DVI, ni vet modellen där ytan lätt nöts bort vilket resulterade i att min pbook vart stundtals strömförande.

Hittade en ny "överdel" till pbooken på ebay, betalade runt 10usd plus ytterligare 10usd ifrakt.

Är du lite händig av dig rekommenderar jag att du letar reserverdelar på ebay, går att finna billigt och fixar den själv. Det är inte så svårt som man vill tro, räcker med någorlunda koll.

Finns även andra metoder, lim, finns lim som är otroligt slitstarka, olika elektroniklim, superlim, lim som sammansvetsar två material osv. Kanske kan du bara limma skadan? Fast då spelar det estetiska in, hur snyggt är det när det syns att gängjärnet en gång har brustit?...

Ja, men det spelar väl inte så stor roll hur det ser ut, bara det funkar?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 18:26

Hör med någon dentalfirma. Har för mig att jag hört en solskenshistoria om en lyckad svetsning på just ett sådant ställe. Dom är vana vid Titan.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-10-17 09:14

Hade gärna limmat om det gått men i såfall får jag limma fast gångjärnet i skärmen under titanet och det känns sådär....äsch..

Powerbook Hinge (gångjärn) säljs väl på PBparts eller vad de heter. PBrepair? Jag minns inte namnet, men de säljer reservdelar på nätet. Tänk på att köpa rätt, vänster hööger är ej lika.

1
Bevaka tråden