Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag konfigurera dynDNS?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 22:13

Hej,

Sitter och klappar på datorn och har lite problem.

Det upplägg jag har är följande:
telejack -> (ADSL-MODEM) -> (LinksysRouter) -> (PC + Linux +Mac)

Det jag skulle vilja göra är att göra FTP-servern på Linuxburken tillgänglig från nätet. Problemet är dock hur jag ska konfigurera det hela. Just nu finns en DHCP-server i modemet aktivt som delar ut en IP-adr till Routern som i sin tur fungerar som brandvägg/DHCP/mm och delar ut IP-adr till alla andra burkar.

Helst skulle jag vilja använda mig av dyndns men hur gör jag det? både modem och router stödjer dyndns...

Först tänkte jag använda mig av DHCP-forward i modemet så att den bara skickade vidare requests och bara fungerad som brygga. Detta kräver dock att man vet IP-adr till f.d. Eurobells DHCP vilket jag inte gör (någon som vet hur man hittar denna?)

Tips på hur jag bör gå vidare..?

Tack på förhand,
Gulan

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 23:24

Eftersom ADSL modemet knappast har någon DynDNS inbyggt så måste du uppdatera det manuellt varje gång du fått en ny adress.

Din Linsys måste forwarda port 21 också till din linux NAT adress för att FTP ska fungera utifrån.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-01 00:58
Ursprungligen av studiox:

Eftersom ADSL modemet knappast har någon DynDNS inbyggt så måste du uppdatera det manuellt varje gång du fått en ny adress.

Ursprungligen av gulis:

Hej,

både modem och router stödjer dyndns...

Eller missuppfatta jag nåt ?!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 09:43

...dyndns bakom modem + brandvägg

Hej igen,

Modemet stödjer faktiskt dundns så den kan automagiskt uppdatera dyndns (och det funkar).

Problemet med att låt linksysen sköta dynDNS var att den då skickar den interna ipadress som modemet gav den (192.168....).

Så jag gissar att jag måste låta modemet sköta om dynDNS. Så ett alternativ är ju att man sätter båda att skicka vidare port 20-21 ... men funkar det? Hmm får testa.

Har någon några andra alternativ eller tips?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-01 11:42

Jag kör med samma kjedja fast olika prylar och låter routern uppdatera mot dyndns och det fungerar perfekt.
modem -> router -> dator

Fast jag har ett speedtouch 516 modem och en Cqn router, fast det borde gå ändå att låta routern sköta dyndns grejen. Måste gå att ställa in vilket ip som ska skickas till dyndns tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 19:05
Ursprungligen av Luzer:

Jag kör med samma kjedja fast olika prylar och låter routern uppdatera mot dyndns och det fungerar perfekt.
modem -> router -> dator

Fast jag har ett speedtouch 516 modem och en Cqn router, fast det borde gå ändå att låta routern sköta dyndns grejen. Måste gå att ställa in vilket ip som ska skickas till dyndns tycker jag.

Beror lite på vilka inställningar som dyndns klienten stödjer, med macklienten kan man tex använda en inställning som heter external, då kommer dyndns använda den adress som din request kommer ifrån, vilket automatiskt borde bli "utsidan" på ditt nätverk.

Routrarna brukar dock inte ha några alternativ så enbart trial and error kan se om dom skickar den address som som finns på routern eller om dom överlåter åt dyndns att se vart uppdateringsbegäran kommer ifrån.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 20:50

...modem, router och server + dyndns

...efter lite micklande har jag:
1) Flyttat config sidorna för modem och router (som uppdaterar dyndns som den ska) till ip:8080
2) Har gjort en portforward i modem som skickar vidare port 20-21 till routerns IP
3) Har gjort en port forward i routern som skickar vidare portarna till respektive server...

...men det verkar inte funka. Finns det någon begränsning i och med att jag försöker accessa www/ftp från insidan via det externa dyndns-namnet? Något jag missar eller är prylarna bara dumma just nu?

Tacksam för tips...

/Gulan

En del routrar tycker inte om att routa till sitt externa ip (atörde mig oerhört på det när jag hade en d-link 804), så be någon testa ditt dyndns-namn utanför ditt lan innan du ger tappt.

1
Bevaka tråden