Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken PowerMac ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har precis investerat in en iMAC och ska nu även köpa en Powermac.
Men vilken?
Står och väljer mella 2.0 och 2.3.
På 2.3 får jag ju också den nya PCI-x platsen men är det stor skillnad på dom två.
Min tanke var ju annars att lägga mer på grafikkortet på 2.0.
Klarar jag mig på 2.0:an?Ska spela lite också hade jag tänkt.
Har för mig att jag läst nånstans att Agp porten på 2.0:an var "slö".
Som sagt mycket frågor men jag är ny på Mac (varit Pcdåre innan).
Ha det gött

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 00:44

Inte så jättestor skillnad på 2.0:an och 2.3:an. Det är som du säger att du förlorar PCI-X platserna, men de är egentligen bara intressanta om du tänkt uppgradera med extra kort av typ SCSI, SATA el. dyl. Även vissa videoredigeringskort kräver det.

Det andra du "förlorar" är möjligheten till mer än 4GB RAM, men för de flesta räcker det gott och väl.

AGP-porten är densamma i båda maskinerna.

Rent pris/prestandamässigt är Dual 2.0:an mest prisvärda G5:an idag, ja, och jag rekommenderar dig varmt att sätta i snabbare grafikkort (Radeon X850/256MB) samt mer RAM (1GB eller mer).

Försämrade Apple sin dual 2.0 vid senaste uppdateringen och plockade bort ramslots? Tidigare modellen klarar ju 8 GB?

stämmer bra

Ja det stämmer bra, för att inte den inledande modellen skulle ligga för nära nästa.

Jaha, det är ju också ett sätt att marknadsföra. Nå, men har ATI verkligen släppt ett X850XT för mac:en? Finns inte med på www.ati.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 16:00

Ja, den förra Dual 2.0:an gick upp till 2.3:a och den förra Dual 1.8 gick upp till 2.0, därav skillnaderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 21:08

ATi har släpp X850XT kortet endast som ett OEM-kort. Apple säljer det med nya burkar.

Det bästa du kan köpa i handeln är ett X800.

Gå in på Applestore o kolla.

Dock är skillnaderna marginella mellan korten, X850XT är lite snabbare bara.

Ah, det var ju synd. Nå, kanske får räcka med 800-modellen då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-01 13:29

Kan vara så att Apples X850-kort har 2xDVI och ATi X800 har 1st DVI och 1st ADC, är lite osäker.

1
Bevaka tråden