Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur matar jag ut cd:n i Mac OS 9?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja jag vet egentligen hur man matar ut cdn.
Fast nu är det så att på min ny inskaffade quicksilver finns det ju ingen eject knapp på fronten och jag kör tangentbordet som inte har eject knapp.
I MacOS X är det inga problem eftersom F12 agerar eject, men i MacOS 9 som jag måste andvända då och då har jag upptäckt att det är lite svårare att få ut cd släden.

Är det någon vänlig (eller ovänlig, jag vill bara ha kunna installera i 9) som har nått bra tips. äpple + e fungerar bara om man har cd skiva i.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-01 11:10

Om jag inte mins helt fel, kan man väl dra den till papperkorgen.

Ursprungligen av Marco:

Om jag inte mins helt fel, kan man väl dra den till papperkorgen.

Problemet är inte om han har en skiva i, det är om han inte har en skiva i. Hur ska han kunna stoppa in en skiva?

Testa att använda Applescript, och gör ett script som du lägger på skrivbordet för snabb åtkomst.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Problemet är inte om han har en skiva i, det är om han inte har en skiva i. Hur ska han kunna stoppa in en skiva?

Precis.
Kastat skivor i papperskorgen har jag gjort sedan 97 men nu har jag ingen skiva att kasta.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-01 11:30
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Problemet är inte om han har en skiva i, det är om han inte har en skiva i. Hur ska han kunna stoppa in en skiva?

Testa att använda Applescript, och gör ett script som du lägger på skrivbordet för snabb åtkomst.

Okej, missade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 18:40

Jag ruttnade så på min quicksilver ....som också har problem med att öppna CD/DVD släden så jag tog fram borrmaskinen och borrade ett 3mm hål i chassit så man kan träffa den dolda eject knappen som sitter innanför med en TANDPETARE !!!

Mac har ju köpt/stoppat i en vanlig CD/DVD men voymkontroll /hörlursuttag/ejectknapp som sitter i vilken simpel PC som helst , "bara" att dom byggt in den ,och maccifierat lösningen . Som dom kallar "superdrive" eller andra balla namn.

/ Urban_H

  • Medlem
  • 2005-10-16 00:17
Ursprungligen av urban_h:

Jag ruttnade så på min quicksilver ....som också har problem med att öppna CD/DVD släden så jag tog fram borrmaskinen och borrade ett 3mm hål i chassit så man kan träffa den dolda eject knappen som sitter innanför med en TANDPETARE !!!

Mac har ju köpt/stoppat i en vanlig CD/DVD men voymkontroll /hörlursuttag/ejectknapp som sitter i vilken simpel PC som helst , "bara" att dom byggt in den ,och maccifierat lösningen . Som dom kallar "superdrive" eller andra balla namn.

/ Urban_H

Bra gjort!

Här, ladda hem denna. Den löser ditt problem.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/13986

Aaaaaaaa tack tack. Nu blir mitt liv lättare. Tack så mycket.

Berätta om det funkade.

Eject-scriptet brukar ju följa med systemet. Den kopplar man till F12 och vips så har man en eject-knapp.

Vad gäller borrmaskinen så brukar man kunna nå eject utan borrmaskin. Nu har jag ingen G4 i närheten, men på min gamla iMac G3 kan man peta på sidan av CD-skåran. Det finns till och med ett litet hål i skyddstyget som visar var man ska peta.

1
Bevaka tråden