Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte koppla PB till TV'n!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har ett otroligt irriterande problem när jag försöker att använda min 12' powerbook som dvd spelare till tv'n. Det går inte! Det gick för min morbror det tag som den var hemma hos honom effter att han hade hämtat den (köpte den på blocket och han bodde närmast), och han har samma tv som jag. vad ska jag göra för att få det att funka?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-10 15:12

Jag har för mig att man gör så här:
1. Koppla in S-video-kabel.
2. Gå till Systeminställningar > Bildskärm > Sök bildskärmar.

Ok, tack ska testa det. Återkommer om ifall det funkar eller ej.

Fan, har fel kablar (tror jag, gick inte att koppla den till tvn, bara till videon).... jaja, det blir till att köpa...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-10 21:06

Men du har S-video?
S-video till TV, eller s-video till video bör inte spela någon roll.

Vad har du för ingångar på teven/videon? Vad har du för kablar?

Jag har också problem med det på min nya TV, och jag vet att det alltid är problem med att få färgbild, och att det helt plötsligt bara brukar lösa sig...

Hur som helst - jag har en Daewoo med plant bildrör och scart + A/V-intag. Powerbooken är förra generationens, men 128 MB VRAM. Den funkar efter mycket bök att koppla till annan TV.

Jag har följande sladd svideo <-> scart:

Men dessvärre bara sv-v bild hur jag än gör.

I manualen till TV'n står det att stift nummer 7, 11 och 15 är blå, grön resp röd kanal in, så det borde väl fungera med svideo -> scart?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 15:01
Ursprungligen av scooterbabe:

Jag har också problem med det på min nya TV, och jag vet att det alltid är problem med att få färgbild, och att det helt plötsligt bara brukar lösa sig...

Hur som helst - jag har en Daewoo med plant bildrör och scart + A/V-intag. Powerbooken är förra generationens, men 128 MB VRAM. Den funkar efter mycket bök att koppla till annan TV.

Hur har du fått in 128 MB VRAM i en förra generationens powerbook? Det är väl 32 eller max 64?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-29 11:22

Lite gammal diskussion men tänkte bara klargöra vissa saker om nån annan undrar nån annna gång

Stiften för blå, grön å röd, eller ännu bättre Röd Grön, Blå (RGB) gäller för Rgb signal och det har du inte ut från datorn. Du har svideo som skickar krominans och luminans separat, färg och ljusstyrka. Om du har en tv som inte stöder svideo (för det måste den göra) så ser du bara luminans signalen, dvs inga färger bara hur mörk / ljus bilden är, alltså svart-vitt.
Det första du måste ta reda på är alltså om tvn stöder svideo, annars får du skicka komposit istället, det går att göra detta genom svideo kabeln också tror jag, men du behöver nog ställa in det i macens mjukvara att du skall skicka komposit istället för svideo.

Scart kontakten innehåller stift för både komposit, svideo och ljud, både in och ut. Om det är en "fullkopplad" scart så att säga. Finns ju sånna som har en scart i ena änden och en annan typ av kontakt i andra änden, då är ju bara dom stiften kopplade som behövs i scartsidan.

Och komposit signal föresten, det är lite sämre signal än svideo. Där har man bakat in krominans och luminans i EN ledare till skillnad från svideo där man skickar dom separat. Rgb är snäppet bättre än svideo där man har 3 separata ledare, en för varje färg. Nästa steg är komponent och ska man ha värre än det får man titta på dom digitala överföringsbitarna.

Så att skicka rgb är bäst, alltså?

Frågan är hur man gör det då... Tvn har ju som sagt rgb in på ett par olika stift enligt manualen, men det verkar ju som om datorn i svideokontakten skickar data på 2 ledare - är det korrekt uppfattat?

Som Luzer säger så måste TVn stödja S-video annars blir det svartvit bild. Jag skulle också vilja lägga till att TV-apparater med två scart kan ha stöd för S-video på den ena scarten. Så var det för mig och min Philips-TV.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-29 18:26

Inget Gkort på "konsument" nivå skickar RGB utan det är svideo eller komposit som gäller. Och Svideo skickas genom 2 ledare ja. När du bläddrar mellan de olika A/V lägena på tvn så står det ibland tex "AV 1, AV 2 - svideo" eller liknande, så då vet du ju om tvn stödjer svideo, annars får du kolla i manualen. Dom flesta inte allt för gamla tv apparater som är 21" eller mer tror jag stöder svideo i alla fall.

Och som Johan skriver så har du fler scart ingångar så prova allihopa, är inte alltid så att alla stöder alla in/ut. Rgb är mest vanligt att det bara stöds på en av ingångarna.

1
Bevaka tråden