Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eurobell i kunkurs, vem ska jag nu välja?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Eurobell har gått i kunkurs. Fick ett fräckt brev av Tele2 om att dom tar över mig som kund, försämrar priserna samt binder upp mig i 6 mån. Bredbandsbolaget tänker förpesta min ADSL-uppkoppling (som jag också körde via Eurobell).

Vägrar finna mig i Tele2/BBB fräcka sätt. Tänker ta fajten.

Men vilken operatör ska jag välja. Är det Glocalnet som trots allt är bäst nu när inte Eurobell finns kvar?

MVH// Johannes

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 11:13

Jag kör med Glocalnet 8mb ADSL och har de på fasta telefonen också... de har en grymt bra personlig service, men lagomt långa inkopplingstider (det är faktiskt telias fel... I know that), men när det väl är inkopplat kan du ge dig f*n på att det går undan om det händer något... jag tänker inte byta bort "mitt kära" Glocalnet för något i världen.

Ursprungligen av Scumpi:

Jag kör med Glocalnet 8mb ADSL och har de på fasta telefonen också... de har en grymt bra personlig service, men lagomt långa inkopplingstider (det är faktiskt telias fel... I know that), men när det väl är inkopplat kan du ge dig f*n på att det går undan om det händer något... jag tänker inte byta bort "mitt kära" Glocalnet för något i världen.

Glocalnet låter som ett ok alternativ. Dom är inte lika billiga som Eurobell var men kanske bästa kvarvarande alt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-01 11:46

I och för sig är det där med internet alldeles för överreklamerat.

Allvarligt: Nej, ingen annan leverantör kan tvinga dig att bli kund hos dom. Dom kan ha köpt kundlista och eventuella fordringar från konkursboet, så om du är skyldig EuroBell pengar, så kanske dom ska skickas nån annan stans nu. Men du har inget som helst avtalsförhållande med de nya aktörerna, och bör kunna be dom dra åt helvete.

(Det skulle bara fattas att man kunde göra så! Tänk om jag säljer en bil på avbetalning till dig, sen "går jag i konkurs" och så får du en räkning från Ärlige Nisse på det dubbla beloppet...)

Men...och ett stort men: Har du läst alla meddelanden du fått från Eurobell? Lusläst? Kan det vara så att dom har meddelat att dom lägger ner verksamheten, och att dom skickar över alla abonnenter till nån annan leverantör OM DU INTE SVARAR ATT DU INTE VILL?, (dvs ett negativ avtalsförhållande: Du blir bunden genom att inte göra ett smack, men hade behövt svara för att INTE bli bunden).

Kan du, alldeles uppriktigt, säga att du har järnkoll på allt Eurobell (eller annan) skickat, så kanske du ska testa med att 1) Kontakta dom direkt och vänligt men bestämt tacka nej vilket kanske löser problemet utan onödig blodspillan, eller 2) kontakta konsumentverket och hör vad dom säger INNAN du börjar krångla för mycket eller 3) prata med din kommuns konsumentvägledare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-01 12:31

iJohannes:
Sitter i samma sits när det gäller ADSL, fast i mitt fall väntade jag på att bli inkopplad av Eurobell (byte från Spray/Tiscali). Nu tycker BB att dom tydligen har rätt att ta ut en startavgift fast jag redan hade avtal med Eurobell om 0:- i startavgift. Tyvärr har jag inte hunnit ringa BB än för att kolla om det verkligen stämmer. Envisas dom så kommer jag att bråka.

Ursprungligen av Danne V:

Men...och ett stort men: Har du läst alla meddelanden du fått från Eurobell? Lusläst?

I mitt fall har Eurobell inte skickat ut ett smack sen dom gick i KK. Det enda officiella som dom har gått ut med är en länk på deras hemsida till http://www.bredbandsbolaget.se/eurobell/. Det var för övrigt är på 99mac som jag fick nys om att dom gått omkull. Det enda som har skickats hem är ett "fint" erbjudande från BB...

Det är ju skit detta. JAg vill inte ha med BBB att göra. Man har hört så mycket skit om dom. Sen att dom låser upp kunder med sin kostiga telefoni-lösning är ju att gå tillbaka i tiden, när man tvingades ringa med Telia.

