Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ska det vara svårt att konfigurera en Netgear WGR614?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-29 22:31

Jag håller på (försöker åtminståne) att konfigurera en Netgearrouter. Men den jäveln är svårflirtad som en östtysk gränsvakt. Man ska ansluta med kabel och gå till www.routerlogin.net i en webbläsare. Ibland kommer jag fram till routern, ibland kommer jag till och med förbi "Nu ska vi kolla vilken internetuppkoppling du har", men den hittar aldrig nån internetuppkoppling (datorn hittar inte ens routern).
Ska det vara så här? (Skulle inte tro det...)

Jag har satt routern på en Linksys komborouter, men det ska väl inte spela nån roll? Inte så länge jag försöker nå den med kabel?

  • Medlem
  • 2005-09-29 23:02

När jag drar ur kabeln till Linksysroutern kommunicerar datorn med rouern blixtsnabbt, men då kan jag inte konfigurera den eftersom deni nte har internetåtkomst?! Varför kräver den det när jag bara ska ställa in säkerheten? FAN!

  • Medlem
  • 2005-09-29 23:16

Hur är linksysroutern konfigurerad? Kan ju uppstå "intressekonflikt" om man försöker köra en dator genom två apparater med likvärdiga uppgifter. Varför skippar du inte linksysroutern och kör enbart Netggearroutern?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-30 00:27

Inte bra att ha 2 routrar i rad.

Testa att gå direkt på ip-adressen i Webbläsaren istället - 192.168.0.1 brukar vara default på en Netgear.

  • Medlem
  • 2005-09-30 07:51

192.168.0.1 hittas inte. Hade det inte varit ett krav att ha internet tillgängligt hade jag skippat det, men nu är Linksysroutern en komo av adsl-modem och router, trådlös med fyra LAN-portar.

Jag ska bara konfigurera den så att mina tekniskt analfabetiska föräldrar slipper göra det utan min hjälp hemma i Uppsala.

  • Medlem
  • 2005-09-30 07:52

kan det hjälpa om jag ger Netgear ett fast IP-nummer?

  • Medlem
  • 2005-09-30 08:10

eller kör dhcp-relay genom Linksys?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-30 08:27

IP-numret till Netgearroutern är 192.168.1.1.

  • Medlem
  • 2005-09-30 09:22

Det fungerar inte heller. Jag testade alla tänkbara kombinationer i går.

Koppla den direkt till din dator med en ethernetkabel och koppa bort alla andra nätverkskopplingar. Tryck reset på burken innan du kopplar in den.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-30 10:40

Du fick inte med något litet extra installations program för bredbandet då? Om du fick det och kört så kan det hända att det konfigurerat om routern så du inte kommer in. Det hände för mig på ett speedtouch modem, var tvungen att resetta hela burken hårdarumässigt sen kom jag in via ip/dns och kunde konfigurera den som jag ville. Se om du hittar nån liten resetknapp på burken

  • Medlem
  • 2005-09-30 11:29

Installationsprogram för bredband? Vi snackar mac här... Nej, min modem-router är inte specialinställd på nåt särskilt. Och jag har redan försökt med endast en kabel mellan Netgear och flera olika datorer. Då fungerar kontakten mellan Netgear och dator, men routern kräver internet för att kunna konfigureras via www.routerlogin.net (och ip-adressen fungerar som sagt inte heller).

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-30 12:12
Ursprungligen av Baron:

Installationsprogram för bredband? Vi snackar mac här...

Precis, och hur bra funkar det
Nej men skämt å sido, det låter inte alls trovärdigt att du måste ha internetåtkomst för att konfigurera routern. Är ju inte alltid man använer routern för att komma ut på nätet juh. Moment 22 änna.

Du kan inte gå runt problemet då å prova med en annan dator
Och du hittar inget reset-knapp eller?

  • Medlem
  • 2005-09-30 12:52

Jag har testat med två datorer, en gammal TiBook och en ny iBook. Jag har resettat 10 gånger. Minst.

