Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera stilar i CSS stylesheet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-29 16:03

Det händer ganska ofta att man får en oherrans massa stilar. Även om jag sorterar efter vart dom ska in, så går det allltid åt tid att leta.

Tänkte därför testa att lägga dom i bokstavsordning men orkar inte göra det manuellt. Finns det nåt listigt sätt i Tiger eller med nåt relativt vanligt program (BBEdit, Word, Dreamweaver, etc) att fixa detta?

Danne

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 16:17

Jag tror, men är inte helt säker, på att det finns en sån funktion i GoLive. Fast själv ogillar jag verkligen att ha dem i bokstavsordning, jag har dem hellre uppdelade i vilken del av sidan de är till för, och om jag snabbt vill hitta någon speciell stil brukar jag söka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-29 16:18

Jag brukar dela upp stilar i olika logiska beståndsdelar (en fil för varje, och dessa filer @import:as i "main.css"), t.ex. en för övergripande layout, en för navigation, en för textstilar, en för footer, en för header, eller liknande.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-29 16:23

BBEdit kan sortera, men bara rader utan radbrytning. Har du ett CSS som ser ut så här tex:

#pagehead {background-color: #ccc; width: 700px; height: 100px;}
#pagefoot {background-color: #eee; heigt: 40px;}
body {margin: 0px;}

... så kan den sortera. Har du däremot DW-förinställning och det ser ut så här:

#pagehead {
background-color: #ccc;
width: 700px;
height: 100px;
}
#pagefoot {
background-color: #eee;
height: 40px;
}
body {
margin: 0px;
}

... så kommer det att gå åt skogen.

Du vet väl annars att det går att ha flera CSS-dokument som du länkar in i ett som i sin tur är länkat in i HTML-dokumentet? På det viset kan man sortera upp stilarna i grupper som är lättare att bläddra i. Man får tex i DW en grupp som kan döljas/visas i CSS-paletten. Blir mer överskådligt då än när det är en enda lång lista.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-29 17:06

Tack för inlägg. Var rädd att det inte skulle finnas nåt sätt.

Jodå, jag brukar alltså dela upp koden i sektioner jag mä (eller flera dokument eller en del i själva sidorna inline eller i huvve, osv). Men när ett stylesheet har så här många olika stilar så fungerar det inte särskilt bra längre, tro mig.

Danne

1
Bevaka tråden