Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När, och vilken PowerBook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-29 19:35

Detta är troligen den 100-posten om PB förseningen, men jag väljer att posta en ny trotts det.
Min situation är sådan här, Jag har 26.000 kr att spendera på en bärbar dator men jag är inte i akut behov av den dock kn jag inte hålla minna köpsugna fingrar längre än till slutet av Oktober. Därför undrar jag om det är värt att vänta till Oktober på en ny PB. Ett annat problem är valet mellan storlekarna. Jag har redan en iMac G5 20-tum som jag älskar, den har gjort mig smått beroende av stora arbetes ytor. Dock är problemet att jag behöver bära min nya bärbara till skolan varje dag så en stor 17-tummare kanske inte är så smart. Dock är jag öppen för erfarenheter och förslag.

De enda kriterierna jag har är följande:

Bra och gärna stor skärm gärna nära HD-upplösning, då jag arbetar mycket med grafiska saker.
Snabb och stabil
Lätt att hantera

Vad är er åsikt och förslag, vänta..., köpa nu, 12,15,17-tummare?

Tack på förhand!

Om du behöver höga upplösningar är ju 17" nästan ett krav, 15" 1280x854 / 17" 1440x900.
Men annars bör du väl använda din iMac till såpass högupplösta saker?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-29 20:34

Saken är den att jag gillar att arbeta på andra ställen, men vet inte om man orkar bära en 17-tummare varje dag till skolan. Dock vore jag tacksam om någon vet hur detta är och vill ge sin åsikt.

12"

Ja föreslår en PB 12", den kanske inte har bästa upplösningen, men du har ju som sagt en iMac. 12"aren är otroligt smidig och skapar extra frihet emot de två stööre datorerna enligt min mening.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 12:18
Ursprungligen av Zino:

Saken är den att jag gillar att arbeta på andra ställen, men vet inte om man orkar bära en 17-tummare varje dag till skolan. Dock vore jag tacksam om någon vet hur detta är och vill ge sin åsikt.

Jag älskar varenda tum av min 17-tummare, men den är onekligen lite klumpig att släpa med sig tyvärr... Nu bär inte jag omkring på min varje dag, men tycker ändå att det är lite bökigt att ta med den de få gånger jag ska sitta ngn annanstans än hemma.
Skulle jag köpa en ny dator idag så skulle jag tveklöst välja 15-tummaren istället.

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 12:34

Satsa på en 15-tummare med 128MB grafik så får du pengar över till lite tillbehör; mer minne, AppleCare, extra batteri, TV-kort, iPod, väska mm.

PS. Du får 1400kr tillbaka om du köper en iPod samtidigt som en PowerBook i Applestore.

Efter lite mer eftertanke så "tror" jag att en 15" skule passa erfekt till dig, har själv ingen större erfarenhet av den, men den har tillräckligt bra upplpösning för det mesta sakerna och den är tillräckligt bärbar enligt min mening.
12" har ju bara 1024x768, vilket jag tycker är helt oacceptabelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 21:49

jag hade skaffat en 12" pga att du ska bära med den till skolan varje dag. Har själv en 12" och har med den till skolan nästan varje dag och jag kan lova dej att din väska blir duktigt tung med böcker + dator. Finns en på skolan som har en 15" och jag tycker den är alldeles för stor för att kunna ha med och använda i skolmiljö ( sitta i soffor och jobba/surfa ). Sen så är det inte så stor skillnad på upplösningen mellan 12" och 15" att det motiverar den extra vikten/storleken enligt mej.

Jag hade aldrig köpt en 17", varför? För att den inte går att ha med sig utan en special väska ala doggetbag och att jag aldrig hade vågat ha med den i skolan pga dess värde. Sen lär ju alla hata dej när du sitter med en sån

Vad behöver du den till, lite mer specifikt?

//Macke

Jag har precis fått min powerbook...vägde mellan 12 och 15 tum. Valet föll på 15" med bättre grafikkort. Jag är hur nöjd som helst. 12 tummaren är smidigt i formatet men skärmytan är i minsta laget. Jag trodde att datorn skulle kännas större än vad den gör. Skulle jag ha valt 12" skulle det ha varit pga batteritiden... efter ett par dagar kan jag säga att jag definitivt gjorde rätt som valde 15"

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-09-30 12:05

Jag står också i valet och kvalet mellan en 12" eller 15". Fördelen med 15" är att den har väldigt mycket mer än 12" och därmed räcker lite längre i tiden. Samtidigt så är 12" extremt smidig...vill man ha hög upplösning - koppla till en extern skärm.

Svårt...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 12:11

har man möjlighet är ju det bästa att titta och peta på grejerna. jämföra lite.
var själv rätt övertygad om att det skulle bli en 15" istället för en 12", och det blev det utom tvivel efter att de båda granskats på närmsta Apple Center.

däremot var det ju inte bara volymen som spelade roll, utan det faktum att en 15" faktiskt har mer potential prestandamässigt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-30 14:37

Jag är också på gång att köpa en PowerBook och har stått inför precis samma valsituation när det gäller storlek. Det blev dock mycket lättar när man fick känna på datorerna. 12-tummaren föll bort på en gång, jag gillade inte alls skärmen och upplösningen. 17-tummaren kändes för stor för att jag skulle orka bära med mig den så valet föll alltså på 15-tummaren.
Jag kommer nog att vänta ett tag och hoppas på att Apple ska uppgradera PowerBook datorerna snart, det var trotts allt bra länge sedan dom gjorde det och det känns som att en uppgradering borde komma när som helst...

det sa jag också men man kan inte vänta hur länge som helst

1
Bevaka tråden