Att dom inte heller är med i ADSL-lev-samarbetet som innebär att Flextronic kopplar ut och in ny lev. vid samma besök hos televäxel gör mig ännu mer tveksam till BBB.

Rapportering:

* Eftersom att Tele2 inte tänker ge samma prislista som Eurobell hade går dom nu med på att inte sätta en bindnigstid på mitt nya abonemang hos dom.

* Samma fajt kommer jag ta med BBB på måndag.

Sen när båda parter har nollat min bindningstid, kommer GlocalNet se detta i sin dator, och då går hela flyttlasset till GlocalNet.

Rackarns vad effektiv man blir när man är förbannad!

Och tänk vad trist det blir när BBB kopplar ur din ADSL och och du får vänta månader på Glocalnet!
Tänk på det innan du tar det slutgiltiga steget

mvh
sventa
Nöjd BBB/Bostreamkund

Ursprungligen av sventa46:

Och tänk vad trist det blir när BBB kopplar ur din ADSL och och du får vänta månader på Glocalnet!
Tänk på det innan du tar det slutgiltiga steget

mvh
sventa
Nöjd BBB/Bostreamkund

Det är just det jag vänder mig mot - Att BBB inte sammarbetar med andra ADSL-lev. Deras sätt borde motarbetas eftersom det inte gynnar fri konkurrens. Det är folk med din inställning som gör att BBB låter sig hållas.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-01 15:47
Ursprungligen av iJohannes:

Det är just det jag vänder mig mot - Att BBB inte sammarbetar med andra ADSL-lev. Deras sätt borde motarbetas eftersom det inte gynnar fri konkurrens. Det är folk med din inställning som gör att BBB låter sig hållas.

¨

Ehms i de fallen är det inte BBBs fel utan glocalnets, glocalnet strular i stort sett alltid när dom kopplar in kunder som haft annat abb innan (oavsett tidigare lev.)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 17:04
Ursprungligen av bogg:

¨

Ehms i de fallen är det inte BBBs fel utan glocalnets, glocalnet strular i stort sett alltid när dom kopplar in kunder som haft annat abb innan (oavsett tidigare lev.)

Det där måste jag opponera mig mot. När jag bytte från Telia till Glocalnet så vart det den dagen de sa att det skulle bli (jag var utan internet i en vecka ungefär, just för att Telia inte orkade koppla ur skiten och ringde minst en gång om dan och kom med avskräckande erbjudanden).

Men just frasen "i stort sett" är ju rätt relativ... så, ja... kanske de gör, men i så fall hade jag bara en dj*vla tur alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 18:57
Ursprungligen av bogg:

¨
Ehms i de fallen är det inte BBBs fel utan glocalnets, glocalnet strular i stort sett alltid när dom kopplar in kunder som haft annat abb innan (oavsett tidigare lev.)

Tog 8 veckor för bbb att koppla in grabben när han bytte från telia, fick ringa gång på gång och i princip börja om från början med ärendet varje gång, inte en j-l tog ansvar för något, men faktura kunde dom skicka ut på en gång.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-01 20:40

För upplysningen skull - måste jag nog tillägga att det _aldrig_ är den avlämnande operatören (den operatör som man byter ifrån) som har ansvaret när kunder byter operatör.

Det är den mottagande operatören som beställer porteringen ifrån aktuell leverantör (telenor/skanova/song etc) ... den överlämnande FÅR inte koppla ned kunden under den tid det tar för glocalnet och gänget att beställa och koppla in kunden. (Märk väl, koppla ned - inte inaktivera abonnemang, för DET får man göra enligt dagens porteringsavtal).

Så, om jag har telia idag, och beställer en portering till bbb - så är det utan undantag bbb som ordnar så att jag blir överkopplad till dem, det har inget med telia att göra överhuvudtaget.

Så, lyckas inte bbb - så är det i 90% av fallen deras eget fel. (Troligtvis för att man har valt en mindre nogräknad kopparaccessleverantör som leverantör, typ Telenor .. med 10 dagars leveranstid).

.. i korthet -- om Eurobell använder Telenor som leverantör,och du byter till någon annan leverantör som använder tex. Skanova eller SONG som leverantör, så kommer du få ett uppehåll på dit nät på ca 10 arbetsdagar.

