Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blir man utvecklare för Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar var man kan lära sig programmering specifict för Mac. Jag kan en del C++, och undrar om det ges några kurser, eller utbildningsprogram för att lära sig de programspråk och grunder som gäller för Mac OS (Speciellt Mac OS X). Kort och gott, hur blir men programmutvecklare för Mac-plattformen?

/Jont Olof

Lär dig Objective C och Cocoa, det finns ganska rejält med information på Internet. Speciellt nu med Objective C++ så blir det lätt för C++ programmerare att utveckla för MacOS X. Gör logiken plattformsoberoende i C++ och gör gränssnittet i ObjC. Kan knappast bli bättre

Annars är väl böcker ett bra sätt att lära sig. Själv har jag köpt boken Learning Cocoa, med den får man en bra genomgång hur Cocoa fungerar, sen lär man sig Objective C samtidigt.

Boken är skriven av O´Reilly och finns att köpa på www.bookshop.co.uk

[ 23-08-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-23 10:19

Glöm inte heller att ta upp alla frågor som du har här, det behövs lite mer händelser om 99mac´s utvecklardel ska hållas vid liv.

Jag svarar gärna på frågor när jag kan.

Hmm, är den där Learning Cocoa så bra? Funderade på att köpa den men om större delen av den går att läsa i PDF-format gratis från Apples hemsida så känns det lite onödigt att punga ut med runt 30$ för den.
http://www.cocoadevcentral.com/misc/showpage.php?show=00000004.php

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-23 15:04

Vi har en bunt kopior här, och jag måste säga att jag tycker faktiskt om boken, men jag har bara läst boken i syftet att lära mig vissa specifika grejer..

tja, kostade bara runt 300 så jag tyckte det var värt iaf, skönare att kunna sitta o läsa i boken samtidigt som man kodar.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-24 15:35

Hmm verkar juh lockande med en sådan bok finns den på någon svensk affär`?

  • Oregistrerad
  • 2001-08-24 15:39

Ah http://www.bol.se/se/ där finns boken men dyr som bara den.

Wow!!!

Här fick man ju kött på benen! Jag lovar att återkomma med frågor!!

/Jont Olof

[ 24-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

1
Bevaka tråden