Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XML och XSL

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-16 18:14

Är det någon som vet om xsl tillsammans med xml enbart fungerar i IE6 på pc eller om det finns annat allternativ till webbläsare för mac och pc. Vill inte behöva "kompilera" om till html hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-17 14:57

Visserligen vill jag inte kompilera om som jag sa, men om där inte är någon annan browser så undrar jag istället om det finns xml2html kompiler för macosx? Så jag vet innan jag eventuellt skaffar mac.

IE5 på pc klarar det iaf... vet inte hur det är med IE5 på Mac OS X, den visar XML filer på samma sätt som IE5 på pc... så då antar jag att den kan visualisera med XSL också...

Anars finns Xalan och Xerces som är Java XML/XSL parsrar

xml.apache.org

  • Oregistrerad
  • 2001-08-17 19:32

För jag har prövet att visa en sida för två macosx users men sidan blev helt sjuk iaf, hmm xalan den har jag hört talas om innan tror jag.

IE 5.1 till OS X klarar det, i alla fall det exempel som finns på www.w3schools.com och som inte använder sig av activex, se tex: http://www.w3schools.com/xsl/cd_catalog_with_xsl.xml

Hur som helst så bör man väl mjukstarta lite och köra xml->html transformationen på servern i början just på grund av det dåliga browserstödet och då spelar ju webbrowsern ingen roll (sålänge den kan rendera html vill säga)

  • Oregistrerad
  • 2001-08-18 16:25

Klarar apache i macosz av att konventera till html innan det skickar då?

ja... kanske inte per default, men man kan ju lätta bygga ett perlscript eller en javaservlet, eller varför inte ett C++ cgi script som använders sig av xalan/xerces för att göra det...

  • Oregistrerad
  • 2001-08-18 21:57

Det låter bra, hmm är xalan opensource för eventuellt skulle jag vilja använda det i ett java program jag håller på med.

kolla in url:en xml.apache.org... men visst är det opensource

1
Bevaka tråden