Om jag låter Linksys släppa igenom Telias utdelade IP-nummer kanskek det fungerar? Vad tror ni? Det borde väl gå att få Linksys att inte agera router?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-30 13:04

Asså ditt externa Ip får du ju från telia, om du inte har fast ip hos telia men det vet jag inte ens om dom har, är väl bara dynamiska ip. Ditt lokala däremot, det är det som din router delar ut. Men det är ju dom inställningarna du gör i routern, alltså ställer in att du har dynamiskt ip etc. Och som jag fattar det så kommer du inte ens in i routern å då är det ju svårt.

  • Medlem
  • 2005-09-30 13:17

Jag kommer utan vidare in i min Lynksysrouter. Den har jag inga problem med. Problemet är att jag inte kan konfigurera den nya Netgearroutern så länge den är kopplad till Linksys.

Det går inte att brygga Linksysen?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-30 13:33

Det tror jag också på, brygga linksysen och koppla in den i ett vanligt LAN uttag så borde du komma åt den, du kan ju koppla in dig direkt i den och ändra lokala ipt till netgearen också så det inte krockar med linksysen på nåt vänster.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-30 15:08

in i Lan IP setup på Netgearen, ändra från 192.168.1.1 på lokal IP till 192.168.10.1 och lika på DHCP-scopet

Då bör den inte krascha med linksysen, antagligen behöver du inte router-funktionen i netgearen så knäpp av DHCP-servern i den och koppla linksysen på LAN-port istället

  • Medlem
  • 2005-09-30 15:22

Nu tror jag det blir lite galt här. Så här ser det ut:

telefonjack -> splitter -> Linksys WAG54 (modem+wifi-router) -> tp-kabel -> Netgearrouter.

Jag kan administrera Linksys. Linksys är min, Netgear är mina föräldrars och ska konfigureras för att senare pluggas in i ett Zyxel adsl-modem på annan ort med alla säkerhetsinställningar avklarade.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-30 15:52

aha, strunta då i linksysen helt och hållet.

Logga in i den utan att ha den uppkopplad till nått annat än datorn (som du gjort), då kan du ju göra alla nödvändiga inställningar.

  • Medlem
  • 2005-09-30 18:18

Favorit i repris:

Jag får inte göra några inställningar utan att ha internetåtkomst. Det är ju det som är själva problemet!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-30 20:19
Ursprungligen av Baron:

Favorit i repris:

Jag får inte göra några inställningar utan att ha internetåtkomst. Det är ju det som är själva problemet!

Suck på netgear och deras hijack-screens

http://www.routerlogin.com/basicsetting.htm

Varsågod

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-01 09:55
Ursprungligen av bogg:

Suck på netgear och deras hijack-screens

http://www.routerlogin.com/basicsetting.htm

Varsågod

Denna lösning behöver du alltså bara vara kopplad med datorn direkt till routern, utan något annat anslutet på WAN eller så.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-30 19:14

Har du inte möjlighet att få fler ipnummer från telia är det kört så till vida du inte kan stänga av routerfunktionen och bara nyttja modemfunktionen på ditt linksys dslrouter och då få ditt ipnummer av telia.

Verkar enklare att du fixar det hemma hos dina föräldrar där det ju inte är något problem att få ipnummer? Om du inte har särskilda anledningar till att inte umgås med dem

  • Medlem
  • 2005-09-30 22:53
Ursprungligen av Lm:

Har du inte möjlighet att få fler ipnummer från telia är det kört så till vida du inte kan stänga av routerfunktionen och bara nyttja modemfunktionen på ditt linksys dslrouter och då få ditt ipnummer av telia.

Verkar enklare att du fixar det hemma hos dina föräldrar där det ju inte är något problem att få ipnummer? Om du inte har särskilda anledningar till att inte umgås med dem

Det är 62 mil till mina föräldrar så jag tänkte slippa resa dit bara för att ställa in en manick. Men nu blev det så i alla fall eftersom jag inte hann fixa problemet. Jag prioriterade att umgås med dem. Vi får fixa det per telefon i stället.

  • Medlem
  • 2005-10-01 14:52

Som jag sa så är det för sent nu. Men tack ändå!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-01 15:07
Ursprungligen av Baron:

Som jag sa så är det för sent nu. Men tack ändå!

Du är bara otacksam

Inga problem.

1
Bevaka tråden