Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verifiera filer med MD5 (hjälp någon?)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, jag har slängt ihop ett litet program med vilket man kan verifera filer med MD5 aloritmen. Tyvärr fungerar bara programmet med vissa filer. Jag tror det är de med resourcefork som inte fungerar men jag är inte säker. Hade tänkt göra programmet tillgängligt för allmänheten när det är färdigt, gratis förståss. Källkoden går att ladda ner på följande adress:

http://homepage.mac.com/gabrielf/

Skulle vara kul om ni laddade ner det och kollade på det. Det finns mer info i medföljande readme.

Programmet är skrivet i Cocoa/Objective-C i ProjectBuilder 1.0.1 Bara att dra igång och kompilera.

Hoppas verkligen de låter ProjectBuilder/InterfaceBuilder vara gratis framöver. Det är underbart att ha tillgång till gratis (och bra!) utvecklingsverktyg.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-29 09:48

Tips: Du kan läsa resourceforken från Obj-C genom att lägga till /rsrc efter filnamnet.. (Funkar i terminalen också)

För er som är intresserade så fixade jag problemet. En fungerande version av programmet kan laddas ned från http://homepage.mac.com/gabrielf/

Jag skrev en större del av programmet i ren C och felet hade inte med resurser att göra utan om filen var binär eller inte. Jaja det är väl ingen här som har nytta av en fil-verifierare. Inte ens jag har det

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-30 10:17

Problemet är att även om det vore skönt att kunna kolla så att ingen är och pillar på grejer så måste man ha ett bra ställe att lagra checksumen jag får också så dom inte bara ändrar den också.. Det blir helt plötsligt ganska mycket jobb som jag inte har tänkt ta itu med just nu, men om du gjorde så att den kunde ladda ner filer och sen verifiera dom mot en md5 checksum som du får från samma site så börjar det bli användbart..

1
Bevaka tråden