Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra utan USB 2.0?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 13:14

Jag frågade om tv-mottagning i min dator och räknade upp vad jag hade (OS X 10.3.9 med en G4-processor). Tipsades om Eye-TV och beställde den, glad i hågen.

Idag, 1700 kr fattigare, får jag veta att det inte fungerar - jag har USB 1.1 och inte USB 2.0.

Vad göra???

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-28 13:22

Men... USB2-enheter ska väl funka med USB1? Eller går det långsamt/blir dålig bild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 16:52
Ursprungligen av memark:

Men... USB2-enheter ska väl funka med USB1? Eller går det långsamt/blir dålig bild?

Vid installationen kommer jag inte längre än till felmeddelandet: Eye-TV måste ha usb 2.0, min dator har 1.1.

Ska tillägga att jag har en eMac, om det spelar någon roll (ifall jag måste köpa något tillbehör eller liknande).

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 18:09

eMac har ju inga kortplatser, så det är nog till att byta tv-kort till ett som använder FW istället för USB, alt. om du hittar något gjort för USB 1.1.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-28 18:16

Om de uttryckligen sagt att det ska funka med den dator du uppgivit borde du ju få lämna tillbaka den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 18:41

USB 1.1 är för långsamt för direktsänd video, även om USB-tekniken i sig är bakåtkompatibel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 20:38

Jag har en EyeTV USB som är typ ett år gammal, den funkar på USB 1.1. Kolla om du inte kan få byta mot en sådan, då kommer det funka (även om bildkvalitén antagligen är sämre).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 11:00

Det verkar som om det var ett missförstånd här. När jag installerade första gångerna var hårdvaran inte aktiverad, och nu när den är det protesterar installationen inte.

Å andra sidan verkar det omöjligt att ställa in några kanaler... Autotuningen hittar ingen, och den manuella tuningen hittar inte _jag_ (om den nu finns)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 16:23

Är det en "Elgato EyeTV Wonder USB 2.0"?
Såvitt jag förstår så fungerar den inte med USB 1.1 eftersom komprimeringen görs i datorn och inte i själva enheten och dataflödet därför är större. EyeTV USB (för USB 1.1) har däremot en MPEG-1-kodare inbyggd som sköter detta och datamängden blir betydligt lägre, kring 1.15 Mbps.
Kan någon bekräfta detta?

1
Bevaka tråden