Fel azral.

*BBB lovar att jag inte märker av något avbrott.
*Priset kommer ligga kvar på 235:-/mån för 8MBit.
*BBB ingår nu för tiden i operatörssammarbetet mellan ADSL-operatörer.

MVH// Johannes

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-08 08:47
Ursprungligen av iJohannes:

Fel azral.

*BBB lovar att jag inte märker av något avbrott.
*Priset kommer ligga kvar på 235:-/mån för 8MBit.
*BBB ingår nu för tiden i operatörssammarbetet mellan ADSL-operatörer.

MVH// Johannes

Fel i att du kommer få ett avbrott på 10 dagar om din kommande leverantör byter ifrån skanova till telenor?

Inte en chans, om man byter din leverantör till/från en kopparaccess så garanterar jag dig att du får avbrott.

I just eurobell --> bredbandsbolaget _bör_ du inte få något avbrott, då båda använder telenor som leverantör. (Men det har jag å andra sidan inte sagt så mycket om..)

/A

Ursprungligen av azral:

Fel i att du kommer få ett avbrott på 10 dagar om din kommande leverantör byter ifrån skanova till telenor?
/A

Just det.

Ursprungligen av azral:

Inte en chans, om man byter din leverantör till/från en kopparaccess så garanterar jag dig att du får avbrott.
/A

Egen erfarenhet: Telia (Skanovo) -> Eurobell (Telenor). Kort avbrott under arbetstid som jag aldrig märkte av.

Ursprungligen av azral:

I just eurobell --> bredbandsbolaget _bör_ du inte få något avbrott, då båda använder telenor som leverantör. (Men det har jag å andra sidan inte sagt så mycket om..)
/A

Suck... Tror du jag diktar upp saker. "Bredbandskunderna köps av Telenorägda Bredbandsbolaget och några störningar i trafiken ska inte ske lovas det. Prisbild och villkor stannar oförändrade." Läs själv här, azral.

// Johannes

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-08 21:42
Ursprungligen av iJohannes:

Just det.

Egen erfarenhet: Telia (Skanovo) -> Eurobell (Telenor). Kort avbrott under arbetstid som jag aldrig märkte av.

Suck... Tror du jag diktar upp saker. "Bredbandskunderna köps av Telenorägda Bredbandsbolaget och några störningar i trafiken ska inte ske lovas det. Prisbild och villkor stannar oförändrade." Läs själv här, azral.

// Johannes

Nåväl, jag bara förklarar verkligheten - när jag befinner mig på jobbet, så brukar den vara ovanligt påtaglig.

Men för dig kanske det går bra.

Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 01:31
Ursprungligen av azral:

Nåväl, jag bara förklarar verkligheten - när jag befinner mig på jobbet, så brukar den vara ovanligt påtaglig.

Hehe! Orden från en supporttekniker borde väga mer än de i en pressrelease, kan man tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 11:20

TDC (www.tdc.se) kanske kan vara något?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 00:42
Ursprungligen av iJohannes:

Hej,

Eurobell har gått i kunkurs. Fick ett fräckt brev av Tele2 om att dom tar över mig som kund, försämrar priserna samt binder upp mig i 6 mån. Bredbandsbolaget tänker förpesta min ADSL-uppkoppling (som jag också körde via Eurobell).

Vägrar finna mig i Tele2/BBB fräcka sätt. Tänker ta fajten.

Men vilken operatör ska jag välja. Är det Glocalnet som trots allt är bäst nu när inte Eurobell finns kvar?

MVH// Johannes

Borde du inte vara GLAD över att någon annan tagit över kostnaderna som Eurobell haft mot Telia och alla andra för att du faktiskt kan skriva det här inlägget?

Om inte så hade din Bredbandsuppkoppling dött direkt då Eurobell gått i konkurs. Det finns inget avtal i Sverige som förhindrar att operatören säljer sina kunder, vilket har skett i fallet med Eurobell, Comhem, Tiscali, Bostream bara för att nämna några få. Vill du vara säker på att du inte blir såld så byt till Telia och betala priset.

Anders
Alltombredband.se

1
Bevaka tråden