Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook blir långsam efter ett par dagars uptime

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-02 22:42

Tjosan.

Nu är jag väldigt off vad gäller iBook's och allt vad Mac gör. Jag har haft min söta iBook i drygt en vecka nu. Jag har verkligen mycket kvar att lära.

Men nu, efter att den stått igång i fem dagar, vilket jag inte tycker är någon vidare lång tid, så upplever jag att den laggar väldigt mycket. Det är inte det här flytet i datorn som det annars är.

Någon som vet vad det kan bero på? Jag själv tycker ju inte direkt att det ska bli sådär slött och segt, efter en uptime på dryga 5 dagar.

Jag har en iBook G4 12" 1,33GHz. Jag har även uppgraderat minnet så det är 1024MB i den.

Tacksam för lite funderingar.

(Kom ihåg, jag är helt ny med MAC, detta är min första mac i min livshistoria. Så jag är tacksam om ni tacklar mig lugnt. )

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 22:57

1. Öppna Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll visa alla processer och sortera efter % processor och kontrollera om någon process har snott åt sig mycket processorkraft.

2. Lyssna på datorn. Knattrar hårddisken mycket? Kolla i sådana fall hur mycket hårddiskutrymme du har kvar. MacOSX trivs bäst när det finns några extra GiB att skyffla data till.

3. Vilken typ av program kör du? Tar de mycket plats i internminnet så att mycket data måste skyfflas mellan internminne och hårddisk vid exempelvis programväxling?

4. Laggar det extra mycket när du gör något speciellt?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 23:25

Mina två kronor:

1. Starta om iBooken. Även om X bygger på Unix skadar det aldrig att starta om datorn då och då.
2. Ladda ner OnyX, som erbjuder möjlighet att köra rensningsscript och diverse optimering, det brukar kunna fräscha upp ett system ganska enkelt och snabbt.

Sen är inte iBook den snabbaste datorn, särskilt inte med standardminnet, så försök att hålla antalet program du har igång samtidigt till ett minimum. Ett bra verktyg är App Stop som kan stoppa olika programs CPU-cykler vilket ofta kan göra datorn lite kvickare (Photoshop drar konstant cirka 2% CPU på min mini även när jag inte använder det, iTunes 1-2% osv.). Ladda ner gratis på Versiontracker.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-02 23:44

Tack för era väldigt bra och utförliga svar. Det är precis vad en nybörjare behöver. Har kollat igenom det mesta du sagt boma.

Och de flesta av de där punkterna går bra.

Dock som svar på punkt fyra, det har inte laggat förr. Det var bara nu. Jag löste detta med en reboot faktiskt.

Macvarg: Jag ska kolla upp de där grejerna du tipsar om. Se vad som kan hända.

Som sagt, tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 10:13

Om problemet fortfarande återstår kan du alltid ringa till Apples support, det kan ju vara så att det tyvärr är något fel på din dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-04 10:55
Ursprungligen av malic:

Tjosan.
Tacksam för lite funderingar.

(Kom ihåg, jag är helt ny med MAC, detta är min första mac i min livshistoria. Så jag är tacksam om ni tacklar mig lugnt. )

En sak som gör att min dator laggar är just minnet. Och inte nödvändigtvis alltid internminnet.
Om jag drar igång iPhoto så tar interminnet slut och den börjar jobba med HD:n (384MB ram) Det som sen händer är att HDn blir full. Jag har normalt ungefär 1GB ledigt på HDn totalt 10GB. Mac OSX Virtuella minnes hantering är lite jobbig eftersom VM filerna bara kan bli större de minskar inte i storlek när behovet är mindre. Med andra ord när jag stänger ner iPhoto så har ja bara några MB kvar på skivan. En omstart är enda medikamentet i mitt fall. Jag undrar om du har haft nåt igång som har varit extremt minnes hungrigt och hunnit fylla din skiva? Bara mina funderingar. Dock tror jag att du har mer en ett par Gig ledigt på HD och då är det antaglien inte som för mig. Men som information för framtiden.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-04 19:46
Ursprungligen av juanito:

En sak som gör att min dator laggar är just minnet. Och inte nödvändigtvis alltid internminnet.
Om jag drar igång iPhoto så tar interminnet slut och den börjar jobba med HD:n (384MB ram) Det som sen händer är att HDn blir full. Jag har normalt ungefär 1GB ledigt på HDn totalt 10GB. Mac OSX Virtuella minnes hantering är lite jobbig eftersom VM filerna bara kan bli större de minskar inte i storlek när behovet är mindre. Med andra ord när jag stänger ner iPhoto så har ja bara några MB kvar på skivan. En omstart är enda medikamentet i mitt fall. Jag undrar om du har haft nåt igång som har varit extremt minnes hungrigt och hunnit fylla din skiva? Bara mina funderingar. Dock tror jag att du har mer en ett par Gig ledigt på HD och då är det antaglien inte som för mig. Men som information för framtiden.

Nej, något jättekrävande har jag inte haft igång. Sen har jag ju även 1GB i minne. Dessutom så har jag lite över 40GB kvar på min HDD. Så det är nog inte något sådant problem jag har haft.

Datorn funkar bra nu efter en omstart den gången. Får se om det upprepar sig. MGör det de, så får jag väl se till att kontakta Apple eller något liknande.

Skriv top och kolla om det är nån process som tar upp mycket minne, tex pga av en minnesläcka.

Har haft liknande problem med min iBook tidigare, vet inte riktigt om de är kvar för jag har startat om så många gånger den senaste tiden. Dock kunde man observera fenomenet genom att öppna terminalen och köra top. Om jag sedan ändrade ljusstyrkan på skärmen genom tangentbordet stod det, förutom att ett antal trådar kördes och att några sov, också att en tråd var "stuck". Detta är dock en gammal iBook från den oturliga logik-korts-serien och har varit inne på en reparation så det kan mycket väl ha med det att göra.

Kanske inte är till så mycket hjälp, jag menar bara att det har funnits liknande problem förr och det är ju inte omöjligt att de kan finnas kvar på ett eller annat sätt. I så fall har det inget med RAM-minne eller hårddisk eller ens krävande program att göra, men vad problemet är vet jag ej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-14 20:41

Jag har också känt av att ibooken blivit seg, jag köpte min för drygt 3veckor sedan, och har startat om den en gång för någon uppdatering. Men nu de senaste dagarna har den känts seg, fast jag har extremt lite igång. Dock har jag bara 512mb i ram och det står att det endast finns 15mb ledigt.

Sedan mitt safari verkar lite mysko, har endast 3flikar igång endå tar det 80mb i ram, samma med ff har jag för mig brukar ligga på en fjärdedel av det. Ska nog slänga in ff och se hur stor skillnad det är.

Mycket Virtuellt Minne kan slöa ner datorn rejälv ibland har jag märkt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-15 00:37

Skumt. Jag har 1.5 GB i RAM och 12 dagars uptime än så länge.. Man bör ju ha några GB kvar på hårddisken för att OS X ska må bra..

Även om det är en kvarleva från mina vanor tiden före OS X så startar jag fortfarande om min iBook då och då för att "rensa". Jag vet inte om det går att motivera rent tekniskt, men det känns som att de hjälper och det räcker för mig

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-15 13:01

Hm, jo. Det har du rätt i. Precis som man gör med Windows.. :/ Men man gör ju som man själv tycker... Och jag tycker allt fungerar bra utan någon omstart än så länge. Fast det är ju bra i och för sig att starta om så det rensas precis som du sa.

1
Bevaka tråden