Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Objective-C++

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-17 11:22

Taget från Apples Cocoa-Dev lista:

There has been a lot of discussion on the list lately as to whether or not Obj C++ is a part of the upcoming release of Mac OS X. I am pleased to announce that Mac OS X 10.1 introduces the Objective-C++ front-end to the Mac OS X version of the GCC compiler, allowing you to freely mix C++ and Objective C code in the same source file.

Objective-C++ allows you to use C++ class libraries directly from within your Cocoa application, or use Cocoa or Foundation objects directly from within your C++ application.

Heather Hickman
Cocoa Technology Manager
Worldwide Developer Relations

  • Oregistrerad
  • 2001-08-17 14:55

Det har jag väntat på länge

  • Oregistrerad
  • 2001-08-18 16:26

Hmm kanske bäst att kolla med er, det borde väl innebära att man skulle kunna skapa cocoa object i c++ och slippa köra obj-c över huvudtaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-18 17:01

Om du vill slippa Obj-C totalt så blir det Carbon. Men det går annars göra bara C++ object men när du vill anropa Obj-C klasser så blir det med Obj-C syntax. Du kan ju självklart om du verkligen vill skriva C++ wrappers till allt.. Ditt val

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-18 19:43

Om du vill slippa Obj-C totalt så blir det Carbon.

Annars verkar Qt kunna bli ett högintressant alternativ, om inte Trolltech larvar sig med licenserna.

Jag förstår inte riktigt motståndet mot Objective-C, och framförallt inte nu när Ojbective-C++ fungerar. Varför vill man "slippa" använda Objective-C?

Ska man koda Cocoa är det Obj-C som gäller (eller iofs java), vill man inte använda något av dessa språken får man hålla sig till Carbon

  • Oregistrerad
  • 2001-08-19 01:07

Hmm jo visst kan man köra java, det gör jag när inte c++ är möjligt, bara det att vill kunna programmera för cocoa utan att lära mig ett språk till, iaf för tillfället, obj-c är säkert bra, men har inte tid för det nu.

Cocoa är ett Objective-C API. Anledningen till att man kan använde Java är att Apple hare byggt en Java/Objective-C Brygga.

Så som sagt var, ska du koda Cocoa och något derivat av C är det Objective-C som gäller.

Om du ändå måste lära dig ett nytt API så är det väl lika bra att lära sig språket API:t är skrivet för...

Vad jag försöker säga är inte att man ska använda Objective-C för språkets skull... utan för att det är det språk som funkar bäst för Cocoa utveckling

[ 19-08-2001: Meddelandet ändrat av: odlund ]

1
Bevaka tråden