Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej koppla upp via ethernet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 11:25

Hej

Jag sitter vanligtvis uppkopplad via ethernet hemma. Häromdagen satt jag ute hos kund och skulle använda deras uppkoppling, men det fungerade inte.

En annan person på samma kontor kan koppla upp sig med exakt likadan dator som jag har (PB G4). Jag är inte direkt någon nätverkstekniker så jag undrar om det finns någon enkel förklaring till detta.

Det spelar väl ingen roll vad det är för dator...? Bara för att det fungerar på en annan PowerBook så behöver det inte fungera på din. Det kan väl finnas ungefär 100 anledningar till varför det inte fungerar.

Du ger ju ingen som helst information om vilka nätverksinställningar du har på din dator... eller vilka olika lösningar ni redan har provat...

Det kan ju t.ex vara så att det nätverket använder fasta IP-adresser, men din dator är inställd på att hämta IP-adress från en DHCP-server.

Eller det omvända förhållandet - dvs att din dator är inställd på fast IP, men deras nätverk använder DHCP.

Eller så har de spärrar i sitt nätverk som bara tillåter vissa specifika ethernet-id (s.k. MAC-adresser) att ansluta till nätverket.

Eller så kan det ju vara så enkelt som en trasig ethernet-kabel.

Eller något helt annat... osv osv osv

  • Oregistrerad
  • 2005-09-30 14:23

Sorry för den bristfälliga infon här kommer lite kompletterrande:

Jag hade inställningen "Automatisk" precis som PB:n som funkade

De kör med DHCP och sitter i ett nätverk med både Mac och PC

Min dator försökte ansluta via DHCP

Testade starta om datorn

Testade även att fylla i uppgifterna manuellt, men det funkade inte

Kabeln jag testade med var samma som funkade med PB:n så kablen var det inget fel på.

Vad är det för spärrar du pratar om hur upphäver man dem?

Ursprungligen av varglarsen:

Vad är det för spärrar du pratar om hur upphäver man dem?

Hur upphäver man dem... Ja, det beror ju på hur deras nätverk ser ut... Hur ansluter de till internet? Vilka "burkar" (routers, switchar, gateways, brandväggar, m.m.) passeras på vägen från din dator och ut på internet? Och vilka inställningar har de gjort i dessa "burkar"?

Det är lite svårt att komma med något generellt enkelt tips här... Hos din kund måste det väl finnas någon som är ansvarig för nätverket, och som kan hjälpa dig att göra de rätta inställningarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-03 10:26

Ok tack för hjälpen. Förstår att det är svårt att tipsa om något direkt. Jag fiskade mest efter om det var något uppenbart fel som jag gjort i mitt försök att ansluta till nätverket.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur upphäver man dem... Ja, det beror ju på hur deras nätverk ser ut... Hur ansluter de till internet? Vilka "burkar" (routers, switchar, gateways, brandväggar, m.m.) passeras på vägen från din dator och ut på internet? Och vilka inställningar har de gjort i dessa "burkar"?

Det är lite svårt att komma med något generellt enkelt tips här... Hos din kund måste det väl finnas någon som är ansvarig för nätverket, och som kan hjälpa dig att göra de rätta inställningarna.

1
Bevaka tråden